Izba Gospodarki Elektronicznej opublikowała bezpłatny „Poradnik e-Izby: B2B e-commerce”, czyli kompleksowy przewodnik dla managerów i przedsiębiorców, którzy planują założyć własny e-biznes lub zacząć realizować sprzedaż w kanale online. Wraz z diagnozą wyzwań, analizą rynku i potrzeb klientów, autorzy proponują konkretne rozwiązania w obszarze HR, marketingu czy IT, które składają się na sukces w e-handlu.
Z badania e-Izby „B2B e-commerce NOW” 2022 wynika, że tempo digitalizacji rynku B2B stale rośnie i już 41% firm prowadzi sprzedaż w e-commerce. Aż 84% firm, uważa, że e-commerce jest szansą na rozwój polskiego eksportu online, a już co czwarta korzysta z tej możliwości. Tych trendów nie zatrzymała pandemia COVID-19 – wręcz przeciwnie, przyspieszyła jego rozwój. Co więcej, według raportu Gartnera “Future of sales 2025” za kilka lat 80% transakcji B2B będzie realizowanych przy wykorzystaniu kanału e-commerce.
Digitalizacja w sprzedaży B2B
B2B e-commerce to obecnie jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki. Klienci biznesowi, podobnie jak indywidualni, oczekują ułatwień, wygody, prostoty, elastyczności i możliwości robienia zakupów w trybie 24/7. Rosnącej dynamice
i nowym potrzebom klientów muszą sprostać firmy, które do tej pory pracowały w tzw. tradycyjnym modelu sprzedaży, a także przedsiębiorcy dopiero planujący rozwijać swój e-biznes. Dla wielu spółek digitalizacja handlu nie jest kwestią wyboru, ale koniecznością i warunkiem zachowania konkurencyjności. Efektywna zmiana modelu biznesowego nie jest możliwa m.in. bez posiadania odpowiedniej wiedzy, wsparcia wykwalifikowanej kadry, opracowania strategii marketingowej i zastosowania sprawdzonych technologii IT.
„Jedną z misji Izby Gospodarki Elektronicznej jest wspieranie małych i średnich firm poprzez dostarczanie im wartościowej wiedzy i rozwiązań technologicznych. Jako wieloletni praktycy branży wiemy z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się przedsiębiorcy, którzy stawiają pierwsze kroki w sektorze e-commerce, o jakie aspekty rozwijanych biznesów powinni zadbać czy jakie kompetencje powinni posiadać członkowie ich zespołów. Stawienie czoła nowym wyzwaniom nie jest łatwe, dlatego stworzyliśmy „Poradnik e-Izby: B2B e-commerce”, który jest kompletnym źródłem wiedzy na temat rozwijania e-biznesu. Członkowie Grupy Merytorycznej B2B e-commerce powołanej przez e-Izbę dzielą się w nim swoim unikalnym doświadczeniem i cennymi wskazówkami, które dla wielu czytelników będą bardzo przydatne nie tylko na pierwszym etapie rozwoju firmy, ale także na kolejnych” – powiedziała Justyna Skorupska, Szefowa Grupy Merytorycznej B2B e-commerce, Członek Rady e-Izby oraz Song Account Lead w Accenture SONG.
Przewodnik po świecie cyfrowego handlu
W „Poradniku e-Izby: B2B e-commerce” osiemnastu ekspertów biznesowych z firm zrzeszonych w e-Izbie dzieli się swoją wiedzą. Przedstawione zostały najważniejsze obszary, które są kluczowe przy wdrażaniu i optymalizacji strategii transformacji cyfrowej czy rozwijaniu nowego e-biznesu. Poradnik został podzielony na osiemnaście rozdziałów, w których eksperci rynkowi podpowiadają m.in. jak wyznaczyć cele biznesowe, jak wybrać grupę docelową, przeprowadzić analizę potrzeb klientów biznesowych i skutecznie pozyskać ich uwagę, jak się wyróżnić na tle konkurencji czy w jaki sposób efektywnie zarządzać projektami e-commerce. Nie brakuje także tematów związanych z takimi obszarami, jak: marketing, prawo, finanse, omnichannel czy cyberbezpieczeństwo i IT.
„Rynek e-commerce B2B jest ogromny i bardzo perspektywiczny, jednak aby się na nim wybić trzeba posiadać odpowiednią wiedzę i kompetencje. Doświadczenie pozwala mi stwierdzić, że największy wpływ na powodzenie e-biznesu ma nie posiadany asortyment
i oferowane ceny, ale przede wszystkim efektywny i dobrze zaprojektowany plan działania, obejmujący wszystkie strategiczne obszary. Jestem pewny, że stworzony przez e-Izbę „Poradnik e-Izby: B2B e-commerce” będzie dla wielu przedsiębiorców i managerów cennym drogowskazem na drodze do sukcesu” – powiedział Piotr Truszkowski, Head of B2B Allegro.
Pierwsze 3 rozdziały poradnika są ogólnodostępne, a pełna wersja poradnika jest dostępna tylko dla firm zrzeszonych w e-Izbie.