czerwiec 22, 2023
e-Izba blog

Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych

Prowadzenie kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych to nie lada wysiłek pożerający znaczne nakłady pracy zespołów zarówno technicznych, jak i biznesowych. Sprawa jeszcze bardziej komplikuje się przy rosnącej skali – czy to przez rozszerzenie działań promocyjnych na inne marki, lokalizacje czy nowe grupy użytkowników.

Zazwyczaj, przy tworzeniu ekosystemu technologicznego, organizacje albo polegają na gotowych rozwiązaniach dostępnych na rynku, albo tworzą wewnętrzną infrastrukturę technologiczną, co wiąże się ze znasznym kosztem i nakładem czasu potrzebnego do budowy architektury od podstaw. Im większa organizacja, tym więcej czasu i pieniędzy trzeba zainwestować. I właśnie tutaj pojawia się architektura w modelu composable.

Z artykułu dowiesz się jakie są najczęstsze wyzwania związane z promocjami i programami nagród przy rosnącej skali oraz w jaki sposób architektuta composable niweluje, lub nawet całkowicie eliminuje niektóre z nich.

W czym tkwi problem, czyli dlaczego skalowanie promocji jest łatwiejsze w teorii niż w praktyce?

Skalowalny system oprogramowania to taki, który jest w stanie poradzić sobie z przyszłym wzrostem zapotrzebowania na parametry takie jak przepustowość, ruch sieciowy, czy pamięć.

W idealnym świecie, skalowalna architektura dynamicznie dostosowuje się do zmieniających się wymagań i warunków, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami, nawet w obliczu wzrostu obciążenia i liczby użytkowników. Niestety nie żyjemy w idealnym świecie, a wiele marek wciąż boryka się z trudnościami generowanymi przez skostniałe rozwiązania technologiczne – oto niektóre z nich:

  1. Spójność danych i personalizacja

Nieprzymyślane skalowanie promocji i programów lojalnościowych często prowadzi do utraty spójności danych a co za tym idzie trudności w personalizacji. Kiedy działania promocyjne adresowane są do większej grupy odbiorców, istnieje ryzyko utraty indywidualnego podejścia do klienta oraz wszelkiej maści wtop spowodowanych bałaganem w bazie danych. W najgroszym wypadku brak personalizacji i brak spójności w działaniach lojalnościowych mogą prowadzić do utraty zaangażowania klientów.

  1. Skalowalność technologiczna

Kampanie promocyjne i programy lojalnościowe to nie tylko kolorowe banery – to przede wszystkim wysiłek programistyczny. Jeżeli klient musi czekać dobrych kilka, kilkanaście sekund na prostą walidację kodu zniżkowego to znak, że Twój system oblał egzamin. Kiedy rośnie liczba klientów i transakcji, istnieje ryzyko obciążenia systemu, które prowadzi do spowolnienia lub, co gorsza, awarii systemu.

  1. Integracja między systemami

Współczesny marketing cyfrowy to przede wszystkim gra zespołowa. Skalowanie kampanii i programów lojalnościowych często wymaga współpracy różnych systemów i narzędzi. Brak integracji między nimi może prowadzić do podwójnej pracy, niejednoznacznych danych i trudności w koordynacji działań między zespołami.

  1. Zarządzanie treściami promocyjnymi

Wraz z rosnącą liczbą kanałów komunikacji i różnorodnością treści, efektywne zarządzanie i dostarczanie treści promocyjnych staje się znacznie trudniejsze. Przy większej skali, konieczne jest dostosowanie treści do różnych formatów, platform i kontekstów, co może prowadzić do skomplikowanych procesów i wydłużać czas do naciśnięcia magicznego czerwonego przycisku z napisem “Go Live”.

  1. Śledzenie i analiza danych

Wraz z rozrostem promocji i programów lojalnościowych, ilość generowanych danych również rośnie. Analiza tych danych i wyciąganie cennych wniosków może być trudne, zwłaszcza gdy brakuje Ci odpowiednich narzędzi i procesów analizy.

Rozwiązanie tych problemów wymaga odpowiedniego podejścia i tutaj na ratunek przychodzi podejście znane szerzej jako composability lub architekura komponowalna. Na czym to polega i z czym się je?

Czym jest architektura w modelu composable?

Architektura komponowalna to stosunkowo świeże podejście do budowania oprogramowania, które zakłada składanie systemów z modularnych i niezależnych komponentów, zwanych też modułami czy mikroserwisami. Moduły te są zaprojektowane w taki sposób, aby mogły być elastycznie łączone w celu tworzenia większych i bardziej skomplikowanych systemów.

W architekturze komponowalnej, każdy moduł pełni określoną funkcję lub realizuje określone zadanie. Moduły te są niezależne od siebie i mogą być rozwijane, testowane i wdrażane niezależnie. Komunikacja i interakcje między modułami odbywają się za pomocą interfejsów programistycznych (API), które określają sposób wymiany danych i informacji.

Jakie są największe zalety podejścia komponowalnego?

Główną zaletą architektury komponowalnej jest jej elastyczność i skalowalność. Dzięki modularności, systemy oparte na tej architekturze mogą być łatwo rozbudowywane i modyfikowane bez konieczności ingerencji w całość systemu.

Architektura komponowalna przyczynia się również do zwiększenia efektywności w tworzeniu oprogramowania. Ponieważ moduły są niezależne, różne zespoły programistyczne mogą równolegle pracować nad rozwijaniem i testowaniem poszczególnych modułów. To pozwala na szybsze tempo dostarczania nowych funkcji i usług – kluczowa cecha dla szalenie zmiennych kampanii i strategii lojalnościowych.

Dodatkowo, architektura komponowalna umożliwia łatwe ponowne wykorzystanie modułów. Moduły mogą być projektowane w sposób ogólny i uniwersalny, co pozwala na ich wielokrotne wykorzystanie w różnych kontekstach i projektach.

W rezultacie, architektura komponowalna przyczynia się do tworzenia bardziej elastycznych, skalowalnych i łatwo modyfikowalnych systemów oprogramowania, które są dostosowane do zmieniających się wymagań i potrzeb biznesowych.

Co łączy architekturę z promocjami i lojalnością klientów?

Budowanie lojalności klientów to znacznie szerzej zakrojone działania niż generowanie kodów zniżkowych. Aby operować na danych milionów klientów i zwinnie lawirować między wymaganiami a zasobami różnych zespołów, marki e-commerce potrzebują niezawodnego i scentralizowanego systemu do zarządzania promocjami. Dzięki architekturze composable, marki mogą z łatowością podłączyć wysoko-wyspecjalizowane rozwiązanie do promocji do reszty ekosystemu technologicznego, tym samym gwarantując ciągłość i skalowalność systemu w przyszłości.

Jakie są zalety silników do promocji przy rosnącej skali kampanii promocyjnych?

Silnik do promocji to nowa kategoria oprogramowania marketingowego, która umożliwia uruchamianie, zarządzanie, dystrybucję i śledzenie promocji – od prostych kodów do wielopoziomowych programów lojalnościowych.

Skąd wiadomo, że Twoja obecne technologia nie sprosta większej skali kampanii i programów lojalnościowych w przyszłości?

  • Obecne rozwiązanie promocyjne nie nadąża za rosnącymi wymaganiami Twojej firmy i nowymi przypadkami użycia.
  • System jest zbyt skomplikowany i trudny do utrzymania, ciągle spowalnia Cię i uniemożliwia Twojemu zespołowi marketingowemu prowadzenie kampanii w sposób, w jaki chce.
  • Oprogramowanie nie pozwala na rozszerzenie i zagnieżdżanie obiektów i danych, ograniczając możliwość personalizacji.
  • Platforma jest wolna i nie jest przygotowana na zmiany w ruchu – zarówno do zmniejszenia zasobów jak i nagłych wzrostów.

Jeśli w tym momencie potakujesz twierdząco, to znaczy, że poszerzenie działań marketingowych przy obecnej technologii może szybko skończyć się rozczarowaniem i rwaniem włosów z głowy. Aby temu zapobiec, możesz przyjrzeć się najnowszym rozwiązaniom promocyjnym w modelu composable i API-first. Oto kilka z ich głównych zalet:

  1. Kampanie w modelu omnichannel

Odłączenie warstwy frontendowej od backendu (tzw. model headless) zapewnia większą elastyczność w wyborze platformy frontendowej, umożliwiając markom prowadzenie promocji i programów lojalnościowych na różnych kanałach.

W porównaniu do gotowego rozwiązania monolitycznego czy protych wtyczek, silnik do promocji oferuje więcej opcji i elastyczności pod względem funkcji i wyboru frontendu. Przyjęcie podejścia API-first pozwala łączyć kampanie promocyjne z istniejącymi i przyszłymi technologiami do marketingu cyfrowego i sprzedaży, zwiększając skalowalność i adaptacyjność.

  1. Niezrównana elastyczność

Dzięki silnikowi do promocji, marki nie muszą już opracowywać nowego zestawu reguł i prosić zespół techniczny o wsparcie na każdym etapie przygotowywania kampanii. Zamiast tego, firmy mogą to zrobić za pomocą kilku kliknięć lub kilku linijek kodu do API, eliminując konieczność oczekiwania na wprowadzenie zmian podczas kolejnej rundy aktualizacji.

W tym układzie, modyfikacje będą natychmiastowe i będą obowiązywać na wszystkich platformach i kanałach, zapewniając znaczną przewagę konkurencyjną na dzisiejszym rynku e-commerce.

  1. Szybszy czas wejścia na rynek

Silniki do promocji są wyposażone w gotowe funkcje, które pozwalają firmom uruchamiać kampanie promocyjne w kilka minut po zakończeniu początkowej integracji z API. To elastyczne podejście pozwala markom szybko poszerzać swoje działania, wchodząc na nowe rynki lub kierując swoją ofertę do wcześniej niewykorzystanych segmentów klientów.

Podumowując

Każde rozwiązanie technologiczne musi być budowane z myślą o przyszłej skalowalności, aby sprawdzić się w przypadku dynamicznego wzrostu biznesu. Nie chodzi tylko o możliwość obsługi większej liczby użytkowników – mowa również o nowych wymaganiach, kreatywnych pomysłach na kampanie czy nowych sposobach dotarcia do klienta.

I to właśnie jedna z głównych zalet oprogramowania do promocji typu SaaS opartego na chmurze jak Voucherify. Jeśli jest ono odpowiednio ustrukturyzowane i wdrożone, może dostosować się praktycznie do każdego wzrostu popytu i zmiany w wymaganiach.

Autorem tekstu jest Rafał Müller - Account Executive, voucherify.io

Account Executive z udokumentowanymi osiągnięciami w dynamicznym świecie SaaS, composable commerce oraz branży zdrowotnej. Poprzez zrozumienie potrzeb i zachowań klientów, projektuję i wdrażam spersonalizowane kampanie promocyjne i programy lojalnościowe, które sprzyjają trwałym relacjom i zwiększają satysfakcję klientów.