Zarządzanie ryzykiem finansowym w e-commerce B2B to jeden z podstawowych procesów organizacji, który wpływa na rentowność biznesu. Wiele firm nie traktuje jednak tego procesu jako kluczowy, gdyż - z pozoru - nie wpływa on bezpośrednio na sprzedaż. W rzeczywistości jednak nieefektywne procesy weryfikacji klientów i nieoptymalne przydzielanie wysokości limitów kredytowych mogą istotnie ograniczać potencjał przychodowy sklepu.
W tym artykule przedstawimy bolączki tradycyjnego zarządzania ryzykiem, nowoczesne sposoby na rozwiązanie tych bolączek oraz korzyści z wdrożenia zautomatyzowanych procesów oceny klientów w e-commerce.
Tradycyjne podejście do zarządzania ryzykiem i jego konsekwencje
Typowe podejście do zarządzania ryzykiem w firmach B2B wiąże się z:
W rezultacie mało elastyczne podejście do zarządzanie ryzykiem finansowym negatywnie wpływa na sprzedaż i rentowność firmy. Powoduje to nie tylko straty wynikające z współpracy z nierzetelnymi klientami, ale również jeszcze większe utracone korzyści z braku pełnej współpracy z dobrymi klientami. Poniższy wykres ilustruje tę sytuację.
Automatyzacja procesu z wykorzystaniem Machine Learning i modeli oceny ryzyka
Rozwiązaniem problemów związanych z klasycznym podejściem do zarządzania ryzykiem jest automatyzacja całego procesu weryfikacji klientów i oceny ich zdolności kredytowej – od pozyskania odpowiednich danych o kliencie przez ocenę jego ryzyka, bieżący monitoring klientów i ciągłe ulepszanie i aktualizowanie ocen. Przyjrzyjmy się temu krok po kroku.
Dane wymagane do rzetelnej oceny ryzyka kontrahenta są zwykle rozproszone na wiele źródeł - np. wewnętrzne bazy z historią zamówień i transakcji, publiczne bazy KRS ze sprawozdaniami finansowymi czy bazy biur informacji kredytowej / gospodarczej z historią zobowiązań. Zautomatyzowanie tego procesu i automatyczne pozyskiwanie danych z wielu baz na podstawie identyfikatora klienta (NIP, REGON) przyspiesza proces, zwiększa jego niezawodność oraz umożliwia wykorzystanie znaczniej większej ilości danych.
Aby w pełni wykorzystać wiedzę zawartą w pozyskanych danych, potrzebne są zaawansowane algorytmy Machine Learning, które potrafią analizować szeroki zestaw informacji i odkrywać w nich cenne zależności, a następnie na tej podstawie automatycznie dokonywać precyzyjnej oceny zdolności kredytowej kontrahenta i decydować o jego limicie kupieckim i innych szczegółach oferty współpracy.
Automatyzacja pozyskania danych i oceny ryzyka umożliwia też regularne aktualizacje oferty dla każdego klienta wraz z pojawiającymi się nowymi informacjami. Dodatkowo wszelkie zmiany w procesie mogą był szybko i łatwo wprowadzane we wszystkich systemach i w całej organizacji bez potrzeby edukacji pracowników i zmiany ich przyzwyczajeń.
Korzyści automatyzacji oceny ryzyka
Podsumowując powyższe, wdrożenie zautomatyzowanego procesu weryfikacji klientów i naliczania limitów kupieckich pozwala na:
W rezultacie firma wykorzystuje pełen potencjał swojej bazy klientów przy zachowaniu akceptowanego poziomu ryzyka oraz zwiększa swoją konkurencyjność na rynku.
Rola danych i platform MLOps w automatyzacji oceny ryzyka
Warunkiem wstępnym dla udanego procesu oceny ryzyka jest posiadanie wartościowych danych wysokiej jakości. Zaufanymi źródłami w tym przypadku są biura informacji kredytowej i gospodarczej czy też bazy KRS i inne rejestry publiczne.
Pomocne w ocenie ryzyka są też alternatywne źródła wiedzy takie jak np. dane behawioralne (analiza zachowania użytkowników na stronie), dane pochodzące z urządzeń klientów (tzw. device fingerprinting) czy też dane przestrzenne (informacje powiązane z adresem zamieszkania czy też aktualną lokalizacją użytkownika).
Dostęp do wymienionych źródeł umożliwia rozwój zaawansowanych i skutecznych algorytmów oceny ryzyka.
Jeśli chodzi o samą automatyzację stosowanych procesów oceny, firma może obrać dwie drogi - rozwój własnego rozwiązania lub skorzystanie z gotowych zewnętrznych narzędzi.
Niezależnie od wybranej ścieżki, warto dążyć do integracji wszystkich elementów procesu w jednym miejscu, aby uniknąć rozproszenia danych, zredukować wymagane zaangażowanie zasobów IT w przyszłości oraz ułatwić późniejsze wprowadzanie zmian w procesach.
Wszystkie te potrzeby tę rozwiązują platformy MLOps, które pozwalają na:
Dodatkowo platforma MLOps zapewnia możliwość ciągłego douczania modeli oceny ryzyka np. z wykorzystaniem rozwiązań typu AutoML i w efekcie automatycznego doskonalenia precyzji ich oceny wraz z upływem czasu.
Podsumowanie
Tradycyjne podejście do zarządzania ryzykiem obarczone jest dużą ilością manualnej pracy oraz prostymi regułami oceny, które ograniczają potencjał przychodowy sklepu. Rozwiązaniem tych problemów jest automatyzacja procesów weryfikacji klientów i naliczania limitów kupieckich dzięki wykorzystaniu integracji z wieloma źródłami danych i możliwości zaawansowanych algorytmów Machine Learning.
Wsparciem automatyzacji może być też platforma MLOps wraz z silnikiem decyzyjnym, która integruje wszystkich elementy oceny ryzyka - od pozyskiwania danych przez tworzenie modeli ML&AI po ich monitoring i ciągłe doskonalenie. W Algolytics rozwijamy własną platformę MLOps Scoring.one, którą możemy ściśle dopasować do Twoich potrzeb.
Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz usprawnić zarządzanie ryzykiem i zwiększyć sprzedaż swojego e-commerce.
Autorem tekstu jest Algolytics
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych