czerwiec 06, 2023
Aktualności

„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER.  BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.

Premiera publikacji Izby Gospodarki Elektronicznej, wypracowanej przez grupę tematyczną

Cross-border e-commerce, e-Izby.

Transgraniczny handel elektroniczny to symbol cyfrowej ery światowej gospodarki. Klientom pozwala na zakupy w sklepach i w marketplace’ach omalże na całym świecie. Ta sytuacja otworzyła też przed firmami możliwości rozwoju biznesu tam, gdzie było to pozornie trudne. Oto jak możliwości e-cross-border już wykorzystali polscy przedsiębiorcy i zachęcają kolejnych. Czy jesteście ciekawi ich rekomendacji?

Istnieje kilka powodów, dla których e-cross-border nabiera coraz większego znaczenia w nowoczesnym biznesie. Wejście na nowe rynki (sprzedaż) i rozszerzenie big data o nowe zasięgi to korzyści oczywiste. Jednak w czasach gospodarczych turbulencji, gdy biznes ściśle pilnuje kosztów, handel transgraniczny może pomóc przedsiębiorstwom je obniżyć i przez to zwiększyć rentowność.

Umowne granice

Wyjście poza własne pole rynkowych doświadczeń może przynieść też zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Konfrontacja z różną od polskiej kulturą konsumencką nie tylko pozwala na sprawdzenie produktu czy usługi wobec nowych oczekiwań – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, wydawcy „Trendów i wyzwań”. – To okazja do zwiększenia oferty produktowej, co znowu pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Całość wpływa na rozpoznawalność i pozycję marki po obu stronach w gruncie rzeczy nieistniejących granic, bo e-commerce nie ma granic – uzupełnia.

Możliwości przybywa

Dobra reputacja marki na całym świecie bez wątpienia jest wielkim osiągnięciem. Jednak nawet skromniejsze ambicje – rozwój na kolejnych rynkach czy obszarach gospodarczych – mogą okazać się wielkim sukcesem biznesowym. To o tyle kuszące, że możliwe w różnych modelach cross-border i na dziesiątkach rynków. Samodzielnie, w partnerstwie, lub za pomocą platform internetowych. Ten ostatni sposób na zaistnienie na rynkach poza Polską rośnie na popularności. Prawie 10% z 850 przedsiębiorstw z krajów Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) sprzedaje online wyłącznie na platformach typu marketplace, bez własnej witryny e-commerce[1].

Zwolnij hamulce

Wyzwaniami, z jakimi muszą zmierzyć się firmy wychodzące zagranicę to:

  • zapewnienie zgodności produktów z lokalnymi przepisami i wymagania celne;
  • logistyka i realizacja zamówień, w tym zwroty i reklamacje.

Ale, czy jedyne?

Firmy wskazują, że uruchomienie zagranicznej sprzedaży online nie wymaga dużych inwestycji. Jednak głównymi powodami, dla których jeszcze tego nie zrobiły są brak budżetu oraz brak wiedzy. – wyjaśnia dr Paweł Oleszczuk, szef grupy Cross-border e-commerce w e-Izbie. – To był powód przeprowadzenia serii wywiadów z menadżerami firm e-commerce, które prowadzą działalność transgraniczną. Tylko praktycy najlepiej przemówić do praktyków – dodaje.

Go Ahead!

W zbiorze wywiadów „Trendy i wyzwania” przedsiębiorcy zrzeszeni w e-Izbie odsłaniają kolejne stopnie wtajemniczenia w transgraniczny handel internetowy. Porównują różne prędkości wejścia na pozakrajowy rynek, omawiają sposoby rozliczeń międzywalutowych i ochrony zysków, omawiają błędy i wskazują na sukcesy kampanii marketingowych zagranicą. Najlepszą rekomendacją, że to wiarygodne źródło informacji jest fakt, że case studies prezentują przedsiębiorcy, którzy odnoszą sukcesy na zagranicznych rynkach, lub są partnerami w takich biznesach. Bo celem zbioru „Trendy i wyzwania” jest pomoc firmom w podejmowaniu najlepszych decyzji dotyczących ekspansji zagranicznej.

I wreszcie, ten odważny krok – wyjście z biznesem zagranicę dzięki możliwościom internetu – jest wielkim przedsięwzięciem operacyjnym, zarządczym. Tworzy nowe doświadczenia, pozwalając rozwijać firmowe know-how i dostrajać je do wymogów współczesności. Podobnie też, mamy ambicję zwiększyć kapitał intelektualny w polskich firmach e-commerce przez kontakt z nowym wydawnictwem Izby Gospodarki Elektronicznej.

Zachęcamy do lektury!

Partnerem grupy merytorycznej Cross-border e-commerce jest Modivo.

Zbiór wywiadów TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER.  BUSINESS CASE dostępny na stronie: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/06/ZBIOR-WYWIADOW-Trendy-i-wyzwania-w-cross-border-business-case.-5.pdf


[1] Raport Mediapost Hit Mail, luty 2023 r,