Zakupy w Internecie już drugi rok z rzędu Polacy wskazują jako podstawową strategię radzenia sobie ze wzrostem cen, widmem kryzysu gospodarczego i perturbacjami związanymi z toczącą się obok wojną w Ukrainie. Dlaczego? Ponieważ - zdaniem konsumentów - e-commerce to bardziej przemyślane zakupy, lepsze śledzenie wydatków dzięki bankowości cyfrowej oraz wygoda, oszczędność czasu, no i wciąż oszczędność pieniędzy, pomimo, że wzrost cen dotknął już także e-handel, co potwierdza ¾ badanych internautów. No ale oszczędność pieniędzy to nie tylko niskie ceny, ale także atrakcyjne promocje, a także unikalne dla e-commerce płatności odroczone i darmowe zwroty bez konieczności wskazywania przyczyny, które znacząco zmniejszają ryzyko zakupowe i sprawiają, że konsumenci chętniej wydają w sieci swoje pieniądze. W tym roku co 4. konsument uznaje e-commerce jako najbardziej optymalny kanał zakupowy i podobnie - 24% badanych internautów - potwierdza, że będą tu kupować wszystko, co jest możliwe. Już, aby zoptymalizować wydatki, częstsze zakupy w sieci deklaruje co 2. badany.
Wygoda oraz łatwość zakupów przez internet spowodowała, że konsumenci przenieśli codzienne aktywności do e-commerce, który zdaniem respondentów daje szerokie spektrum wyboru nie tylko produktów, ale także udogodnień. Prognozy są jednoznaczne - branża handlu elektronicznego, która w chwili obecnej napędza krajową gospodarkę, nadal będzie się dynamicznie rozwijać ponieważ konsumenci kochają ten kanał sprzedaży. W tej sytuacji kluczowym dla przedsiębiorców staje się fakt poznania kierunku potrzeb i zachowań konsumentów, w czym pomóc może nasz najnowszy Raport e-Izby
– mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Przede wszystkim Ci, którzy myślą na co dzień o swoim budżecie domowym i zarządzają posiadanym majątkiem. Swoje portfele do e-commerce przeniosły bowiem w tym roku przede wszystkie osoby posiadające oszczędności, zarabiające powyżej średniej, mające rodziny i dzieci, a zawodowo – najczęściej przedsiębiorcy, pracownicy branży IT i menedżerowie wyższego szczebla. Widać zatem, że w 2023 roku wzrost cen odczuli już praktycznie wszyscy, nie tylko osoby, które miały mocno ograniczoną siłę nabywczą. Dodatkowo w tym roku digitalizacja zakupów ma miejsce przede wszystkim w największych kategoriach zakupowych jak produkty spożywcze, moda, uroda, elektronika oraz dom i ogród. I to są dokładnie te kategorie, gdzie Polacy odczuli najbardziej wzrost cen (produkty spożywcze 41%, produkty modowe (28%), kosmetyki (28%) i produkty wyposażenia domu (28%). Rok temu do sieci przenoszone były to raczej wydatki dodatkowe, np. na rozrywkę cyfrową rozrywkę i kulturę, szkolenia czy jedzenie w dostawie, które w dużej mierze zastąpiło kosztowne wyjścia do restauracji. Widać zatem, że w sytuacji, gdy ze swojej sytuacji finansowej nie jest zadowolonych 9 na 10 Polaków, a co 3. uznaje, że w ciągu ostatniego roku uległa ona jeszcze pogorszeniu, e-commerce może być, być może nie lekiem, ale na pewno dobrym opatrunkiem chroniącym nasze budżety domowe przed odpływem i tak już mocno uszczuplonych środków.
Źródło: Dane pochodzą z pierwszej części Raportu e-Izby: „(E)mergency Commerce Roku 2023” opracowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute na podstawie badania 1573 internautów. Raport jest kontynuacją publikacji zeszłorocznej „W Kryzysie do E-commerce” sprawdzającą jak w ciągu roku zmieniła się sytuacja polskich konsumentów. Publikacja do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej pod adresem: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/05/Raport-e-Izby-Emergency_Commerce_cz.1_2023.pdf
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych