listopad 15, 2023
Aktualności Bez kategorii e-Izba blog

Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?

„Zrównoważone technologie w e-commerce. Jak się za to zabrać?” 

  • Anna Schabikowska, Dyrektor Marketingu Exorigo-Upos 
  • Katarzyna Sokół, e-Commerce Project Manager Strix

Wychodząc od analizy głównych trendów w e-handlu (automatyzacja procesów, spadek popytu, hamowanie produkcji), dowiedzieliśmy się, że na drodze do poszukiwania równowagi w biznesie stoją technologie z półki PIM, (Product Information Management).

Zarządzanie informacją o produkcie pozwala na lepszą prezentację produktów w sklepie e-commerce. Ale też optymalizację czasu pracy i możliwość zmniejszenia udziału do minimum osób tworzących content na stronie www/w aplikacji. PIM pomaga zintegrować i otwierać nowe kanały mobilne, wspierać sprzedaż na market place. Daje elastyczny model danych produktowych oraz bogaty sposób integracji ich. Pozwala na szybkie uruchomienie sprzedaży, co przekłada się na równie szybką i często niskokosztową ekspansję na inne rynki.

W kontekście ekologii/zrównoważonego rozwoju systemy PIM usprawniają pracę związaną z zarządzaniem produktami, które już są w ofercie sklepu, oraz z wdrażaniem nowego asortymentu. Wychodzi to naprzeciw rosnącej liczbie zwrotów w e-commerce. Jak czytamy w raporciee-Izby: „Odpowiedzialny e-Commerce 2023”

- jedynie co 3. internauta wie, że zwroty niosą ze sobą negatywne konsekwencje dla środowiska. E-kupujący często (2 i więcej razy w tygodniu) są nieco bardziej świadomi, ponieważ w tej grupie negatywny wpływ zwrotów dostrzega 47% badanych.

Jeśli potraktujemy PIM jako repozytorium danych, które firma wykorzystuje wielokierunkowo, staje się to wsparciem zrównoważonego rozwoju.

„Waga danych w ESG: skąd wiesz, że produkt wspiera zrównoważony rozwój?”

  • Marta Szymborska szefowa komunikacji GS1 Polska        
  • Magdalena Wałęsiak, Menedżer ds. e-commerce Fundacja GS1

W tej części poświęciliśmy też naszą uwagę zwrotom, ale również Cyfrowemu Paszportowi Produktu (DPP), który stanie się obowiązkowy w handlu w UE od 2026 r. Chodzi o dane zapisane jako kod QR, kreskowy czy tagowanie NFC. Podstawowe dane o produkcie będą też dostępne offline. Przez to od razu będzie można poznać skład oraz pochodzenie towaru/jego składników elementów w całym cyklu życia. To będą informacje o:

  • zachowaniu wartości w celu ponownego użycia;
  • walorach regeneracji i recyklingu.

Dotyczyć to będzie nie tylko towarów wyprodukowanych w UE, ale importowanych. Jakie branże będą objęte paszportem? Najpierw baterie, tekstylia, budownictwo i elektronika. Dalej – opakowania i odpady opakowaniowe. Wyjątkiem stanie się  żywność, pasze oraz lekarstwa. (Jednak niektóre kraje wprowadzą taki obowiązek dla żywności).

 „Krajobraz cyberbezpieczeństwa – wczoraj, dzisiaj i jutro” 

  • Błażej Szymczak, Chief Security Officer MODIVO

Trzeba przyznać, że było groźnie. Tzn., tu dowiedzieliśmy się, że w doktrynie NATO cyberatak/akt cyberwojny oznacza wypowiedzenie wojny. Dlatego Rosja nigdy nie przyznaje się do atakowania nas. Jednak wojna trwa, głownie realizowana przez cyberkorsarzy. Im etyka jest zbędna. W tym świecie obowiązuje zasada, że możesz zaatakować wszystkich, z wyjątkiem mocodawcy. Najczęściej korsarze/grupy hakerskie działają pod płaszczykiem służb specjalnych. Najefektywniejszą grupą jest LockBit. Za nią – Conti. W umowach jakie inni przestępcy podpasują z tymi grupami zastrzega się, że ktoś korzystający z abonamentu na hakowanie innych nie będzie nękał Rosji i krajów z nią powiązanych.

Hakerzy to już właściwie dobrze zorganizowane firmy, prowadzące regularne rekrutacje, onboarding, zatrudniające ludzi na etaty. Dają bonusy za dobrą pracę. Można nawet u nich wykupić usługę RaaS – Ransomware as a Service.

Wg ekspertów cyberterror w niedalekiej przyszłości osiągnie wielkość przemysłową na skalę świata, a wpływy podzielą między sobą cyberprzestępcze kartele.

Poznaliśmy też to, że w ramach sieci darknet można korzystać z hakerskiej AI, tj.: WarmGPT lub GPT Fraud, które pozwalają wesprzeć działania przestępcze, znacznie obniżając próg wejścia na przestępczą drogę.

Poznając przykłady udanych ataków hakerskich z tego roku, (m.in. na marki: CASIO Mickrosoft Azure, Fundacja Save the Children, Duolingo, Revolut, TMobile, Pizza Hut, Twitter, Volvo, Uber) zwróciliśmy uwagę na konieczność zabezpieczania danych firmowych i szkolenia pracowników z bezpieczeństwa w sieci.

Allegro - działania na rzecz dostępności produktów i usług w e-commerce

  • Katarzyna Dudzińska, UX Designer
  • Tadeusz Joniewicz, Sustainability & ESG Expert

W tej części mówiliśmy o tym, że Europejski Akt o Dostępności będzie obowiązywał firmy od 2025, w tym także obejmie dostępność cyfrową. Obecnie definiuje się dostępność cyfrową jako prawo do swobodnego i pozbawionego barier dostępu do zasobów cyfrowych dla możliwie największej liczby użytkowników, niezależnie od używanych technologii, sprzętu, oprogramowanie, a także ich wieku oraz sprawności.  

Allegro, firma zrzeszona w e-Izbie, już teraz może pochwalić się tym, że 96 proc. lokalizacji spośród wszystkich oddanych do użytku automatów paczkowych, gwarantuje swobodny podjazd i szeroki chodnik. Umożliwiają one wygodny odbiór paczki tak samo przez osoby z niepełnosprawnościami poruszające się na wózku, jak i rodziców z wózkami dziecięcymi, a nawet rowerzystów.

Sieć One Box oferuje także wsparcie dla klientów w Polskim Języku Migowym oraz udostępnia numer infolinii zapisany w alfabecie Braille'a.

Klienci Allegro mogą już w trakcie zakupów wskazać jedną z dwóch stref – wysoką lub niską – w której kurier umieści ich przesyłkę, a także określić priorytet, jaki ma dla nich umieszczenie paczki w tej konkretnej strefie. W ten sposób mają pewność, że paczka umieszczana dla ich wygody nie „zajmie” skrytki, której ktoś inny może potrzebować.

W drugiej części Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26.10 odbyła się premiera raportu, do zapoznania się z którym jeszcze raz zachęcamy – https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/10/Raport-e-Izby-Odpowiedzialny-E-commerce-2023_wersja-skrocona.pdf