„Zrównoważone technologie w e-commerce. Jak się za to zabrać?”
Wychodząc od analizy głównych trendów w e-handlu (automatyzacja procesów, spadek popytu, hamowanie produkcji), dowiedzieliśmy się, że na drodze do poszukiwania równowagi w biznesie stoją technologie z półki PIM, (Product Information Management).
Zarządzanie informacją o produkcie pozwala na lepszą prezentację produktów w sklepie e-commerce. Ale też optymalizację czasu pracy i możliwość zmniejszenia udziału do minimum osób tworzących content na stronie www/w aplikacji. PIM pomaga zintegrować i otwierać nowe kanały mobilne, wspierać sprzedaż na market place. Daje elastyczny model danych produktowych oraz bogaty sposób integracji ich. Pozwala na szybkie uruchomienie sprzedaży, co przekłada się na równie szybką i często niskokosztową ekspansję na inne rynki.
W kontekście ekologii/zrównoważonego rozwoju systemy PIM usprawniają pracę związaną z zarządzaniem produktami, które już są w ofercie sklepu, oraz z wdrażaniem nowego asortymentu. Wychodzi to naprzeciw rosnącej liczbie zwrotów w e-commerce. Jak czytamy w raporciee-Izby: „Odpowiedzialny e-Commerce 2023”
- jedynie co 3. internauta wie, że zwroty niosą ze sobą negatywne konsekwencje dla środowiska. E-kupujący często (2 i więcej razy w tygodniu) są nieco bardziej świadomi, ponieważ w tej grupie negatywny wpływ zwrotów dostrzega 47% badanych.
Jeśli potraktujemy PIM jako repozytorium danych, które firma wykorzystuje wielokierunkowo, staje się to wsparciem zrównoważonego rozwoju.
„Waga danych w ESG: skąd wiesz, że produkt wspiera zrównoważony rozwój?”
W tej części poświęciliśmy też naszą uwagę zwrotom, ale również Cyfrowemu Paszportowi Produktu (DPP), który stanie się obowiązkowy w handlu w UE od 2026 r. Chodzi o dane zapisane jako kod QR, kreskowy czy tagowanie NFC. Podstawowe dane o produkcie będą też dostępne offline. Przez to od razu będzie można poznać skład oraz pochodzenie towaru/jego składników elementów w całym cyklu życia. To będą informacje o:
Dotyczyć to będzie nie tylko towarów wyprodukowanych w UE, ale importowanych. Jakie branże będą objęte paszportem? Najpierw baterie, tekstylia, budownictwo i elektronika. Dalej – opakowania i odpady opakowaniowe. Wyjątkiem stanie się żywność, pasze oraz lekarstwa. (Jednak niektóre kraje wprowadzą taki obowiązek dla żywności).
„Krajobraz cyberbezpieczeństwa – wczoraj, dzisiaj i jutro”
Trzeba przyznać, że było groźnie. Tzn., tu dowiedzieliśmy się, że w doktrynie NATO cyberatak/akt cyberwojny oznacza wypowiedzenie wojny. Dlatego Rosja nigdy nie przyznaje się do atakowania nas. Jednak wojna trwa, głownie realizowana przez cyberkorsarzy. Im etyka jest zbędna. W tym świecie obowiązuje zasada, że możesz zaatakować wszystkich, z wyjątkiem mocodawcy. Najczęściej korsarze/grupy hakerskie działają pod płaszczykiem służb specjalnych. Najefektywniejszą grupą jest LockBit. Za nią – Conti. W umowach jakie inni przestępcy podpasują z tymi grupami zastrzega się, że ktoś korzystający z abonamentu na hakowanie innych nie będzie nękał Rosji i krajów z nią powiązanych.
Hakerzy to już właściwie dobrze zorganizowane firmy, prowadzące regularne rekrutacje, onboarding, zatrudniające ludzi na etaty. Dają bonusy za dobrą pracę. Można nawet u nich wykupić usługę RaaS – Ransomware as a Service.
Wg ekspertów cyberterror w niedalekiej przyszłości osiągnie wielkość przemysłową na skalę świata, a wpływy podzielą między sobą cyberprzestępcze kartele.
Poznaliśmy też to, że w ramach sieci darknet można korzystać z hakerskiej AI, tj.: WarmGPT lub GPT Fraud, które pozwalają wesprzeć działania przestępcze, znacznie obniżając próg wejścia na przestępczą drogę.
Poznając przykłady udanych ataków hakerskich z tego roku, (m.in. na marki: CASIO Mickrosoft Azure, Fundacja Save the Children, Duolingo, Revolut, TMobile, Pizza Hut, Twitter, Volvo, Uber) zwróciliśmy uwagę na konieczność zabezpieczania danych firmowych i szkolenia pracowników z bezpieczeństwa w sieci.
Allegro - działania na rzecz dostępności produktów i usług w e-commerce
W tej części mówiliśmy o tym, że Europejski Akt o Dostępności będzie obowiązywał firmy od 2025, w tym także obejmie dostępność cyfrową. Obecnie definiuje się dostępność cyfrową jako prawo do swobodnego i pozbawionego barier dostępu do zasobów cyfrowych dla możliwie największej liczby użytkowników, niezależnie od używanych technologii, sprzętu, oprogramowanie, a także ich wieku oraz sprawności.
Allegro, firma zrzeszona w e-Izbie, już teraz może pochwalić się tym, że 96 proc. lokalizacji spośród wszystkich oddanych do użytku automatów paczkowych, gwarantuje swobodny podjazd i szeroki chodnik. Umożliwiają one wygodny odbiór paczki tak samo przez osoby z niepełnosprawnościami poruszające się na wózku, jak i rodziców z wózkami dziecięcymi, a nawet rowerzystów.
Sieć One Box oferuje także wsparcie dla klientów w Polskim Języku Migowym oraz udostępnia numer infolinii zapisany w alfabecie Braille'a.
Klienci Allegro mogą już w trakcie zakupów wskazać jedną z dwóch stref – wysoką lub niską – w której kurier umieści ich przesyłkę, a także określić priorytet, jaki ma dla nich umieszczenie paczki w tej konkretnej strefie. W ten sposób mają pewność, że paczka umieszczana dla ich wygody nie „zajmie” skrytki, której ktoś inny może potrzebować.
W drugiej części Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26.10 odbyła się premiera raportu, do zapoznania się z którym jeszcze raz zachęcamy – https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/10/Raport-e-Izby-Odpowiedzialny-E-commerce-2023_wersja-skrocona.pdf
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych