Spis treści:
Obecnie trzeba spełniać jeszcze ściślej określone wymagania, aby móc legalnie dostarczać ładunki na wyspy. Od początku 2021 roku Wielka Brytania stała się dla Polski państwem trzecim. Ma to związek z BREXITEM oraz zmianami, jakie nastąpiły w zasadach wjazdu samochodów na wyspy. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim na granice wróciły kontrole, przez co czas oczekiwania na wjazd znacznie się wydłużył. Transport po wyjściu Anglii z Unii Europejskiej wymaga więc sporo cierpliwości oraz przygotowania odpowiedniej dokumentacji. Czemu jest to tak istotne? Tylko tym sposobem zaoszczędzisz sporo niepotrzebnych nerwów i co najważniejsze na pewno zrealizujesz wysyłkę towaru do Wielkiej Brytanii.
Poznaj pięć kroków do rozpoczęcia sprzedaży na Wyspach Brytyjskich.
Jeśli chcesz wysyłać produkt poza krajami UE, musisz posiadać numer EORI. Brak posiadania numeru sprawi, że wysyłka towarów do Wielkiej Brytanii zostanie niestety zatrzymana przez Urząd Celny.
Sam numer to zestawienie przedrostka PL, numeru NIP i pięciu zer na końcu. Możesz go uzyskać bezpłatnie i elektronicznie przez platformę PUESC, uprzednio rejestrując tam firmę. We wniosku o numerze WRP0001 będziesz poproszony o wypełnienie podstawowych danych Twojej firmy.
Pamiętaj, że nadanie numeru musi nastąpić najpóźniej w momencie realizacji pierwszej operacji celnej. Zadbaj więc o to, aby z odpowiednim wyprzedzeniem złożyć stosowny wniosek o jego przydzielenie.
Kod celny (HS CODE) określa daną kategorię towarów i służy do ich klasyfikacji. Dzięki prawidłowo dobranemu kodowi, Urząd Celny może odpowiednio zidentyfikować i naliczyć opłatę celną podczas eksportu. Ważne jest, aby kod taryfy był należycie sprawdzony oraz dopasowany do wysyłanego produktu, ponieważ od tego zależy, ile będziesz musiał zapłacić za paczkę.
Kod możesz sprawdzić na stronie wyszukiwarki kodów ISZTAR4. Przykładowo wyszukując frazę „nakrycia głowy”, szukasz odpowiedniego kodu dla asortymentu Kapelusze i system wskazuje na kod taryfy celnej „6504000000”.
Określenie błędnego kodu skutkuje może spowodować naliczenie większej opłaty za CŁO oraz VAT. Urząd Celny może zatrzymać Twoje paczki do weryfikacji, w efekcie czego wydłuży się odprawa oraz finalny czas dostarczenie produktu do nabywcy.
Najprościej rzecz ujmując, kraj pochodzenia to kraj, w którym towar został wyprodukowany lub przerobiony. Nawet jeśli w produkcję zaangażowane jest więcej niż jedno państwo, finalnie krajem pochodzenia produktu jest państwo, w którym zaszło wytworzenie towaru w postaci ostatecznej.
Jak zweryfikować kraj pochodzenia produktu ? Najszybszą metodą jest weryfikacja kodu kreskowego na opakowaniu. Pierwsze trzy cyfry w kodzie kreskowym zawsze oznaczają kraj pochodzenia produktu. Przykładowo firmy, które w Polsce zarejestrują się w HG1 otrzymują prefiks GS1 590. Kolejne 4 cyfry to numer firmy, a numery od 7 do 12 to numer indywidualny produktu.
Oznaczenie kraju pochodzenie produktu możesz wykazać na fakturze, którą dołączysz do wysyłanej paczki do Wielkiej Brytanii. Najlepiej umieścić tę informację wraz z innymi szczegółami o zawartości i pamiętaj, aby zawrzeć ją w zgłoszeniu celnym, ponieważ od tego zależy wysokość ceł taryfowych. Kraj pochodzenia należy przedstawić wraz z dokumentem SAD (czyli dokumentem wywozu stosowanym w zarządzaniu celnymi przesyłkami przeznaczonymi poza Unie Celną).
Status kraju pochodzenia można zgłosić przez:
Pamiętaj, że świadectwa powinny być wystawiane przez odpowiednie organy celne kraju wywozu i przedstawiane w momencie odprawy celnej.
Kiedy transakcja podlega opodatkowania VAT w UK? W pierwszej kolejności należy ustalić status nabywcy:
W przypadku transakcji o wartości przekraczającej 135 GBP– VAT w UK rozliczany jest zwykle przez nabywcę (importera) – zatem co do zasady nie masz więc obowiązku rejestracji na VAT w UK. Wiąże się jednak z dużym odsetkiem zwrotów towarów, gdyż klienci są zaskoczeni dodatkowymi kosztami zakupów. Żeby uniknąć tego problemu, warto rozważyć wysyłkę w ramach procedury DDP – w której to Ty jako sprzedawca przejmujesz obowiązek rozliczenia VAT i cła od importu. Wymaga to rejestracji na VAT w UK bez względu na wartość transakcji.
Zgodnie z wyjaśnieniami opublikowanymi na stronie Ministerstwa Finansów Wielkiej Brytanii, limit 135 GBP należy kalkulować według następujących zasad:
Resumując, wartość transakcji należy obliczyć jako łączną wartość przesyłki (wszystkich towarów dla jednego zamówienia), nie wliczając kosztów transportu oraz innych opłat, o ile nie zostały one wliczone w cenę towaru.
Od 1 stycznia 2021 rząd Wielkiej Brytanii nałożył dodatkowe obowiązki na firmy prowadzące platformy sprzedażowe (takie jak Amazon, eBay). Celem tych zmian było poprawienie ściągalności podatku VAT od zagranicznych sprzedawców.
Jeżeli prowadzisz sprzedaż w UK poprzez platformy sprzedażowe, w większości przypadków podatek VAT zostanie pobrany i odprowadzony do urzędu skarbowego przez platformę. Obowiązki kiedy platforma pobierze VAT od sprzedaży będą się różnić w zależności od tego czy towary są wysyłane z Unii, czy są wysłane z magazynu w UK.
W szczególności platforma ma obowiązek rozliczenia VAT dla przesyłek spoza UK o wartości nieprzekraczającej 135 GBP. W niektórych przypadkach możesz być jednak zobowiązany do raportowania niektórych zdarzeń, przykładowo:
Finalnie, żeby nadać paczkę do UK, wymagane jest załączenie faktury bądź proformy wraz z ustalonymi danymi z powyższych punktów. Musisz więc uwzględnić:
Wszystko możesz wykonać elektronicznie, natomiast przy kontrolach celnych będzie wymagana już faktura papierowa. Jest więc to na pewno bezpieczniejsza forma.
Dokumentem wieńczącym cały proces eksportu jest IE-599, czyli tak naprawdę potwierdzenie wywozu dający Ci możliwość stosowania preferencyjnej stawki VAT 0 %.
Powinieneś dopilnować, aby informacje przedstawione w IE-599 były spójne z danymi zawartymi w innych dokumentach (np. na fakturach). Chociaż nie jest to obowiązkiem, pewne rozbieżności mogą stać się powodem do zakwestionowania zastosowania preferencyjnej stawki 0% przez organ podatkowy.
Deliveredy Duty Paid (DDP) i Delivered Duty Unpaid (DDU) to reguły międzynarodowych warunków sprzedaży (INCOTERMS). W praktyce określają koszty i formalności związane z odprawą celną.
W modelu DDP to Ty jako sprzedający ponosisz wszelkie koszty wraz z ocaleniem paczki i odpowiadasz za całą dokumentację. Często ta metoda jest nazywa jako “pod drzwi” czyli door to door.
Natomiast w DDU ta odpowiedzialność przerzucona jest na Twojego Klienta (kupującego). Stąd może dojść do sytuacji, gdzie podczas doręczenia przez kuriera paczki, będzie on oczekiwał zapłaty ceny cła.
Co jest korzystniejsze? Na to pytanie ciężko odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ zależy to od formy Twojego e-biznesu. Z punktu widzenia kupującego oczywiście bardziej wygodną opcją jest DDP, ponieważ wie wtedy jakich opłat się spodziewać i nie zostaje zaskoczony, gdy pod drzwiami musi jeszcze wnieść dodatkową opłatę o niewiadomej wartości.
Tekst autorstwa Wojciecha Kotlickiego - Head of Marketing Global 24
O autorze: Zwiększa widoczność rozwiązań zwrotów i przesyłek Global24 w świecie zagranicznej sprzedaży internetowej. Event Manager konferencji E-wolucja, która skupia się na przekazywaniu wiedzy o cross-border. Pasjonat e-commerce.
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych