9 na 10 Polaków słyszało o płatnościach odroczonych, a połowa z nich skorzystała w 2023 roku. Niemal równie popularne w tym roku były zakupy na raty - tak wynika z raportu bramki płatności Comfino. Jakie są motywacje kupujących i czy te trendy utrzymają się w 2024 roku?
Brak odpowiedniej formy płatności to jeden z najczęstszych powód rezygnacji z zakupów, dlatego temat jest tak ważny i postanowiliśmy się mu przyjrzeć. Wyniki naszego Raportu „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24” - który powstał na podstawie badania ponad tysiąca respondentów oraz danych własnych bramki płatności Comfino oraz Twisto - wskazują, że na rynku jest miejsce dla wszystkich graczy i form płatności.
Jakie są najciekawsze wnioski płynące z raportu?
BNPL w Polsce: znamy i odraczamy
9 na 10 Polaków słyszało o płatnościach odroczonych (tzw. BNPL, z ang. Buy Now Pay Later) - wynika z danych Raportu Comfino. W ciągu ostatniego roku niemal połowa ankietowanych skorzystała podczas zakupów z BNPL (48%), a 44% wzięło zakupy na raty.
Skąd ta popularność? Jak wskazują eksperci związani z branżą BNPL, płatność odroczona nie powoduje nadmiernego zadłużania klienta, gdyż średnia wartość koszyka zakupowego wynosi ok. 200 zł.
Choć w 2024 roku szybka płatność (przelewy) i płatność przy odbiorze nadal będą najpopularniejsze, to udział płatności BNPL będzie rósł, w dodatku nie tylko w ecommerce, ale też w sklepach stacjonarnych. Klienci cenią sobie taką formę płatności ze względu na szybkość procesu oraz brak nadmiernych formalności.
Kobiety rządzą w płatnościach
Najczęściej na raty kupują kobiety, osoby w wieku 25-34 lat oraz mieszkańcy miast. Podobnie jest w przypadku płatności odroczonych, gdzie dysproporcja między kobietami a mężczyznami jest przygniatająca (ok. 84% vs. 16%). Warto pamiętać, że nadal więcej klientów kupuje stacjonarnie - w najbliższym czasie to się nie zmieni. A sklepy tradycyjne, nauczone doświadczeniami tych online, chętniej zaimplementują płatności odroczone i ratalne.
Dlaczego korzystamy z BNPL i rat?
Najczęściej badani konsumenci decydowali się na rozłożenie płatności na raty, by nie obciążać jednorazowo budżetu. Kolejne wymieniane powody wyboru BNPL lub płatności ratalnych są zbliżone. Najpopularniejsze to brak wystarczających środków na zakup. Wskazało tak prawie 4 na 10 konsumentów. Na drugim miejscu uplasowała się możliwość zapłacenia dopiero po otrzymaniu i sprawdzeniu produktu. Co naturalne, popularniejsza w przypadku BNPL.
Największa różnica, bo o niemalże 15 punktów procentowych, widoczna jest w odpowiedzi “mogłam/em wydać więcej niż planowałam/em i kupić droższy produkt”, co nie powinno dziwić, gdyż - jak już wspominałem -płatność odroczona stosowana jest najczęściej w przypadku tańszych płatności.
Czego się spodziewać w 2024 roku?
Tak, jak dotychczas, w 2024 roku zakupy na raty będą cieszyć się popularnością w kategoriach, w których koszyk zakupowy jest większy, np. elektronika czy meble. Utrzyma się atrakcyjność zakupów na raty 0%, co jest swoistą “ucieczką” od wpływu inflacji na rosnące ceny produktów.
Jak pokazują dane z raportu, obecnie respondenci częściej korzystali z Kup Teraz Zapłać Później lub z rat podczas zakupów online. Tymczasem istnieją rozwiązania, jak Comfino, które umożliwiają skorzystanie z tych metod płatności również w sklepach stacjonarnych i punktach usług.
Pobierz raport o płatnościach 2024
Raport można pobrać za darmo ze strony https://comfino.pl/raport-platnosci-ratalne-i-odroczone-2024/
W raporcie nie zabrakło miejsca dla cenionego grona ekspertów: Danuty Czapeczko (PragmaGO), Tomasza Malskiego (e-Izba), Eweliny Orzechowskiej (Twisto), Mateusza Stacha (Santander Consumer Bank), czy Rafała Pasieki (Comperia.pl).
Patronat nad Raportem objęła Izba Gospodarki Elektronicznej.
Autorem treści jest Paweł Szukalski - Członek zarządu Comperia.pl SA odpowiedzialny za rozwój Comfino
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych