100% to brzmi dumnie
Jeśli nie ma Cię w e-commerce, to nie istniejesz. W 2023 roku to już nie tylko nośne hasło, ale biznesowa prawda. W tym roku 100% internautów zadeklarowało, że przynajmniej raz dokonało zakupu w sieci, a 85% badanych konsumentów kupiło coś w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Wzrosła znacząco częstość zakupów internetowych. Więcej niż 5 razy w ciągu ostatniego miesiąca zakupu w sieci dokonało aż 28% e-klientów (+12 p.p.). Spadł natomiast odsetek deklarujących zakup 2-5 razy w ciągu miesiąca (42%). Widać, że znaczna część konsumentów z tej grupy przesunęła się do grupy kupujących częściej, czyli ponad 5 razy w miesiącu. We wszystkich wskazanych, najpopularniejszych kategoriach, 7 na 10 konsumentów deklaruje, że ich koszyki zakupowe online są takie same lub wyższe niż w sklepach stacjonarnych. Do stałych najpopularniejszych kategorii e-commerce’owych, czyli mody, wyposażenia domu i kosmetyków dołączyły w tym roku produkty spożywcze. Ich zakup w sieci deklaruje 29% badanych konsumentów. To 2-krotnie więcej niż rok temu.
„Według naszego raportu w tym roku 100% badanych zadeklarowało, że dokonało kiedykolwiek zakupu przez Internet. Co więcej, wszyscy respondenci potwierdzili, że dokonali zakupu w sieci przynajmniej raz. Wzrosła również częstotliwość zakupów i średnia wartość koszyka zakupowego. Te wyniki wyraźnie wskazują, że polski e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, a rodzimy konsument docenia możliwości jakie dają zakupy online na tyle mocno, że możemy pokusić się o stwierdzenie, iż ten trend zakupowy pozostanie z nim już na zawsze. ”– mówi Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Zakupy mobilne to must-be
Biorąc pod uwagę ostatni zapamiętany zakup internautów, z użyciem urządzenia mobilnego zostało zrealizowanych 51% zakupów, a z użyciem laptopa bądź komputera stacjonarnego 50%. Widać zatem, że rola urządzeń mobilnych, w szczególności smartfonu w procesie zakupowym jest kluczowa. Podobne wnioski można wyciągnąć patrząc generalnie na wykorzystanie zakupowe różnych urządzeń. Na laptopie różne aktywności związane z zakupami, jak poszukiwanie inspiracji opiniowanie, śledzenie zamówienia czy dokonywanie płatności deklaruje 74% badanych, a z użyciem smartfonu – 80%. Zakupy na urządzeniu mobilnym deklaruje obecnie 62% badanych. Najpopularniejsze kategorie to aplikacje i gry, ale zaraz za nimi moda, rozrywka, uroda i elektronika, czyli top kategorie zakupowe e-commerce. 7 na 10 badanych deklaruje, że w przyszłym roku jego wydatki z wykorzystaniem urządzeń mobilnych zwiększą się lub pozostaną na tym poziomie co w tym roku. Zakupy mobilne to dla konsumentów wygoda (25%), oszczędność czasu (20%) i pieniędzy (20%) oraz swoboda dokonywania zakupu w dowolnym czasie i miejscu (16%). Badani dostrzegają również atuty zakupów z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. Są to przede wszystkim szybsze i uproszczone płatności (19%), bezpieczeństwo (18%), dodatkowe funkcjonalności (17%) i szybsze działanie niż e- i m-sklepów w przeglądarce (17%). Co 8. Internauta dostrzega to, że w aplikacjach są dedykowane dla niego promocje.
Skomplikowane analizy, niezliczone porównania i kręte ścieżki zakupowe
E-commerce rośnie. M-commerce rośnie. Rośnie także omni-commerce i tym samym złożoność procesu zakupowego. Dlaczego? Bo w dobie szybkiego wzrostu cen i niepewnej sytuacji gospodarczej, polscy konsumenci poszukują okazji zakupowych w różnych miejscach, porównują, analizują i dążą do minimalizacji ryzyka zakupowego. W związku z tym, w tym roku mamy do czynienia ze znacznym wzrostem efektu ROPO. Aż 74% (+9 p.p.) badanych zadeklarowało, że informacje znalezione w sieci zachęcają ich do wizyty w sklepie stacjonarnym. Wzrósł również znacząco odsetek kupujących tę samą markę w wielu kanałach. W związku z kryzysem zaczęło z kolei kupować online 35% badanych. Częściej w sieci kupuje także co 3. konsument. Powodów migracji do e-commerce jest wiele, ale przede wszystkim są to promocje - większa ich częstość i atrakcyjność niż offline (50% wskazań), a dalej korzystne warunki zwrotu (35%) i generalnie niższe ceny (25%). Rośnie też popularność płatności odroczonych, które zwiększają zdolność zakupową i znacząco zmniejszają ryzyko zakupu. Świadomość czym są płatności odroczone ma 67% konsumentów (+14 p.p. vs 2022 rok), a korzystanie z nich deklaruje 28% (+18 p.p). Wśród e-kupujących jest to aż 43% (+6 p.p.), a kupujących mobilnie – 52% (+7 p.p.).
Szybciej, prościej, ekstra wygodnie
Kręte ścieżki zakupowe i niezliczone analizy doprowadzają w końcu do zakupu. I co wtedy? Ma być bezpiecznie, szybko, wygodnie. W tym celu konsumenci korzystają z wygodnych opcji płatności, jak BLIK czy szybkie przelewy, a w kontekście dostaw wybierają automaty paczkowe i dedykowane partnerskie punkty odbioru. Te metody płatności i dostawy są wybierane najczęściej, ale teżuznawane za najwygodniejsze. No cóż, jeśli ich nie oferujesz, nie istniejesz…
Źródło: Dane pochodzą z badania i raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2023” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 1652 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w dniach 16-26 kwietnia 2023 roku. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce po względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Raport w wersji skróconej jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej pod adresem: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/06/Raport-e-Izby-Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2023-short-2.pdf
W wersji pełnej jest dostępny dla członków e-Izby.
Partnerzy merytoryczni publikacji: InPost, mBank, Merce, ORLEN Paczka, Przelewy24, Tpay
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych