Polscy konsumenci mają bardzo różne style zakupowe. Pytani o nie wskazują m.in. na zakupy świadome – kiedy czytają dokładnie opisy, porównują skład i analizują cechy produktów, planowe – gdy mają wyznaczony budżet i listę zakupową, nowoczesne – z wykorzystaniem aplikacji mobilnych czy wygodnych dostaw do automatów paczkowych i dokonywane w zaufanych miejscach, jak np. aplikacje zakupowe, gdzie dokładnie wiedzą, jak wygląda cały proces zakupu i są pewni, że produkt do nich dotrze. Lubią też znaleźć coś dobrej jakości w okazyjnej cenie, a część po prostu zakupy cieszą. Wszystkie je jednak łączy jeden element, bez którego nikt nie jest zadowolony. To dostawa, nie tylko szybka, ale – jak pokazują wyniki badania – także zrealizowana przez preferowanego przewoźnika, z możliwością wyboru różnych form, dokładnego śledzenia statusu, a także miłą obsługą na „ostatniej mili” jeśli jest to dostawa kurierska. Konsumenci oceniają ważność dostawy w ocenie całego zakupu i jej wpływ na poziom satysfakcji zakupowej na 3,79 w skali 0-5, czyli bardzo wysoko. Co więcej, ten wpływ jest tym większy, im częściej internauci kupują w e-commerce. W przypadku kupujących w sieci kilka razy w tygodniu wyniosła 4,45. Jest też kluczowa dla konsumentów najzamożniejszych. W grupie zarabiających powyżej 10 000 zł miesięcznie jej znaczenie to 4,07. Tak wyglądają dane z najnowszego raportu e-Izby: “Logistyka i dostawy. Klucz do e-sukcesu”.
Logistyka stawia na e-commerce, a e-handel opiera się coraz częściej na stałej, opartej na zasadach partnerstwa i długoterminowych umowach, współpracy z operatorami logistycznymi i przewoźnikami. Badanie pokazuje, że e-sprzedawcy chętnie korzystają z takich możliwości. Zdecydowana większość ma umowy z operatorami logistycznymi - i to kilkoma, i chętnie korzysta z kompleksowych usług. E-commerce ma też jednak swoje specyficzne wymagania (73%), z których firmy logistyczne i przewoźnicy muszą zdawać sobie sprawę. Duża część dotyczy szybkości dostaw o niestandardowych porach, godzin tzw. cut-off, dynamicznej reakcji na dynamiczne zmiany popytu, w tym peaki sezonowe, a także aspektów ekologii, czyli dostaw zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju (32%). Na szczęście znaczna część dostawców zdaje sobie z tego sprawę, dzięki czemu 3 na 4 badanych e-sprzedawców uznaje współpracę z firmami logistycznymi za satysfakcjonującą lub wręcz świetną – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Wymagający e-konsumenci
W parze z ważnością dostawy dla poziomu zadowolenia z zakupu idą wysokie wymagania konsumentów, wobec tego elementu procesu zakupowego. I dane pokazują wyraźnie, że są to wymagania na wielu wymiarach. Przede wszystkim szybkość. Dostawa szybka to dla Polaków dostawa w 24 godziny. Zwykle oczekują jednak, że otrzymają produkt w ciągu 2 dni. Taki czas jest dla nich satysfakcjonujący. Po drugie – duży wybór. Konsumenci chcą móc wybrać zarówno dostawę do automatu paczkowego lub dedykowanego punktu, jak i kuriera. Wszystko zależy jaki właśnie produkt zamawiają, tzn. czy jest on delikatny, duży i ciężki, czy raczej kupowany systematycznie, lekki i łatwy do przyniesienia samodzielnie z automatu paczkowego. Ale to nie wszystko. Badani wyraźnie wskazują, że zależy i także na tym, aby e-sklep oferował możliwość wyboru preferowanego przewoźnika. W przypadku automatów paczkowych możliwość wyboru konkretnej formy logistycznej ma znaczenie dla 93% konsumentów. To nawet więcej niż gdy wybieramy dostawę kurierską – 86%, a także PUDO – 83%. A co z kosztami dostaw? E-kupujący zdecydowanie oczekują, że większy zakup powinien wiązać się z darmowa dostawą (i oczywiście zwrotem), przy czym co 5. badany klienci e-commerce oczekiwałby darmowej dostawy już od 49+ zł, a kolejne 12% - od 99 zł.
Wymagający e-sprzedawcy
Wymagająca okazuje się być też wobec firm logistycznych także druga część rynku, czyli e-sprzedawcy. E-sklepy przeważnie pracują na zasadach długoterminowych umów partnerskich z wieloma firmami transportowymi. Co 4-ty wskazuje nawet na 5 i więcej firm. 75% zadeklarowało też, że mają lub mieli (rozpoczynając współpracę) specyficzne wymagania wobec dostaw. Zwykle było to działanie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, a więc bycie eco-friendly (33%), a dalej – późne godziny cut-off i niestandardowe czasy dostaw lub dostawa ekspresowa (po 25%). Na co dzień ważne jest też dla e-sklepów, by oferować swoim klientom różne formy dostaw i aby te dostawy były niepodważalnej jakości. W swoich e-sklepach badani sprzedawcy oferują konsumentom średnio 3 formy dostawy. Najczęściej jest to dostawa kurierem (92%), ale zaraz za nią dostawa do automatów paczkowych (82%). Dostawę do punktów odbioru oferuje 53% badanych sprzedawców. Statystyki dostaw monitoruje praktycznie każdy badany e-sklep, a poziom satysfakcji klientów z dostaw – 83%. Pokazuje to, że e-sklepy są świadome kluczowego znaczenia dostawy dla poziomu satysfakcji ich klientów. Co ważne, sami e-sprzedawcy są usatysfakcjonowani ze poziomu usług partnerów logistycznych i współpracy. Potwierdza to ¾ badanych firm.
Źródło: Dane pochodzą z badania i raportu e-Izby: “Logistyka i dostawy. Klucz do e-sukcesu” wykonanych na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 1914 internautów oraz 132 firmach sprzedających w e-commerce. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w marcu 2024 roku. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Raport w wersji skróconej jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej pod adresem: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2024/04/Raport_e-Izby_Logistyka_i_Dostawy_Klucz_do_e-sukcesu_2024_skrot-1.pdf.
Pełna wersja raportu dostępna jest dla członków e-Izby.
Partner merytoryczny publikacji: ORLEN Paczka
Partner publikacji: LOGWIN
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
17.01.2025
2024 – co przyniósł?
09.01.2025
Zdobądź diamenty marketingu efektywnościowego w Performance Marketing Diamonds EU 2025!
20.12.2024
Zbiór wywiadów: Trendy i wyzwania w cross-border e-commerce