Izba Gospodarki Elektronicznej wystosowała postulaty dla polskiej prezydencji w Radzie UE w sprawie e-handlu. Propozycje e-Izby zostały przedstawione na spotkaniu z Ignacym Niemczyckim - Wiceministrem Rozwoju i Technologii.
Izba Gospodarki Elektronicznej od ponad 11 lat reprezentuje interesy branży e-commerce na polskiej i europejskiej arenie. e-handel to obecnie jedna z najdynamiczniej rozwijających się branży w Polsce, a rodzimi przedsiębiorcy od lat zdobywają rynki UE. Nic więc dziwnego, że e-Izba zauważyła ogromne możliwości dla branży e-handlu, jakie niesie za sobą polska prezydencja w Radzie UE. W swoich postulatach podkreśliła m.in. konieczność reformy podejścia regulacyjnego, niezbędnego do wyrównania ram prawnych i konkurencyjnych dla polskich i azjatyckich e-przedsiębiorców. Izba Gospodarki Elektronicznej od lat prowadzi kampanię “Taki Sam Start”, dążąc do wyrównania szans z pozaunijnymi e-przedsiębiorcami, opartej na poszanowaniu fundamentalnych dla UE wartości, oraz zwiększenia transparentności i pewności otoczenia prawnego. Tutaj kluczowym postulatem kampanii jest zniesienie progu celnego de minimis (150 euro), który będzie pierwszym znaczącym krokiem do wyrównania ram prawnych i konkurencyjnych na poziomie UE.
Możliwość dialogu
Zbliżająca się druga prezydencja Polski w Radzie UE będzie wyjątkowa. To pierwsza pełna prezydencja w nowej kadencji Parlamentu Europejskiego. Izba Gospodarki Elektronicznej dopatruje się w niej możliwości rozpoczęcia dyskusji na temat fundamentalnych kwestii.
Nowa prezydencja polski w Radzie UE przypada na okres, gdy zarówno w Komisji Europejskiej, jak i państwach członkowskich, będą już znane pierwsze opinie na temat funkcjonowania kluczowych dla gospodarki elektronicznej aktów prawnych, takich jak DMA i DSA. Pierwsze analizy umożliwią m.in. określenie skuteczności tych aktów i rozszerzenia ich na podmioty spoza UE. Co więcej, w prezydencji Polski w Radzie UE dostrzegamy możliwość większego udziału w pracach nad procesem rewizji Unijnego Kodeksu Celnego oraz rozpoczęcia prac legislacyjnych nad projektem Digital Fairness Act. - podkreśla prezes e-Izby Patrycja Sass-Staniszewska i dodaje - Mamy nadzieję, że prezydencja Polski w UE pozwoli nam w większym stopniu zaangażować się w proces tworzenia kluczowych dla branży e-handlu regulacji a przede wszystkim systemu ich egzekwowania wobec podmiotów będących spoza UE ale działających na jej terenie.
Równe ramy prawne w oparciu o unijne wartości
Unia Europejska od lat promuje wartości, w których centrum znajduje się równość, wolność słowa, ochrona zdrowia, bezpieczeństwo konsumenta, ochrona prywatności, ochrona danych osobowych, czy prawo autonomii informacyjnej. To unikatowe w skali globalnej fundamenty, które odzwierciedlają się w polityce europejskiej branży e-handlu. Rynek handlu elektronicznej to miejsce skupiające małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. To dziesiątki tysięcy miejsc pracy oraz środowisko przyjazne konsumentom. E-przedsiębiorcy tworzą innowacyjne rozwiązania, oparte na nowych technologiach.
Niestety,choć są to wartości cenione i unikatowe w sferze globalnej, europejscy e-przedsiębiorcy wciąż borykają się z nierówną konkurencją, zwłaszcza ze strony przedsiębiorców z Chin. Rozwój modelu “direct to consumer” przyczynił się do zwiększenia skali problemu, gdyż wiele podmiotów pozaunijnych, w tym również azjatyckich, rozpoczęło sprzedaż towarów do krajów UE, stając się dla nich bezpośrednią konkurencją. Izba Gospodarki Elektronicznej od lat prowadzi kampanię “Taki Start” - równe ramy prawne dla europejskich i azjatyckich e-przedsiębiorców.
W ramach kampanii Taki Sam Start od lat staramy się podejmować działania, które mogą wpłynąć na zapewnienie równych ram konkurencyjnych pomiędzy e-przedsiębiorcami. Jest to ogromny problem, ponieważ gracze spoza UE, zwłaszcza z Chin, korzystają z pomocy publicznej na każdym etapie łańcucha wartości. Nie respektują również ,obowiązujących naszych przedsiębiorców, unijnych wymogów w zakresie bezpieczeństwa produktów czy chociażby RODO. - podkreśla Prezes Sass-Staniszewska.
Potrzeba regulacji na unijnej tapecie
Izba Gospodarki Elektronicznej od lat nagłaśnia potrzebę ujednolicenia norm prawnych dla przedsiębiorców spoza Unii Europejskiej. Dostrzega również potrzebę ochrony fundamentalnych wartości UE. Zmiany w prawie, nierzadko wymagające od przedsiębiorców dokonania wielu zmian w swojej działalności, generują poważne koszty. Prowadzą także do niespójności regulacyjnych, nakładania się na siebie kompetencji organów nadzorczych, czy braku jednolitego rozumienia przepisów w poszczególnych państwach członkowskich. W dokumencie wystosowanym przez e-Izbę w związku z prezydencją Polski w UE, zawarto apel o podejmowanie działań dążących do zapewnienia transparentności prawa w poszanowaniu wartości unijnych, przy jednoczesnym wyrównaniu ram prawnych i konkurencyjnych. Uwzględniono w nim wskazówki, których uwzględnienie zapewni wsparcie dla branży e-handlu. Zwrócono w nim uwagę na fakt, że unijne regulacje prawne powinny obowiązywać również e-przedsiębiorców działających spoza Unii Europejskiej i nie powinny zawierać mechanizmów, które pozwalają pozaunijnym e-przedsiębiorcom na uzyskanie nieuzasadnionej przewagi konkurencyjnej. Konieczne jest wprowadzenie mechanizmów, które pozwolą na efektywne egzekwowanie unijnych przepisów od pozaunijnych e-przedsiębiorców - chodzi tu zarówno o praktyczną możliwość przeprowadzenia postępowania, jak i wyegzekwowania ostatecznej decyzji. Co więcej, dostrzegamy potrzebę oparcia nowej kadencji unijnych instytucji i organów na aktywnym wykorzystywaniu nowoczesnego instrumentarium prawnego, takiego jak, m.in., DSA, DMA, GPSR i ewentualnym korygowaniu nieefektywności tego systemu. Niezwykle ważne jest również dokonanie przeglądu regulacji prawnych dotyczących e-handlu w celu usunięcia niespójności oraz barier administracyjnych i tzw. regulatory overlaps, a także poprzedzanie wprowadzania nowych regulacji analizami ryzyka oraz ograniczenie liczby nowych regulacji.
Postulaty dla lepszego jutra
Izba Gospodarki Elektronicznej wytyczyła również ścieżki, którymi powinna podążać polska Prezydencja w Radzie UE, które mogą doprowadzić do wyrównania zasad konkurencji dla wszystkich graczy e-handlu. W postulatach znalazły się takie sugestie, jak:
Postulaty Izby Gospodarki Elektronicznej dla polskiej prezydencji w Radzie UE to kolejny krok organizacji w kierunku ujednolicenia rynku e-commerce w zakresie równych ram prawnych i konkurencyjnych dla europejskich i azjatyckich e-przedsiębiorców - przedmiotu kampanii “Taki Sam Start”. To również głos rynku, deklarującego swoje potrzeby, który może stać się bardziej słyszalny w czasie kadencji Polski w UE. Postulaty e-Izby zostały przesłane do Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych. e-Izba nieustannie pozostaje otwarta na dialog z administracją publiczną, dzięki któremu wspólnie możemy budować silną polską i unijną gospodarkę elektroniczną.
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych