18. Raport Badania wykorzystania poczty elektronicznej przygotowany przez SARE jest już dostępny

...

Badanie wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce.

Email wciąż liderem wśród komunikacji marketingowej.

 

Dla zdecydowanej większości firm email jest wciąż głównym kanałem komunikacji. Klienci oczekują spersonalizowanych wiadomości e-mailowych, a firmy coraz lepiej rozumieją potencjał marketing automation. Chociaż połowa z nich nie korzysta jeszcze z tego rozwiązania, to ma to w planach – wynika z 18. Ogólnopolskiego badania wykorzystania poczty elektronicznej przeprowadzonego przez SARE z Digitree Group.


Dobry newsletter powinien dostarczać oczekiwanych treści – uważa 80 proc. ankietowanych. Sześciu na dziesięciu otrzymuje mailing na podstawie swojego zachowania na stronie sklepu, którą wcześniej odwiedził. 57 proc. zauważyło zwiększenie liczby mailingów w prywatnej skrzynce odbiorczej w czasie pandemii.

 

Aż 84. proc. firm wskazuje na email jako główny kanał komunikacji z klientem. – Wyniki 18. Ogólnopolskiego Badania wykorzystania poczty email z jednej strony potwierdzają wzrost znaczenia tego medium, a z drugiej zwiększenie oczekiwań konsumentów wobec treści otrzymywanych poprzez ten kanał.  – mówi Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group  – Dziś nie wystarczy już przywitanie się po imieniu z odbiorcą komunikacji. Kluczowe jest dostarczenie spersonalizowanych doświadczeń związanych z marką i skupienie się na faktycznych potrzebach klientów. Z pomocą przychodzi wdrożenie strategii omnichannel i rozwiązań marketing automation. Narzędzia tej klasy wykorzystują sztuczną inteligencję, pozwalając kondensować dane z wielu systemów i tworzyć profile 360 dla każdego użytkownika. To z kolei umożliwia dystrybucję komunikacji dopasowanej do preferencji odbiorcy i zapewnia spójność na każdym etapie i w każdym miejscu styku z marką.

 

Jakie wyzwania stoją przed email marketingiem?

 

Możliwości marketing automation wykorzystuje 28 proc. specjalistów. 51 proc. chociaż je zna, to dopiero planuje wykorzystać jego potencjał. Z badania wykorzystania poczty elektronicznej wyłania się obraz rynku polskich użytkowników e-maila ukształtowany w czasie pandemii i wzrostu znaczenia e-commerce. Raport prezentuje perspektywę adresata kampanii mailowych, jak i osób odpowiedzialnych za ich realizację.

Niemal połowa firm dostrzega wzrost sprzedaży dzięki zastosowaniu marketing automation. Co ciekawe, chociaż większość specjalistów od email marketingu deklaruje, że nie korzysta z targetowania behawioralnego czy demograficznego w kampaniach e-mail marketingowych, to osoby używającego tego rozwiązania w 95 proc. potwierdzają jej skuteczność.

Na pytanie dotyczące korzyści jakie firma osiąga dzięki wykorzystaniu e-mail marketingu, dwóch na trzech marketerów wskazuje na utrzymanie relacji z klientem. Budowa długotrwałych  relacji z klientem w oparciu o trwałą komunikację jest o tyle istotna, że w najbliższym czasie digital marketing będzie musiał stawić czoła wielu wyzwaniom.

Prawdopodobnie największym jest kwestia zbliżającej się ery cookieless. Dla kanału emailowego  jest to duża szansa na zwiększenie jego roli w komunikacji z klientem. Wzrośnie konieczność posiadania własnych baz, a co za tym idzie budowy trwałych relacji z lojalnymi klientami. – Dane ankietowe wskazują, że około 90% biorących udział w badaniu dostrzega pozytywny wpływ wysyłek do bazy własnej, a ponad 53% określa je jasno, jako skuteczne i najbardziej skuteczne rozwiązania. – komentuje Kamil Milian, Managing Director, SARE.

 

Bazy własne przyszłością komunikacji

Odbiorcy oczekują wysyłki mailowej adekwatnej do konkretnego zachowania klienta, dopasowanej do zainteresowań i historii zakupów. Nic dziwnego, że 86 proc. ankietowanych planuje rozbudowywać własne bazy danych. Bazy takie budowane zgodnie z prawidłami rynku są dziś kluczem do sukcesu w komunikacji email marketingowej.

Przypomnijmy, że proces wdrożenia automatyzacji marketingu wymaga czasu. Zaczyna się od szczegółowej analizy dotychczasowych działań marketingowych, ich rozbudowy o nowe elementy lub stworzeniu od podstaw całego procesu komunikacji. – Za zaawansowaną personalizację odpowiadają systemy i algorytmy oparte o tzw. uczenie maszynowe.  Dążenie do uzyskania pozytywnego doświadczenia klientów końcowych, dzięki rozwiązaniom opartym o sztuczną inteligencję to zdecydowanie kierunek, który każdy marketer powinien obrać, rozpoczynając działania w obszarze automatyzacji komunikacji – wyjaśnia Karolina Macionczyk,Customer Success Director, Digitree Group.

Wśród korzyści ze stosowania email marketingu ankietowani wskazują przede wszystkim na możliwość personalizacji pod względem zainteresowań czy aktywności użytkowników (50 proc.), remarketing i retargeting (22 proc.) oraz możliwość odzyskiwania porzuconych koszyków (20 proc.).

 

Zapraszamy do zapoznania się z pełnymi wynikami badania. 18. Ogólnopolskie badanie wykorzystania poczty elektronicznej jest uzupełnione o komentarze ekspertów z branży email marketingowej oraz marketing automation.

***

Ankieta została przeprowadzona wśród użytkowników poczty elektronicznej oraz marketerów na co dzień odpowiadających za realizację komunikacji mailowej, przy pomocy panelu badawczego Agencji Badawczej Biostat i modułu ankiet systemu SARE.

Patronat nad tegorocznym Badaniem Poczty objęli: BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe, Online Marketing Polska, IAB Polska, Izba Gospodarki Elektronicznej, Brief.pl, Marketer+, Nowy Marketing, Tygrysy Biznesu, Szef Sprzedaży, INIS, Salelifter, Revhunter, JU:.

Zobacz także:

Webinar Szkoły Gospodarki Cyfrowej „Inteligentna automatyzacja, a ROI – kampanie lead generation”
Webinar Szkoły Gospodarki Cyfrowej „Inteligentna automatyzacja, a ROI – kampanie lead generation”

📢Zapraszamy na najbliższy webinar Szkoły Gospodarki Cyfrowej „Inteligentna automatyzacja, a ROI – kampanie lead generation”, który poprowadzi […]

Czytaj więcej
Konferencja SyliusCon
Konferencja SyliusCon

Już 27 października odbędzie się pierwsza konferencja poświęcona Syliusowi – rozwiązaniu e-commerce, które powstało w Łodzi, a […]

Czytaj więcej
Do grona członków Izby Gospodarki Elektronicznej dołącza Accenture
Do grona członków Izby Gospodarki Elektronicznej dołącza Accenture

„Jestem zaszczycony, że Accenture może dołączyć do grona członków e-Izby. Jako wiodąca agencja z zakresu transformacji cyfrowej, […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?