lipiec 08, 2024
e-Izba blog

ZWROTY ZAGRANICZNE w podziale na kraje i branże – IQ 2024

Zwroty produktów to często pomijany aspekt w strategii e-commerce. Dobrze przygotowany proces zwrotów zagranicznych, to przede wszystkim zwiększenie swojej konkurencyjności za granicą oraz zbudowanie zaufania w oczach lokalnego odbiorcy. 

Sprawdź zestawienie, jakie produkty na podstawie naszych danych za IQ 2024 zwracają się najczęściej i w których krajach, żeby móc oszacować wstępne koszty związane ze zwrotami przy sprzedaży zagranicznej!

Spis treści:

  1. Zwroty zagraniczne w krajach Europy Zachodniej
  2. Zwroty zagraniczne w danych branżach
  3. Metodologia 
  4. Cykl webinarów: Zostań Bohaterem Zwrotów Zagranicznych Swoich Klientów
  1. Zwroty zagraniczne w krajach Europy Zachodniej

Największy % zwrotów naszych Partnerów zanotowaliśmy w IQ 2024 w następujących krajach:

  • Hiszpania - 33,2 % zwrotów
  • Włochy - 21,7 %
  • Francja - 19,2 %

Najmniej zaś w:

  • Wielka Brytania - 2,9 %
  • Austria - 3,5 %
  • Holandia - 10 %

W zestawieniu uwzględniamy 7 krajów Europy Zachodniej, w których posiadamy magazyny i udostępniamy adresy wysyłkowe i zwrotne naszym Partnerom.

2. Zwroty zagraniczne w danych branżach

Jakie kategorie produktów naszych Partnerów najczęściej zostały zwracane w IQ 2024 ?

  • fashion - 33 %
  • RTV i AGD - 27,3 %
  • opieka zdrowotna - 16,9 %

Natomiast, które najrzadziej podlegały zwrotom w IQ 2024 ?

  • żywność - 0,7 %
  • chemia gospodarcza - 1,4 %
  • beauty - 1,8 %

Żeby jeszcze lepiej zobrazować Ci, jak różne są wolumeny zwrotów ze względu na kraj oraz branżę, przedstawiamy Ci zestawienie 4 kategorii produktów, które najczęściej wysyłaliśmy IQ 2024. A są to branże:

  • fashion - 16 % wszystkich wysyłek zagranicznych 
  • beauty - 13 %
  • motoryzacja - 12 %
  • artykuły dziecięce - 10 %

Gdy brakuje Ci produktów z Twojej branży, a chcesz dowiedzieć się jak % zwrotów występuje w poszczególnych państwach - napisz do nas, udostępnimy Ci takie dane.

Branża FASHION

Zobacz, jak duża różnica występuje między % zwrotów np. na rynku hiszpańskim (27 %), a brytyjskim (8 %). Uwzględnij więc w swojej analizie kosztów zarówno cenę wysyłki, zwrotu jak i całościowej marży. Ponieważ może się okazać, że przykładowo sprzedając mniej na droższym rynku UK vs rynku niemieckim, finalnie zarobisz więcej z uwagi na % zwrotów oraz marżę.

Branża BEAUTY

Przy tej kategorii produktów zwroty są bardzo rzadkim zjawiskiem i oscylują średnio w granicach 2%. Natomiast znów występują różnice na przykładzie Klientów w Niemczech i Francji, gdzie za naszą zachodnią granicą średnio zwraca się 2 %, a w kraju Wieży Eiffla już tylko 0,1 %. Być może na pierwszy rzut oka jest to mała różnica, natomiast jeśli pomnożysz to przez swój średni wolumen wysyłek i dodasz koszty zwrotów, Twój profit może wyglądać już zgoła inaczej.

Branża MOTORYZACJA

Z 4 analizowanych branż, w tej występuje największa dysproporcja między poszczególnymi krajami - od 2 % w Austrii, do aż 30 % w Hiszpanii ! 

I to jest chyba najbardziej jaskrawy przykład, jak odpowiednio przygotowana analiza zwrotów, może pomóc Ci w podjęciu decyzji co do dalszego inwestowania/nie inwestowania na danym rynku. Skoro prawdopodobnie aż 3 na 10 Klientów zwróci Twój produkt (np. akcesoria samochodowe) w Hiszpanii, musisz dobrze przeliczyć jak opłacalna jest tam dalsza ekspansja.

Branża ARTYKUŁY DZIECIĘCE

W przypadku akcesoriów związanych z artykułami dziecięcymi, ta dysproporcja jest mniejsza niż przy motoryzacji, ale nadal zauważalna - waha się ona od 1 % zwrotów w Austrii do 14 % w Hiszpanii. 

Przy kolejnych publikacjach szerzej omówimy jak szczegółowo analizować koszty zwrotów zagranicznych, a także jak przeciwdziałać zwrotom w poszczególnych branżach. Śledź więc nas uważnie !

3. Metodologia

Powyższe statystyki sporządziliśmy na podstawie danych naszych Partnerów (sklepów internetowych), którzy realizują z nami zwroty i wysyłki zagraniczne. 

Wzięliśmy pod uwagę ilość wszystkich wysyłek vs ilość wszystkich zwrotów w IQ 2024

  • Jak segmentowaliśmy sklepy ?

W przypadku, gdy dany sklep posiada różnorodny asortyment (np. wyposażenie wnętrz oraz rękodzieła) segmentowaliśmy go do branży, w której przeważają dane produkty (np. 80 % to wyposażenie wnętrz, a 20 % rękodzieła - sklep statystycznie zaliczy się do branży wyposażenie wnętrz).

  • Co dokładnie rozumiemy pod pojęciem ZWROT ?

Są to wszystkie paczki, które:

  • zostały zwrócone z konkretnego powodu przez kupującego (np. niepasujący produkt, wadliwy produkt, produkt niezgody z opisem)
  • zostały zwrócone z uwagi na błędny adres odbiorcy
  • zostały zwrócone z uwagi na brak odbioru przez kupującego

4. Cykl webinarów: Zostań Bohaterem Zwrotów Zagranicznych Swoich Klientów

Jeśli chcesz przygotować odpowiednią strategię zwrotów zagranicznych bądź poprawić obecną żeby zarabiać więcej, zapisz się do biuletynu Global24 na LinkedIn, w którym wraz z naszymi Partnerami dzielimy się know-how.

Dowiesz się, jak zaplanować koszty zwrotów, jakie prawa posiada konsument przy zwrotach, jak zminimalizować zwrot na Amazon czy też jak zadbać o Klienta przy całym procesie.

Powyższe omawialiśmy również w cyklu 7. webinarów, które zobaczysz na kanale You Tube.

???? Zastanawiasz się, jaka forma zwrotów i wysyłek będą idealne dla Twoich zagranicznych Klientów? Zapraszamy do rozmowy o możliwości zwiększenia konkurencyjności Twojego sklepu za granicą choćby przez lokalny adres do zwrotów i wysyłek, które wzmocnią zaufanie i ułatwią Twoim Klientom zakupy. Kontakt: sales@global24.com

Autorem tekstu jest Wojciech Kotlicki - Head of Marketing w Global24, członek grupy merytorycznej e-Izby Cross-border e-commerce

pl