styczeń 03, 2023
Aktualności

Zamieszanie nieprawdziwych opinii w Internecie pod lupą UOKiK

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż online muszą pamiętać, że kupowanie pozytywnych opinii w Internecie stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów oraz może zakończyć się nałożeniem przez prezesa UOKiK kary finansowej nawet do 10 % obrotu rocznego przedsiębiorcy. Przekonały się o tym niedawno dwie spółki świadczące usługi związane z opiniami w Internecie.

➡️Zgodnie z wydanymi przez Prezesa UOKiK decyzjami tworzenie i zamieszczanie w wizytówkach Google Maps nieprawdziwych opinii na temat przedsiębiorcy lub oferowanych przez niego usług lub produktów wprowadza konsumentów w błąd i stanowi tym samym praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Zamieszane opinie powinny być prawdziwe i pochodzić od osób, które faktycznie produkt kupiły lub z niego korzystały z danej usługi.

Więcej informacji na temat decyzji pod tym linkiem: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19139

❗️Warto pamiętać również, że już od 1 stycznia 2023 r. w Polsce obowiązują przepisy unijnej dyrektywy #Omnibus. Nowe przepisy wprost zakazują zamieszczania lub zlecanie zamieszczenia innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcania opinii lub rekomendacji konsumentów.

Jeśli przedsiębiorca umożliwia dostęp do opinii konsumentów, wówczas będzie musiał poinformować, czy zapewnia, by opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.

Jeżeli przedsiębiorca oświadcza, że zapewnia taką weryfikację, to musi:

- stosować w tym celu uzasadnione i proporcjonalne rozwiązania weryfikacji opinii;

- wyjaśnić w informacji dla konsumentów, jakie mechanizmy weryfikacji są stosowane.

pl