Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż online muszą pamiętać, że kupowanie pozytywnych opinii w Internecie stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów oraz może zakończyć się nałożeniem przez prezesa UOKiK kary finansowej nawet do 10 % obrotu rocznego przedsiębiorcy. Przekonały się o tym niedawno dwie spółki świadczące usługi związane z opiniami w Internecie.
➡️Zgodnie z wydanymi przez Prezesa UOKiK decyzjami tworzenie i zamieszczanie w wizytówkach Google Maps nieprawdziwych opinii na temat przedsiębiorcy lub oferowanych przez niego usług lub produktów wprowadza konsumentów w błąd i stanowi tym samym praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Zamieszane opinie powinny być prawdziwe i pochodzić od osób, które faktycznie produkt kupiły lub z niego korzystały z danej usługi.
Więcej informacji na temat decyzji pod tym linkiem: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19139
❗️Warto pamiętać również, że już od 1 stycznia 2023 r. w Polsce obowiązują przepisy unijnej dyrektywy #Omnibus. Nowe przepisy wprost zakazują zamieszczania lub zlecanie zamieszczenia innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcania opinii lub rekomendacji konsumentów.
Jeśli przedsiębiorca umożliwia dostęp do opinii konsumentów, wówczas będzie musiał poinformować, czy zapewnia, by opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.
Jeżeli przedsiębiorca oświadcza, że zapewnia taką weryfikację, to musi:
- stosować w tym celu uzasadnione i proporcjonalne rozwiązania weryfikacji opinii;
- wyjaśnić w informacji dla konsumentów, jakie mechanizmy weryfikacji są stosowane.
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
17.01.2025
2024 – co przyniósł?
09.01.2025
Zdobądź diamenty marketingu efektywnościowego w Performance Marketing Diamonds EU 2025!
20.12.2024
Zbiór wywiadów: Trendy i wyzwania w cross-border e-commerce