Izba Gospodarki Elektronicznej co roku cyklicznie publikuje najważniejszy raport ESG dla handlu online – „Odpowiedzialny e-Commerce”. Bez wątpienia to wyczekiwane i najważniejsze wydawnictwo w obszarze odpowiedzialnego, elektronicznego biznesu. Staramy się być maksymalnie obiektywni – próba badawcza, którą stworzył Mobile Institute na ten rok to 1974 respondentów online oraz 555 firm i e-sklepów, (metoda CAWI).
Raport podzieliliśmy na części:
Każda z części w sposób wyczerpujący podchodzi do tematu.
Zwrócę uwagę na rzecz podstawową, to znaczy na współczynnik, który opisuje w całości działania firm w oczach klientów. Tak więc, krajowy rynek e-commerce jako odpowiedzialny społecznie otrzymał w tym roku ocenę 4,06 (vs 4,19 w ub. roku i 3,89 w 2022r.). Ten współczynnik mierzymy od początku wydawania publikacji.
Wypadamy na tym tle lepiej niż rynek UE, pozaunijny i globalny, ujęte całościowo. Niestety, wciąż więcej badanych uznaje sklepy stacjonarne za bardziej ekologiczne niż e-commerce.
Dlaczego tak jest? Konsumenci funkcjonują w rzeczywistości hybrydowej. Są obecni online i w świecie realnym, który tak samo jak generuje problemy gospodarcze, społeczne, środowiskowe, jak budzi określone oczekiwania wobec e-sklepów. Rośnie świadomość działań, jakie są i jakie mogłyby być podejmowane przez internetowych sprzedawców.
To podkreśla też rosnący nacisk na mierzenie odpowiedzialności korporacyjnej i sklepów online oraz odbiór jej przez klientów handlu elektronicznego. Ten nieznaczny spadek krajowego wyniku (4,19 vs 4,06 w tym roku) odzwierciedla też wahania nastrojów społecznych, zależnych od koniunktury gospodarczej.
Fakt, że krajowe podwórko jest nadal odbierane bardziej pozytywnie niż szersze rynki sugeruje również, że lokalne firmy mogą mieć większe zaufanie konsumentów, a przez to rośnie ich potencjał tak samo biznesowy, jak i oddziaływania w szerszym kontekście – ekologicznym, społecznym.
Przy czym, preferencje dla sklepów stacjonarnych jako bardziej przyjaznej dla środowiska opcji sygnalizują trwałe przekonanie, że galerie handlowe mają mniejszy wpływ na środowisko, niż handel online, co niekoniecznie musi być prawdą. Różnicę tworzy tu postrzeganie jednych i drugich. Stanowi to zarówno wyzwanie, jak i okazję dla firm handlu elektronicznego do ulepszenia praktyk zrównoważonego rozwoju i lepszego komunikowania swoich wysiłków konsumentom.
W tym roku raport ma ok. 100 stron i jest najbardziej wszechstronnym i rzetelnym tego typu wydawnictwem w Polsce. Cyklicznie badamy w nim podejście konsumentów do e-commerce, oraz wprowadzamy nowe zagadnienia. W edycji 2024 to np.: dark patterns, praca zdalna, zakupy w refillerach, oraz wiele innych nowości.
Pełną wersję wydawnictwa otrzymują firmy – Członkowie e-Izby.
Skrócona, ogólnie dostępna wersja znajduje się tu – LINK
Partner merytoryczny raportu: Allegro
Autorem treści jest Paweł Oksanowicz, Head of e-Izba Odpowiedzialny e-commerce / ESG Think Tank
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych