listopad 07, 2024
Aktualności e-Izba blog

Raport e-Izby: Odpowiedzialny e-commerce 2024 – premiera

Izba Gospodarki Elektronicznej co roku cyklicznie publikuje najważniejszy raport ESG dla handlu online –  „Odpowiedzialny e-Commerce”. Bez wątpienia to wyczekiwane i najważniejsze wydawnictwo w obszarze odpowiedzialnego, elektronicznego biznesu. Staramy się być maksymalnie obiektywni – próba badawcza, którą stworzył Mobile Institute na ten rok to 1974 respondentów online oraz 555 firm i e-sklepów, (metoda CAWI).

Raport podzieliliśmy na części:

  • Strategiczne podejście e-biznesu do odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju
  • Zrównoważony rynek e-commerce
  • Świadomy e-konsument
  • Odpowiedzialne persony
  • Przyszłość zrównoważonego rozwoju w e-commerce

Każda z części w sposób wyczerpujący podchodzi do tematu.

Zwrócę uwagę na rzecz podstawową, to znaczy na współczynnik, który opisuje w całości działania firm w oczach klientów. Tak więc, krajowy rynek e-commerce jako odpowiedzialny społecznie otrzymał w tym roku ocenę 4,06 (vs 4,19 w ub. roku i 3,89 w 2022r.). Ten współczynnik mierzymy od początku wydawania publikacji.

Wypadamy na tym tle lepiej niż rynek UE, pozaunijny i globalny, ujęte całościowo. Niestety, wciąż więcej badanych uznaje sklepy stacjonarne za bardziej ekologiczne niż e-commerce.

Dlaczego tak jest? Konsumenci funkcjonują w rzeczywistości hybrydowej. Są obecni online i w świecie realnym, który tak samo jak generuje problemy gospodarcze, społeczne, środowiskowe, jak budzi określone oczekiwania wobec e-sklepów. Rośnie  świadomość działań, jakie są i jakie mogłyby być podejmowane przez internetowych sprzedawców.

To podkreśla też rosnący nacisk na mierzenie odpowiedzialności korporacyjnej i sklepów online oraz odbiór jej przez klientów handlu elektronicznego. Ten nieznaczny spadek krajowego wyniku (4,19 vs 4,06 w tym roku) odzwierciedla też wahania nastrojów społecznych, zależnych od koniunktury gospodarczej.

Fakt, że krajowe podwórko jest nadal odbierane bardziej pozytywnie niż szersze rynki sugeruje również, że lokalne firmy mogą mieć większe zaufanie konsumentów, a przez to rośnie ich potencjał tak samo biznesowy, jak i oddziaływania w szerszym kontekście – ekologicznym, społecznym.

Przy czym, preferencje dla sklepów stacjonarnych jako bardziej przyjaznej dla środowiska opcji sygnalizują trwałe przekonanie, że galerie handlowe mają mniejszy wpływ na środowisko, niż handel online, co niekoniecznie musi być prawdą. Różnicę tworzy tu postrzeganie jednych i drugich. Stanowi to zarówno wyzwanie, jak i okazję dla firm handlu elektronicznego do ulepszenia praktyk zrównoważonego rozwoju i lepszego komunikowania swoich wysiłków konsumentom.

W tym roku raport ma ok. 100 stron i jest najbardziej wszechstronnym i rzetelnym tego typu wydawnictwem w Polsce. Cyklicznie badamy w nim podejście konsumentów do e-commerce, oraz wprowadzamy nowe zagadnienia. W edycji 2024 to np.: dark patterns, praca zdalna, zakupy w refillerach, oraz wiele innych nowości.

Pełną wersję wydawnictwa otrzymują firmy – Członkowie e-Izby.

Skrócona, ogólnie dostępna wersja znajduje się tu – LINK

Partner merytoryczny raportu: Allegro

Autorem treści jest Paweł Oksanowicz, Head of e-Izba Odpowiedzialny e-commerce / ESG Think Tank 

pl