Premiera raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” 2022

...

Właśnie ukazała się kolejna edycja rocznego raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. W Internecie kupuje już 87% badanych konsumentów. To o 15 p.p. więcej niż przed pandemią. Polacy zwiększyli nie tylko swoje e-koszyki zakupowe, ale i częstość zakupów online.

Najnowszy raport e-Izby „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” pokazuje skutki jakie dla e-handlu przyniosła pandemiczna rzeczywistość. Obostrzenia covidowe i ograniczenia w dostępie do sklepów stacjonarnych spowodowały zwiększone zainteresowanie ofertą sklepów internetowych.

Polacy cenią wygodne zakupy. Chcą kupować tam, gdzie mogą to zrobić szybko i bezpiecznie, a także tam gdzie najkorzystniejsze warunki cenowe. W związku z tym pragną, aby marka była dostępna w wielu kanałach zakupowych. Najnowsze dane pokazują, że jest to już 87% badanych w porównaniu do 33% w 2021 roku. Przyzwyczajeni zakupami online oczekują też, żeby sklepy stacjonarne oferowały rozwiązania, jakich „zasmakowali” w e-commerce. Cenią zakupy z dostawa do domu, będąc w sklepie stacjonarnym chcą być rozpoznawanymi jako ten sam klient w wielu kanałach marki, a także korzystać offline z promocji do tej pory wyłącznie cyfrowych (jak np. Cyber Monday). To wszystko prowadzi do wniosku, że rok 2022 – pierwszy postpandemiczny – może być też pierwszym, w którym faktycznie będziemy mieli do czynienia z dominacją zjawiska omni-commerce, czyli świadomymi zakupami w wielu kanałachpodsumowuje Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Trendy tegorocznego „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” wpisują się w oczekiwania klientów, które obserwujemy także globalnie. Wyniki tegorocznego Adyen Retail Report wskazują, że 70% konsumentów nie zrobi zakupów w firmach, które nie oferują wygodnych rozwiązań, zarówno w sklepie internetowym, jak i stacjonarnym. Elastyczne, oparte na technologii funkcje, udostępnione w czasie pandemii, zatarły granicę między kanałami sprzedaży i przyczyniły się do powstania nowych sposobów obsługi klienta – mówi  Jakub Czerwiński, VP CEE Adyen.

Popularność zakupów internetowych stale rośnie. Konsumenci nadal deklarują jednak, że lubią zakupy stacjonarne, ponieważ umożliwiają zupełnie inną percepcję produktu. Idealnym rozwiązaniem jest model omnichannel. A my w  MODIVO idziemy jeszcze o krok dalej i oferujemy phygital – zakupy zrobione w sieci można zwrócić w sklepie stacjonarnym, a w sklepie stacjonarnym można zamówić online. Klient głosuje portfelem, potrzebuje tu i teraz, a wszystko w najwygodniejszej formie. Phygital łączy fizyczne i cyfrowe doświadczenia zakupowe, poprzez zintegrowanie kanałów w celu jak najlepszego dotarcia do Klienta. Wierzę, że to właśnie nowe technologie, które łączą Klienta z marką, budują z nim więź i wpływają na jego lojalizację będą wyznaczały trendy w zakupachmówi Aleksandra Szol dyrektor e-commerce, dyrektor marketingu i dyrektor artystyczny MODIVO

Znacząco wzrósł efekt ROPO, czyli poszukiwanie w Internecie informacji z myślą o zakupie offline (ang. Research Online, Purchase Offline). Informacje znalezione w sieci zachęcają do odwiedzenia sklepu stacjonarnego 63% konsumentów. To o +22 p.p. więcej niż rok temu. Niewątpliwie jest to związane ze zniesieniem obostrzeń w handlu po pandemii, a tym samym ze zwiększoną swobodą zakupową.

Internet, a z nim płatności, nie ma granic, w związku z czym potrzeba zakupów transgranicznych jest wśród kupujących online bardzo wyraźna. Już ponad 1/3 e-konsumentów w Polsce (prawie 9 mln osób) deklaruje, że zamawia produkty lub usługi w zagranicznych sklepach lub na międzynarodowych platformach handlowych. Podobnie jak w handlu internetowym na lokalnym rynku, również w tym przypadku na końcową satysfakcję z procesu zakupowego składa się wiele elementów. Jak wskazują dane z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” aż 1/5 kupujących transgranicznie zwraca uwagę na dostępne metody płatności i potwierdzenie otrzymania wpłaty. Jest to przestrzeń, o którą w PayU potrafimy bardzo dobrze zadbać. Pracujemy na rzecz rozwoju sprzedaży internetowej, również tej transgranicznej, już od 20 lat. Jesteśmy dumni, że w trakcie tego czasu pomogliśmy setkom tysięcy przedsiębiorstw na kilkudziesięciu rynkach oraz milionom e-konsumentów wykorzystać potencjał e-handlumówi Joanna Pieńkowska-Olczak, prezes zarządu PayU S.A.

W ubiegłym roku dokonała się kolejna duża zmiana w zakresie zachowań konsumenckich dotyczących płatności. Obecnie klienci chcą zamknąć całą transakcję w kanale cyfrowym. Potwierdzeniem tego jest fakt, że w procesie zakupowym jako aktywność najczęściej realizowaną z pomocą urządzenia z dostępem do sieci wskazują… płatność. Stopień wykorzystania gotówki maleje, zarówno w przypadku zamówień online, jak i zakupów w sklepach stacjonarnych. Najczęściej wybieranymi i najwygodniejszymi metodami w omnicommerce pozostają szybki przelew oraz BLIKmówi Jacek Kinecki, CEO Przelewy24.

Dwa pandemiczne lata zmieniły wiele obszarów biznesowych. Co z tego zostało z nami do dzisiaj, czyli obowiązuje w rzeczywistości tzw. new normal? Raport przygotowany przez e-Izbę potwierdził nasze obserwacje: na pierwszym miejscu, jako czynnik decydujący o wyborze miejsca zakupowego, konsumenci wskazali zaufanie do sklepu. Współpraca z dostawcami usług, szczególnie takimi jak operator płatności, jest niezbędna. Kwestie bezpieczeństwa często decydują o tym, czy płatnik sfinalizuje zakupy. Nawet najmniejszy czynnik wpływający na komfort użytkownika, może spowodować, że nie dość, iż porzuci transakcje, to najpewniej nigdy nie wróci już do danego sklepu. Trzeba patrzeć na szczegóły i podążać za klientem, a nawet go wyprzedzać! opowiada Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.

„Omni-commerce. Kupuję  wygodnie” to już 7. edycja raportu przygotowana przez e-Izbę. Zestawienie powstało na podstawie analizy ścieżek zakupowych 2500 respondentów. Publikacja prezentuje również dane dotyczące urządzeń, na których są dokonywane e- i m-zakupy, preferowane metody płatności w zależności od miejsca i narzędzia zakupów oraz trendy i wyzwania jakie stoją przed handlem wielokanałowym.

Partnerami merytorycznymi publikacji są: Adyen, Modivo, PayU, Przelewy24, Tpay.

 

RAPORT DO POBRANIA

Zobacz także:

Izba Gospodarki Elektronicznej rozpoczyna współpracę z Orlen Paczka
Izba Gospodarki Elektronicznej rozpoczyna współpracę z Orlen Paczka

ORLEN Paczka to nowoczesna, wygodna, solidna i szybka usługa logistyczna. Jako firma o ugruntowanej pozycji na rynku […]

Czytaj więcej
e-Izba startuje ze szkołą dla dzieci i młodzieży
e-Izba startuje ze szkołą dla dzieci i młodzieży

22 września 2022 roku odbyła się inauguracja Szkoły Gospodarki Cyfrowej Junior, nowego projektu edukacyjnego Izby Gospodarki Elektronicznej […]

Czytaj więcej
Spotkanie online Grupy Legislacyjnej e-Izby
Spotkanie online Grupy Legislacyjnej e-Izby

📢Już 4 października o godz. 11:00 odbędzie się spotkanie online Grupy Legislacyjnej, na którym będziemy pracować na […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?