Premiera raportu Izby Gospodarki Elektronicznej "Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025".
Wzrost polskiego e-commerce napędzany przez omnichannel, mobile i zakupy transgraniczne
Polski e-commerce w 2025 roku notuje kolejne wzrosty i dynamiczne zmiany w zachowaniach konsumentów. Najnowsze badanie „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025” pokazuje, że aż 93% internautów dokonało zakupu online w ciągu ostatnich 6 miesięcy (+6p.p. rok do roku), a 100% respondentów deklaruje, że choć raz kupiło coś w sieci – to już trzeci rok z rzędu taki wynik. Rynek nie tylko utrzymuje bazę wiernych klientów, ale stale zwiększa zasięg regularnych zakupów.
W czasach spowolnienia omnichannel powraca w wielkim stylu
W 2025 roku wyraźnie wzrosła skala zakupów wielokanałowych (omni-commerce). Już 71% konsumentów deklaruje, że kupuje tę samą markę zarówno online, jak i offline – to powrót do poziomów z lat 2021–2022. Dla 75% badanych dostępność marki w wielu kanałach jest kluczowa. Dlaczego taksie dzieje? Bo Polacy poszukują najbardziej atrakcyjnych ofert i okazji do optymalizacji budżetów, ale nie chcą rezygnować z ulubionych marek. Największą zaletą zakupów omnichannel jest możliwość zwrotu online w sklepie stacjonarnym (29%), a także opcja obejrzenia produktu w sklepie i zakupu go w sieci (26%). Coraz więcej Polaków korzysta również z opcji „kliknij i odbierz” – kup online, odbierz w sklepie podczas codziennych aktywności.
Wzrosła także rola social mediów w procesie zakupowym – aż 49% badanych przyznaje, że dokonało zakupu pod wpływem reklamy w mediach społecznościowych (+34p.p. rdr). Popularność zyskują aplikacje mobilne, które oferują szybsze działanie, uproszczone płatności i dedykowane promocje. Już 65% Polaków kupuje przy pomocy smartfona (+12p.p.), a po raz pierwszy więcej osób deklaruje, że sfinalizowały swój ostatni zapamiętany zakup na smartfonie (39%) niż na laptopie (31%).
M-commerce i nowe technologie zdobywają elektroniczne portfele
M-commerce przeżywa boom – 65% badanych korzysta ze smartfona do zakupów, a oczekiwanie mobilnej dostępności marki deklaruje aż 90% konsumentów. Jeśli sklep nie jest dostępny na smartfonie, aż 23% klientów deklaruje trwałe zniechęcenie do marki. Polacy coraz częściej korzystają podczas zakupów z opcji głosowych (Alexa, Siri – 72%) i wsparcia AI (89%). Znacznie częściej płacą też za m-zakupy przy pomocy portfeli elektronicznych, szczególnie Google Pay.
Najpopularniejszą formą dostawy są automaty paczkowe (66%, +9p.p.), a za najwygodniejsze uznawane są również kurier i odbiór w punkcie. W płatnościach online niepodzielnie króluje BLIK (38%, +4p.p.), a za nim szybkie przelewy (31%, +6p.p.). Coraz więcej osób korzysta z płatności odroczonych – 66% świadomych tej opcji już z niej korzysta, a 48% uważa, że mogą one w przyszłości zastąpić karty kredytowe. Brak w ofercie e-sklepu, aplikacji czy platformy wspomnianych wyżej udogodnień w obszarze dostaw i płatności skutkuje przeważnie porzuceniem koszyka zakupowego i danego miejsca zakupowego na rzecz innych, bardziej nowoczesnych.
W tym roku aż 82% internautów przyznaje się do porzucania koszyka zakupowego (+7p.p.), a wśród kupujących mobilnie ten odsetek sięga 83% (dwukrotny wzrost rok do roku). Poza wspomnianym brakiem preferowanych metod dostawy i płatności, najczęstsze powody to znalezienie lepszej oferty i brak zaufania do sklepu oraz niejasna polityka zwrotów i reklamacji.
Rekordowy wzrost handlu transgranicznego
Zakupy transgraniczne to jeden z największych trendów 2025 roku. Już 39% Polaków kupuje online za granicą – to niemal trzykrotnie więcej niż w 2024 roku (15%). Kluczowe motywacje to bezproblemowe zwroty (31%), zaufanie do zagranicznych marek (19%) i pozytywne doświadczenia zakupowe (17%). Najczęściej wybierane platformy to Temu, Shein, TikTok Shop, Alibaba i Amazon. Rośnie też częstość zakupów transgranicznych – 44% kupujących za granicą robi to 2–3 razy w miesiącu. Najczęściej kupowane są gry, elektronika i artykuły dziecięce. Konsumenci płacą głównie przez szybkie przelewy i BLIK, a paczki odbierają w automatach paczkowych. Aż 99% badanych jest zadowolonych z zakupów spoza UE.
Recommerce i q-commerce rosną w siłę
Recommerce, czyli zakupy produktów z drugiej ręki, zyskuje na popularności – 56% e-kupujących kupuje używane produkty online, a 54% także je sprzedaje (dwukrotny wzrost rdr). Q-commerce, czyli ekspresowe dostawy tego samego dnia, są dostępne dla 45% internautów, a 72% z nich już z nich korzysta. Internauci są też znacznie częściej skłonni dopłacić za taką opcję przyspieszenia dostawy produktów, i to nie tylko w kategoriach tzw. pierwszej potrzeby, ale także jeśli chodzi o zakupu elektroniki, czy produktów modowych, urodowych i dla dzieci.
Podsumowanie
Polski e-commerce w 2025 roku to rynek dojrzały, innowacyjny i wielokanałowy. Konsumenci oczekują wygody, szybkości, personalizacji i szerokiego wyboru – zarówno w kraju, jak i za granicą. Sklepy, które inwestują w omnichannel, mobile, ekspresową logistykę i transparentność, budują trwałą przewagę na rynku, który niezmiennie rośnie i wyznacza trendy dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.py codzienne
Partner merytoryczny publikacji: Przelewy24
Partnerzy publikacji: mBank, PayU
Zapraszamy do lektury raportu w wersji skróconej, klikając w poniższy przycisk.
Pełna wersja raportu dostępna jest wyłącznie dla firm zrzeszonych w Izbie Gospodarki Elektronicznej.
Źródło: Dane pochodzą z dziesiątej edycji badania i raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” wykonanych na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie w tym roku przeprowadzone zostało na próbie 2418 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w czerwcu 2025 roku. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Raport w wersji skróconej jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej pod adresem tu link. Pełna wersja raportu dostępna jest dla członków e-Izby.

21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)

29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu

18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych

04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?

14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.

07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.

26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.

20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”

15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?

06.11.2023
Zwroty w e-Commerce

13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę

22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych

21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?

13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz

06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.

01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023

31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”

30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”

26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja

26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!

23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!

22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!

15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska

11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii

14.11.2025
e-Sencja Branży: Gamifikacja zakupów – zabawa, która sprzedaje

24.10.2025
e-Sencja Branży: Psychologia koloru w e-commerce – co działa na polskich klientów?

24.10.2025
Dostawa to kluczowy element budujący zadowolenie i zachęcający do e-zakupów