Szybkość, jakość i ciągła komunikacja w dostawach – Polacy coraz bardziej wymagający wobec e-commerce
Polscy konsumenci online są dziś bardziej wymagający niż kiedykolwiek wcześniej. Z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Logistyka i dostawy. Klucz do e‑sukcesu 2025” opracowanego przez Mobile Institute, którego partnerem merytorycznym jest Allegro Delivery, wynika, że aż 86% e‑kupujących oczekuje dostawy w ciągu maksymalnie 48 godzin. Na szczęście także blisko 70% deklaruje, że otrzymuje przesyłki w obiecanym terminie. Dla konsumentów szybkość i niezawodność dostaw stają się elementem decydującym nie tylko o satysfakcji z zakupów, ale także o lojalności wobec e‑sklepów. Co więcej, już ponad połowa badanych przyznaje, że częściej korzystałaby z oferty sklepu oferującego ekspresową dostawę, nawet bez dodatkowych promocji.
Dostawy budzą pozytywne emocje
Dostawa staje się dziś nie tylko technicznym elementem procesu zakupowego, ale ważną częścią pozytywnego doświadczenia zakupowego. Ponad 40% badanych deklaruje, że moment odbioru paczki – czy to w automacie, czy od kuriera – budzi w nich pozytywne emocje takie jak radość, a wręcz często ekscytacja, co potem skutkuje zwiększonym poziomem zadowolenia z całego procesu zakupowego i zakupu. Na ten wysoki poziom wpływają również uprzejmość kuriera, łatwość przekierowania przesyłki oraz klarowna komunikacja (najlepiej real-time) o statusie paczki. Konsumenci także coraz częściej oczekują możliwości oceny procesu dostawy w aplikacji, najlepiej od razu po odebraniu paczki – odsetek osób chcących dzielić się opinią wzrósł o 20–25 punktów procentowych rok do roku.
„Dostawa stała się jednym z najważniejszych elementów doświadczenia zakupowego w e-commerce. Polacy oczekują dziś nie tylko szybkości, ale także wygody, elastyczności i transparentności procesu. Co istotne, coraz częściej zwracają uwagę na aspekt ekologiczny, chcąc, by zielone dostawy i opakowania były standardem, a nie dodatkiem. To wyzwanie i szansa dla całej branży – operatorzy logistyczni i sprzedawcy inwestują w automatyzację, technologie śledzenia i zielone rozwiązania, dzięki czemu poziom satysfakcji z dostaw w Polsce systematycznie rośnie.” – komentuje Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Bezpieczeństwo jest na czasie
Wraz z rosnącą dojrzałością polskiego rynku e-commerce, klienci zwracają coraz większą uwagę na transparentność i bezpieczeństwo procesu dostawy. Według raportu, głównymi źródłami frustracji są dziś: brak informacji o statusie paczki (16%), pozostawianie przesyłki bez powiadomienia odbiorcy (14%) czy problemy z automatem paczkowym (12%). Aż 47% badanych rezygnuje z zakupów, jeśli sklep nie oferuje ulubionej metody dostawy, co sugeruje, że brak elastyczności logistycznej może realnie obniżyć przychody e‑sprzedawców. Jednocześnie kupujący coraz częściej oczekują większej kontroli nad samym procesem dostawy – od możliwości zmiany adresu odbioru po opcję ekspresowej dostawy w dogodnych godzinach.
Zielone dostawy zaczynają mieć realne znaczenie
Z raportu wynika, że kluczowym trendem w 2025 roku jest także wzrost znaczenia ekologii w logistyce. Aż 79% badanych jest gotowych zaakceptować dłuższy czas dostawy, jeśli pozwala to ograniczyć ślad węglowy, a 70% zadeklarowało chęć dopłaty do ekologicznych opakowań, pod warunkiem, że koszt nie przekroczy 2 zł. Równocześnie prawie połowa e‑konsumentów zwraca uwagę, czy przesyłka jest zapakowana w sposób przyjazny środowisku. W badaniu za najbardziej „zieloną” formę dostawy Polacy uznali kuriera do domu lub pracy, tuż przed automatami paczkowymi i odbiorem typu click & collect.
Partner merytoryczny publikacji: Allegro Delivery
Źródło: Raport „Logistyka i dostawy. Klucz do e‑sukcesu 2025” powstał na podstawie drugiej edycji reprezentatywnego badania 1713 polskich internautów, przeprowadzonego w dniach 29 sierpnia – 12 września 2025 roku przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej i Allegro. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Raport jest do pobrania bezpłatnie na stronie Izby Gospodarki Elektronicznej pod adresem tu link.

21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)

29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu

18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych

04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?

14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.

07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.

26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.

20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”

15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?

06.11.2023
Zwroty w e-Commerce

13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę

22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych

21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?

13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz

06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.

01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023

31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”

30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”

26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja

26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!

23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!

22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!

15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska

11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii

24.10.2025
e-Sencja Branży: Psychologia koloru w e-commerce – co działa na polskich klientów?

08.10.2025
Pozycjonowanie w AI Overview. Koniec SEO czy nowa szansa na dominację?

01.10.2025
Visa w e-Izbie