E-commerce jest zwierciadłem współczesnego handlu. Wszystkie jego cechy mówią więcej o zaawansowaniu społecznym i gospodarczym, niż żadna inna dziedzina wymiany – towarów, informacji. Dlatego dalszy nieskrępowany i zrównoważony rozwój e-commerce przyczyni się w niebagatelny sposób do rozwoju polskiej i całej europejskiej gospodarki.
Tego też dotyczy Manifest, który publikuje Izba Gospodarki Elektronicznej, jako członek Ecommerce Europe nad którym intensywnie z członkami organizacji pracowała. Oto dlaczego nowe władze UE powinny wziąć pod uwagę literę manifestu, przy pełnym społecznym poparciu jego postanowień, na jakie liczy e-Izba.
W minionych pięciu latach e-commerce udowodnił potencjał adaptacji i rozwoju, przy jednoczesnej realizacji celów jednolitego rynku UE. Sektor ten na wiele sposobów przyczynił się do ogólnej odporności UE na negatywne, globalne czynniki. To dzięki firmom handlu elektronicznego dokonała się cyfrowa transformacja społeczeństw, a europejskie firmy ruszyły z ekspansją na zagraniczne rynki.
Silne strony
Cechy, jakie pozwalają rozwijać się e-commerce to: omnichannel i dostępność na urządzeniach mobilnych. Adekwatna do oczekiwań personalizacja doświadczeń online i – co za tym idzie – offline. To znowu wpływa na wysokiej jakości doświadczenie użytkownika, UX. Handel online integruje technologie AI i uczenia maszynowego, aby poprawiać jakość obsługi klienta. E-commerce gwarantuje cyberbezpieczeństwo jako priorytet funkcjonowania i zapewnia zgodność z polityką prywatności danych. Wreszcie, pozwala na szybką i niezawodną wysyłkę towarów, obsługę posprzedażową, a kurs na zrównoważony rozwój to już obowiązek nie tylko wobec świadomych ekologicznie klientów, ale wszystkich.
Potrzeby i działania
Dbałość o rozwój tak rozumianego e-commerce jest wpisana w misję Izby Gospodarki Elektronicznej, która jako największa organizacja branżowa e-handlu w CEE, od ponad dekady integruje wewnętrzny rozwój branży, z dbałością o jej interesy w krajowej i europejskiej gospodarce. Obecnie e-Izba jako aktywny członek Ecommerce Europe, organizacji branżowej przy KE, publikuje MANIFEST ECOMMERCE EUROPE NA WYBORY DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO W 2024 r. Dokument został wypracowany wspólnymi siłami 21 organizacji krajowych zrzeszonych w Ecommerce Europe, przy wydatnym udziale e-Izby. Określa bariery i potencjalne sposoby uniknięcia ich dla dalszego wolnorynkowego rozwoju cyfrowego handlu.
Manifest, wielkie słowo…
…. ale dotyczy wielkich spraw. Oto niektóre postulaty w nim zawarte:
· Kanały online i offline uzupełniają się i powinny być traktowane jednakowo z perspektywy tworzenia przepisów.
· Wobec poważnych barier w sprzedaży transgranicznej, należy zmniejszyć fragmentację rynku i zlikwidować biurokrację w sferze międzynarodowych operacji biznesowych.
· Aby stworzyć niezbędne warunki dla silnego jednolitego rynku, konkurencyjnego globalnie, e-commerce z Unii i pochodzące spoza UE powinny działać według tych samych zasad, co pozwoli uniknąć nieuczciwej konkurencji.
Autorzy Manifestu zmierzają do tego, aby egzekwowanie przepisów UE nie stanowiło wyzwania wiedząc, że obecnie organy w poszczególnych krajach są często niedofinansowane. To wpływa na niewystarczającą liczbę pracowników, problemy z koordynacją zarówno między krajami, jak i organami krajowymi.
Manifest wyraźnie akcentuje też potrzeby e-MŚP i inne, niemniej ważne sprawy, które m.in. koncentrują się na spójności i lepszym stanowieniu prawa.
Horyzont zdarzeń
Nadchodzące wybory do PE to ważna data w historii Unii. Nowa i kolejna kadencja Parlamentu Europejskiego będą mieć decydujący wpływ na europejską zdolność do przejścia na bardziej cyrkularną i cyfrową gospodarkę.
Wszyscy wiemy, że współczesny świat daje nieograniczone możliwości, ale też generuje zakłócenia i wymusza nieustającą aktywność biznesową, obywatelską, podmiotową – Patrycja Sass-Staniszewska prezes e-Izby jest przekonana o właściwym kierunku działania. – Nasz mocny głos w projektowaniu cyfrowego handlu w UE, skierowany do unijnych decydentów jest fundamentalny dla gospodarki konkurencyjnej, odpornej i innowacyjnej. Wychodzi z organizacji, która zasięgiem obejmuje całą Europę.
Wartości materialne i nie tylko
Na e-commerce należy już patrzeć jak na wielką, globalną społeczność, która podtrzymuje kontakt przez działania samych firm, ale też przez społecznościowy charakter. Każda szanująca się marka e-handlu dba o wizerunek, którą tworzą wiarygodne recenzje klientów i kontakt z nimi. Buduje wokół siebie społeczności oparte na kulturze wiarygodnych influencerów, sprzedaży bezpośredniej w social mediach, umożliwiając użytkownikom odkrywanie i kupowanie produktów w czasie rzeczywistym. To wartości, które można porównać do miesięcznych obrotów. E-commerce jest więc już integralną częścią społeczeństwa, a tym bardziej będzie w przyszłości.
E-commerce jest mieszaniną technologii w świecie online i offline, społeczności, oraz medium, dzięki któremu odbywa się pozytywny przekaz marka – klient. Biznes ze wszelkich sił dba o ten przekaz – mówi Luca Casetti, sekretarz generalny EcommerceEurope. – Dlatego rzetelny e-commerce pozbawiony jest wszelkich negatywnych intencji i działań, niestety obecnych w całości internecie.
Dlatego z tych i wcześniej wymienionych powodów Manifest jest ważnym komunikatem, który cała europejska branża handlu online kieruje do władz UE.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnym tekstem Manifestu: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2024/01/Ecommerce-Europe-European-Elections-2024-Manifesto-v2.pdf
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych