Pokolenie Z to grupa o której mówi się coraz więcej w kontekście stylu życia, używanego języka, dominujących wartości i postaw czy sposobu w jaki konsumują. Znamy tę grupę jako „przedstawicieli Gen Z”, urodzonych w latach 1996-2012. Tegoroczna Konferencja Lunch z e-commerce poruszył temat pokolenia Z w e-handlu.
Pokolenie Z to pierwsza generacja, która dojrzewała z Internetem, smartfonami i mediami społecznościowymi jako integralnymi częściami ich codzienności. To kształtuje ich zachowania, preferencje i oczekiwania w unikalny sposób. Platformy takie jak TikTok i Instagram to nie tylko sieci społecznościowe, ale także kluczowe źródła informacji i inspiracji dla tej generacji.
To pokolenie jest wyzwaniem dla e-handlu. Dorastanie w środowisku cyfrowym oznacza, że tradycyjne strategie marketingowe mogą nie być tak skuteczne. Zamiast tego firmy muszą przyjąć nowe, dynamiczne i interaktywne sposoby angażowania tej grupy odbiorców. Jedną z kluczowych zmian wprowadzonych przez pokolenie Z jest ich podejście do wyszukiwania informacji. W przeciwieństwie do poprzednich pokoleń, które głównie korzystały z wyszukiwarek internetowych takich jak Google, pokolenie Z często zwraca się do mediów społecznościowych w poszukiwaniu odpowiedzi. To wyraźna wskazówka dla agencji SEO czy brandów aby uwzględnić widoczność marek na platformach społecznościowych.
85% przedstawicieli tego pokolenia deklaruje, że są aktywni zawodowo, zarabiają. Stabilność finansowa jest dla nich ważna. Pragmatyczne podejście pokolenia Z sprawia, że starają się być przedsiębiorczy i rozsądni w zarządzaniu finansami, inwestując na giełdzie czy w kryptowaluty. Zetki optymistycznie patrzą w przyszłość. Wielu z nich wierzy, że ich sytuacja finansowa będzie lepsza niż sytuacja ich rodziców. Są zdeterminowani, by dążyć do lepszego życia, świadomi, że pieniądze, choć nie przynoszą szczęścia, pozwalają na godne i spokojne życie. Priorytetowo traktują zarabianie i oszczędzanie pieniędzy, a wielu z nich dąży do niezależności finansowej w młodym wieku.
Zetki są przekonane, że mają realny wpływ na swoją przyszłość, dlatego kładą duży nacisk na edukację i rozwijanie swoich umiejętności. Chętnie się uczą i doskonalą umiejętności. Ich pragmatyczne podejście do życia i pracy przejawia się w chęci zdobywania nowych kompetencji oraz otwartości na różnorodne formy zatrudnienia, w tym freelance i zakładanie własnych firm.
Pokolenie Z wykazuje również dużą wrażliwość na kwestie społeczne i ekologiczne, wybierając pracodawców czy produkty, zwracają uwagę na to, czy firmy działają zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Ich podejście do konsumpcji jest bardziej świadome i odpowiedzialne, co wpływa na kształtowanie nowych trendów rynkowych.
Młode pokolenie w znaczący sposób zmienia tradycyjne podejście do zakupów.
Mówiąc o zakupach pokolenia Z warto także wspomnieć o zjawisku Sephora Kids. Jest to trend wśród dziewczynek w wieku nastoletnim, głównie urodzonych po 2010 roku. Trend ten przejawia się obsesyjnym wręcz zainteresowaniem tych młodych osób kosmetykami - zarówno tymi pielęgnacyjnymi, jak i do makijażu.
Należy pamiętać, że jako trendsetterzy, młodzi konsumenci mają znaczący wpływ na przyszłość e-commerce, kształtując nowe standardy i oczekiwania w zakresie zakupów online.
Pokolenie Z kształtuje teraźniejszość i przyszłość e-commerce w sposób, który wymaga od firm elastyczności i adaptacji do nowych trendów i technologii. Zrozumienie unikalnych cech i potrzeb tej grupy konsumentów jest kluczowe dla skutecznego dotarcia do nich i zbudowania trwałej relacji. Firmy, które potrafią dostosować swoje strategie do specyficznych wymagań pokolenia Z, będą miały przewagę konkurencyjną na dynamicznie zmieniającym się rynku cyfrowym.
Dziękuję za zaproszenie do udziału w wydarzeniu Wojciechowi Szymańskiemu, Joannie Tymowicz oraz Pawłowi Szczyrkowi.
Autorem tekstu jest Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych