Zwroty produktów to często pomijany aspekt w strategii e-commerce. Dobrze przygotowany proces zwrotów zagranicznych, to przede wszystkim zwiększenie swojej konkurencyjności za granicą oraz zbudowanie zaufania w oczach lokalnego odbiorcy.
Sprawdź zestawienie, jakie produkty na podstawie naszych danych za IQ 2024 zwracają się najczęściej i w których krajach, żeby móc oszacować wstępne koszty związane ze zwrotami przy sprzedaży zagranicznej!
Spis treści:
Największy % zwrotów naszych Partnerów zanotowaliśmy w IQ 2024 w następujących krajach:
Najmniej zaś w:
W zestawieniu uwzględniamy 7 krajów Europy Zachodniej, w których posiadamy magazyny i udostępniamy adresy wysyłkowe i zwrotne naszym Partnerom.
2. Zwroty zagraniczne w danych branżach
Jakie kategorie produktów naszych Partnerów najczęściej zostały zwracane w IQ 2024 ?
Natomiast, które najrzadziej podlegały zwrotom w IQ 2024 ?
Żeby jeszcze lepiej zobrazować Ci, jak różne są wolumeny zwrotów ze względu na kraj oraz branżę, przedstawiamy Ci zestawienie 4 kategorii produktów, które najczęściej wysyłaliśmy IQ 2024. A są to branże:
Gdy brakuje Ci produktów z Twojej branży, a chcesz dowiedzieć się jak % zwrotów występuje w poszczególnych państwach - napisz do nas, udostępnimy Ci takie dane.
Branża FASHION
Zobacz, jak duża różnica występuje między % zwrotów np. na rynku hiszpańskim (27 %), a brytyjskim (8 %). Uwzględnij więc w swojej analizie kosztów zarówno cenę wysyłki, zwrotu jak i całościowej marży. Ponieważ może się okazać, że przykładowo sprzedając mniej na droższym rynku UK vs rynku niemieckim, finalnie zarobisz więcej z uwagi na % zwrotów oraz marżę.
Branża BEAUTY
Przy tej kategorii produktów zwroty są bardzo rzadkim zjawiskiem i oscylują średnio w granicach 2%. Natomiast znów występują różnice na przykładzie Klientów w Niemczech i Francji, gdzie za naszą zachodnią granicą średnio zwraca się 2 %, a w kraju Wieży Eiffla już tylko 0,1 %. Być może na pierwszy rzut oka jest to mała różnica, natomiast jeśli pomnożysz to przez swój średni wolumen wysyłek i dodasz koszty zwrotów, Twój profit może wyglądać już zgoła inaczej.
Branża MOTORYZACJA
Z 4 analizowanych branż, w tej występuje największa dysproporcja między poszczególnymi krajami - od 2 % w Austrii, do aż 30 % w Hiszpanii !
I to jest chyba najbardziej jaskrawy przykład, jak odpowiednio przygotowana analiza zwrotów, może pomóc Ci w podjęciu decyzji co do dalszego inwestowania/nie inwestowania na danym rynku. Skoro prawdopodobnie aż 3 na 10 Klientów zwróci Twój produkt (np. akcesoria samochodowe) w Hiszpanii, musisz dobrze przeliczyć jak opłacalna jest tam dalsza ekspansja.
Branża ARTYKUŁY DZIECIĘCE
W przypadku akcesoriów związanych z artykułami dziecięcymi, ta dysproporcja jest mniejsza niż przy motoryzacji, ale nadal zauważalna - waha się ona od 1 % zwrotów w Austrii do 14 % w Hiszpanii.
Przy kolejnych publikacjach szerzej omówimy jak szczegółowo analizować koszty zwrotów zagranicznych, a także jak przeciwdziałać zwrotom w poszczególnych branżach. Śledź więc nas uważnie !
3. Metodologia
Powyższe statystyki sporządziliśmy na podstawie danych naszych Partnerów (sklepów internetowych), którzy realizują z nami zwroty i wysyłki zagraniczne.
Wzięliśmy pod uwagę ilość wszystkich wysyłek vs ilość wszystkich zwrotów w IQ 2024.
W przypadku, gdy dany sklep posiada różnorodny asortyment (np. wyposażenie wnętrz oraz rękodzieła) segmentowaliśmy go do branży, w której przeważają dane produkty (np. 80 % to wyposażenie wnętrz, a 20 % rękodzieła - sklep statystycznie zaliczy się do branży wyposażenie wnętrz).
Są to wszystkie paczki, które:
4. Cykl webinarów: Zostań Bohaterem Zwrotów Zagranicznych Swoich Klientów
Jeśli chcesz przygotować odpowiednią strategię zwrotów zagranicznych bądź poprawić obecną żeby zarabiać więcej, zapisz się do biuletynu Global24 na LinkedIn, w którym wraz z naszymi Partnerami dzielimy się know-how.
Dowiesz się, jak zaplanować koszty zwrotów, jakie prawa posiada konsument przy zwrotach, jak zminimalizować zwrot na Amazon czy też jak zadbać o Klienta przy całym procesie.
Powyższe omawialiśmy również w cyklu 7. webinarów, które zobaczysz na kanale You Tube.
???? Zastanawiasz się, jaka forma zwrotów i wysyłek będą idealne dla Twoich zagranicznych Klientów? Zapraszamy do rozmowy o możliwości zwiększenia konkurencyjności Twojego sklepu za granicą choćby przez lokalny adres do zwrotów i wysyłek, które wzmocnią zaufanie i ułatwią Twoim Klientom zakupy. Kontakt: sales@global24.com
Autorem tekstu jest Wojciech Kotlicki - Head of Marketing w Global24, członek grupy merytorycznej e-Izby Cross-border e-commerce

21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)

29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu

18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych

04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?

14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.

07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.

26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.

20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”

15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?

06.11.2023
Zwroty w e-Commerce

13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę

22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych

21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?

13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz

06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.

01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023

31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”

30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”

26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja

26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!

23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!

22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!

15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska

11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii

17.11.2025
Polscy konsumenci na zakupach coraz bardziej świadomi, wymagający i ostrożni

14.11.2025
e-Sencja Branży: Gamifikacja zakupów – zabawa, która sprzedaje

24.10.2025
e-Sencja Branży: Psychologia koloru w e-commerce – co działa na polskich klientów?