Według raportu ZPF z 2022 roku aż 38% ekspertów uważa, że problem nadużyć rośnie, a dla 50% pozostaje on równie poważny jak wcześniej. Nie inaczej jest w e-commerce, gdzie oszuści internetowi stale próbują coraz to nowszych sposobów na wyłudzenia. Aby uniknąć strat, firmy e-commerce potrzebują skutecznych narzędzi do walki z przestępcami.
W tym artykule wyszczególnimy kilka najbardziej popularnych rodzajów nadużyć oraz rozłożymy na czynniki pierwsze mechanizmy biometrii behawioralnej, która może wesprzeć działania antyfraudowe firm.
Rodzaje nadużyć w e-commerce
W e-commerce możemy wyszczególnić kilka rodzajów nadużyć:
Oczywistą konsekwencją każdego z tych nadużyć są straty finansowe dla sklepu. Często jednak dodatkowym ciosem są szkody wizerunkowe wynikające np. z szybkiego zakończenia wyczekiwanych przez klientów promocji czy też dopuszczenia do złożenia zamówienia obciążającego obcą osobę.
Firmy e-commerce nie są jednak bezbronne w walce z oszustami. Jedną ze skutecznych tarcz antyfraduowych stanowi biometria behawioralna.
Biometria behawioralna
Biometria behawioralna polega na analizie aktywności i zachowań użytkowników korzystających ze strony www lub z aplikacji. Analiza ta umożliwia efektywne wykrywanie botów oraz “złych” klientów, którzy mają zamiar dokonać nadużycia i odróżnianie ich od tych “dobrych,” w których warto inwestować nasze działania. Jednocześnie mechanizmy biometrii behawioralnej nie wpływają w żaden sposób na doświadczenie klientów, pozwalając im bez przeszkód przeglądać ofertę sklepu, a firmom dostarczają dodatkowe informacje, które mogą wykorzystać w ramach działań marketingowych i sprzedażowych.
Wykrywanie oszustów jest możliwe, ponieważ mają oni tendencję do powielania określonych zachowań - np. nienaturalnego korzystania z urządzeń i stron sklepu, podawania błędnych adresów zamieszkania, korzystania z maili w domenach o niskiej reputacji czy uzupełniania wrażliwych danych osobowych poprzez wklejanie ich ze schowka. Podobnie sytuacja kształtuje się w kontekście botów, które np. wprowadzają dane w formularzach w całkowicie inny sposób niż człowiek korzystający z klawiatury (szybszy i jednostajny). Dzięki temu analiza anomalii w zachowaniach użytkowników pozwala zidentyfikować te odbiegające od normy i zasygnalizować podwyższone ryzyko.
Biometria behawioralna umożliwia też stworzenie unikalnego profilu cyfrowego dla każdego użytkownika (tzw. cyfrowej sygnatury użytkownika (CSU)). Oznacza to, że każda próba np. ponownego założenia konta czy złożenia zamówienia na inne dane przez tę samą osobę zostanie wykryta i zablokowana.
Dane wykorzystywane w biometrii behawioralnej
W ramach biometrii behawioralnej analizowane są m.in. takie czynniki jak:
W przypadku korzystania ze smartfona oznacza to analizę pozycji i sposobu poruszania urządzeniem w przestrzeni (góra <-> dół, lewo <-> prawo) oraz częstotliwości i szybkości, z jaką użytkownik dotyka jego ekranu.
W przypadku korzystania z myszki i klawiatury analizowany jest sposób przesuwania kursorem po ekranie, intensywność używania przycisków i szybkość wprowadzania poszczególnych znaków.
W ramach analizy poruszania się użytkownika po stronie lub aplikacji badane są takie aspekty jak np. czas spędzony na stronie, liczba przeglądanych produktów czy też tempo wykonywania poszczególnych operacji (np. uzupełniania formularza adresowego).
Więcej na temat biometrii behawioralnej możesz przeczytaj tutaj.
Skuteczność biometrii behawioralnej w ochronie przed nadużyciami
Na poniższej grafice możesz zobaczyć przykład dokładności modelu ryzyka oszustwa (tzw. fraudu) i braku spłaty zobowiązania finansowego (tzw. defaultu), który został stworzony przy wykorzystaniu jedynie danych pochodzących z cyfrowej sygnatury użytkownika obejmującej m.in. informacje pochodzące z biometrii behawioralnej (klawiatura, czujniki położenia).
Model oceniający ryzyko fraudu finansowego, który wykorzystuje jedynie dane dotyczące analizy korzystania z klawiatury osiągnął wskaźnik ROC na poziomie 73,5%. Tym samym, wykorzystanie jedynie tego aspektu może stanowić efektywną pierwszą linię ochrony sklepu przed oszustwami i wywołać dodatkowe mechanizmy antyfraudowe w przypadku wykrycia sygnałów ryzyka.
Co więcej, dzięki wykorzystaniu dodatkowych informacji pochodzących z CSU takich jak np. adres zamieszkania, adres e-mail czy charakterystyka wykorzystywanego urządzenia, można uzyskać jeszcze wyższy poziom skuteczności modelu z ROC równym nawet 84%.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat alternatywnych danych, które mogą zwiększyć skuteczność Twoich działań antyfraudowych, sprawdź ten artykuł.
Podsumowanie
Nadużycia w e-commerce przyjmują różną formę, a zagrożenie nimi pozostaje na wysokim poziomie. Sklepy mogą jednak skorzystać z biometrii behawioralnej, która stanowi skuteczną ochronę przed oszustami.
W Algolytics pomagamy budować i wdrażać skuteczne strategie antyfraudowe. Nasze rozwiązania wykorzystują technologie biometryczne do identyfikacji złych klientów i podejrzanych aktywności.
Dostarczamy także gotowe modele antyfraudowe, które precyzyjnie oceniają ryzyko fraudu na podstawie danych, które już teraz posiadasz (m.in. adres e-mail, adres zamieszkania, używane urządzenie).
Jeśli chcesz wykorzystać pełen potencjał danych i uczenia maszynowego w walce z fraudami w świecie e-commerce, skontaktuj się z nami tutaj.
Autorem tekstu jest Algolytics
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
17.01.2025
2024 – co przyniósł?
09.01.2025
Zdobądź diamenty marketingu efektywnościowego w Performance Marketing Diamonds EU 2025!
20.12.2024
Zbiór wywiadów: Trendy i wyzwania w cross-border e-commerce