Komisja Europejska ogłosiła nowe podejście do publikowania sprawozdań ESG. Oznacza to zwolnienie z obowiązku raportowania dla ponad 80 proc. przedsiębiorstw, niż zakładano.
KE przedstawiła aktualizację pakietu Omnibus I, wprowadzającą znaczną deregulację ESG. W ten sposób liczba firm, które miały obowiązek raportowania zmniejszy się z 3,5 tys. do ok. 500. W UE zbiór raportujących przedsiębiorstw skurczy się z 50 tys. do 10 tys. Jest to stan z początku dekady – obowiązkiem takim będą objęte jedynie największe przedsiębiorstwa.
Nie ma wątpliwości, że to znacząca zmiana dla nie tylko polskich, ale i europejskich firm, które od dawna przygotowywały się do wymogów dotyczących ESRS. Wiązało się z tym zaangażowanie zespołów i środków.
Dla firm raportowanie ESG oznacza średnio wydatek rzędu 40 tys. euro, czyli ok. 170 tys. zł – wynika z analizy przywołanej przez Izbę Gospodarczą Europy Środkowej. W skali Polski przy 3,5 tys. spółkach objętych dyrektywą CSRD, łączne koszty wynosiłyby 595 mln zł.
Pakiet Omnibus I musi jeszcze przejść pełny proces legislacyjny i uzyskać akceptację Rady i Parlamentu Europejskiego. Następnie państwa członkowskie UE zostaną zobowiązane do implementacji nowych regulacji. KE przewiduje szybkie zmiany w prawie lokalnym, co podyktowane jest koniecznością deregulacji gospodarki.
Na konferencji prasowej, na której ogłoszono proponowane zmiany komisarze zapowiedzieli uproszczenie Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), co pozwoli firmom jeszcze bardziej ograniczyć nakłady na raportowanie ESG. Wydaje się więc, że w grze pozostaną te biznesy, które muszą raportować, oraz akcentujące bez obowiązku własne zaangażowanie w sprawy ekologii, rozwoju otoczenia i kontaktu z interesariuszami.
„Komisja Europejska ogłosiła pakiet Omnibus, który ma na celu uproszczenie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Proponowane zmiany obejmują podniesienie progu obowiązkowego raportowania ESG do firm zatrudniających ponad 1000 pracowników, co zwolni około 80% przedsiębiorstw z tego obowiązku. Dodatkowo, planowane jest odroczenie o dwa lata terminów wdrożenia wymogów dla firm, które miały raportować w latach 2025 i 2026. Celem tych działań jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw w Unii Europejskiej. Należy jednak pamiętać, że raportowanie ESG nie jest jedynie biurokratycznym wymogiem – to także narzędzie transparentności, budowania wartości firmy i długoterminowej strategii odpowiedzialnego biznesu”. – podkreśla mec. Magdalena Golonka, koordynatorka legislacyjna e-Izby ds. zrównoważonego rozwoju, CK Legal.
Autorem tekstu jest Paweł Oksanowicz, Head of e-Izba Think Tank Odpowiedzialny e-Commerce / ESG.
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
17.04.2025
Otwieramy sejf z nominacjami – Performance Marketing Diamonds EU 2025
19.03.2025
Dostępność cyfrowa w e-commerce – jak sprostać wymogom Polskiego Aktu o Dostępności?
06.03.2025
Premiera nowego raportu e-Izby – e-Accurate: