W dzisiejszym wysoce konkurencyjnym środowisku e-commerce, marki stale walczą o uwagę klientów. Wygranymi w tej bitwie stają się sklepy, które potrafią budować zaangażowanie i lojalność wśród swoich odbiorców. Podstawę silnych relacji z klientami stanowi natomiast personalizacja ich doświadczeń.
Skuteczna personalizacja wymaga jednak stworzenia odpowiedniej strategii danych. W tym artykule dowiesz się więc, jak wykorzystać dane i algorytmy uczenia maszynowego do tworzenia bogatych profili klientów i dopasowanych do nich ofert.
Znaczenie personalizacji w e-commerce
Konsumenci korzystający z sieci stają się coraz bardziej wymagający. Gdy odwiedzają strony czy aplikacje e-commerce, oczekują ofert i treści dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb, preferencji i zachowań zakupowych. Nie chcą tracić czasu na przeglądanie nieistotnych informacji czy produktów. Dotyczy do zwłaszcza najmłodszych pokoleń (Z i Alfa), które zdają sobie sprawę z ogromnej ilości danych, które pozostawiają firmom i oczekują czegoś w zamian.
Powyższe obserwacje znajdują też potwierdzenie w wynikach badań. 63%* klientów regularnie decyduje się na zakupy lub korzysta z usług oferowanych w spersonalizowany sposób, a 45%* klientów chętnie sięga po oferty zawarte w newsletterach, e-mailach lub powiadomieniach.
Właśnie dlatego personalizacja staje się tak ważna – pozwala ona dostarczyć klientom treści i oferty, które są dla nich najbardziej wartościowe i interesujące, zwiększając szanse na finalizację zakupu. Nic więc dziwnego, że 88% ekspertów marketingu lojalnościowego uważa microtargetowanie za dobry sposób na poprawę retencji oraz satysfakcji klientów.
* Raport “Epoka nowych doświadczeń”, PZU, 2023
** Global Customer Loyalty Report, Antavo, 2024
Formy i metody personalizacji doświadczenia
Typową formą personalizacji doświadczenia klientów są rekomendacje produktowe oraz indywidualne oferty promocyjne. Coraz częściej dostosowaniu pod indywidualnego klienta podlegają też “miękkie” elementy oferty jak komunikacja, design czy układ strony.
Wszystkie te elementy są personalizowane na podstawie posiadanej wiedzy o użytkowniku. Wiedza ta budowana jest na podstawie analizy m.in. zachowania na stronie, historii interakcji z marką czy też cech demograficznych (wiek, płeć) i społeczno-ekonomicznych (np. miejsce zamieszkania, dochód). Dane te trafiają do modeli oceny (scoringu) klientów, które prognozują zachowanie klienta (zwykle prawdopodobieństwo zakupu) w odpowiedzi na podaną ofertę.
Rola danych i uczenia maszynowego w personalizacji
Wdrożenie efektywnych modeli oceny klientów wymaga przemyślanej infrastruktury i strategii danych. Podstawę stanowi posiadanie wysokiej jakości danych w swoich hurtowniach i bazach danych, a także korzystanie ze sprawdzonych narzędzi analitycznych wspierających prace analityczne takich jak platformy Data Science i MLOps.
Infrastruktura powinna również umożliwiać zbieranie, przetwarzanie i analizowanie danych klientów w czasie rzeczywistym, tak aby prezentowane oferty mogły być dynamicznie dostosowywane do działań użytkownika.
Alternatywne źródła danych o klientach
Wspomnieliśmy już o kilku podstawowych rodzajach danych, na bazie których firmy mogą budować profile swoich klientów, takich jak zachowania na stronie, historia interakcji czy dane demograficzne. Większość organizacji ma jednak dostęp do znacznie szerszego zakresu informacji o użytkowniku, mimo, że często nie zdają sobie z tego sprawy! Oto kilka nieoczywistych przykładów kategorii danych, do których prawdopodobnie masz dostęp, a które mogą pomóc Ci lepiej zrozumieć swoich klientów.
Więcej na temat alternatywnych kategorii danych możesz przeczytać tutaj.
Wyzwania w realizacji efektywnej personalizacji
Mimo że personalizacja jest kluczowym elementem strategii e-commerce, jej wdrożenie i utrzymanie nie jest pozbawione wyzwań. Oto najważniejsze z nich:
Wysokie oczekiwania klientów
Zbieranie i zarządzanie danymi:
Złożoność technologiczna:
* Next in Personalization Report, McKinsey, 2021
Klucz do sukcesu w e-commerce - personalizacja i zrozumienie klienta
W dynamicznym świecie e-commerce, personalizacja i głębokie zrozumienie klienta stały się nie tylko pożądane, ale wręcz niezbędne dla osiągnięcia sukcesu. Aby wykorzystać ich potencjał należy wykorzystać zróżnicowane i wysokiej jakości dane na temat klientów oraz wdrożyć technologie oparte o uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję.
W Algolytics możemy pomóc Ci podnieść jakość posiadanych danych o klientach, a także wzbogacić je o dodatkowe informacje przestrzenne. Dostarczamy także kompleksową platformę analityczną, która wesprze Twoje Zespoły ds. Data Science w tworzeniu, wdrażaniu i zarządzaniu modelami predykcyjnymi. Skontaktuj się z nami TUTAJ, a wspólnie opracujemy strategię, która pomoże Ci spersonalizować doświadczenia klientów Twojego e-sklepu i osiągnąć wymierne korzyści biznesowe.
Autorem tekstu jest Algolytics
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
17.01.2025
2024 – co przyniósł?
09.01.2025
Zdobądź diamenty marketingu efektywnościowego w Performance Marketing Diamonds EU 2025!
20.12.2024
Zbiór wywiadów: Trendy i wyzwania w cross-border e-commerce