Innowacje i technologie służące ograniczeniu negatywnego oddziaływania na otoczenie to najpopularniejsze zrównoważone działania w polskim e-commerce. Jednak ESG w tym sektorze to często sieć daleko idących powiązań wytwórczych – w łańcuchu dostaw. Trudno temu nie przyklasnąć, skoro rzecz dotyczy całej aktywności firmy.
Biznesu e-commerce nie widać. Klientka czy klient dostają tylko paczkę do ręki. A przecież za przesyłką z maszyny paczkowej, czy odebranej od kuriera stoi skomplikowany mechanizm produkcji i transportu. Jeśli firmy rekonfigurują łańcuch dostaw w ujęciu ESG (envionmental. social, governance), wybierają najbardziej obiecujący sposób odziaływania. Ta obietnicą jest w pierwszym rzędzie czyste środowisko. Odpowiedzialny produkt i łańcuch dostaw jest ważny dla 47% krajowego e-commerce przebadanego i przedstawionego w raporcie „Odpowiedzialny e-commerce” 2022 Izby Gospodarki Elektronicznej.
Jeśli menadżerowie i menadżerki ESG myślą o tak złożonym i wymagającym energii zawodowej przedsięwzięciu jak poukładanie na nowo/korekta w łańcuchu dostaw, co na pewno zajmuje czas i zasoby, to równolegle w sposób doraźny starają się także oddziaływać na rynek. I tu topowym działaniem jest poszanowanie praw e-klientów przez tworzenie standardów obsługi. Praktykuje to 78% badanych firm. Firmy wchodzą też w partnerstwa z organizacjami ekologicznymi – 59% przypadków.
Oczywiście, że chodzi o temat wiodący, bo obecnie najczęściej poruszanym tematem E z całej trójki ESG w kontekście e-commerce są ekologiczne opakowania. Prawie połowa marek e-handlu elektronicznego (45%) stara się podpowiadać klientom zielone wybory na własnej stronie internetowej. Częściej w różnych kanałach społecznościowych – 63%. Zielne guziki, czyli zachęty zakupowe do wyboru ekologicznych opakowań i ograniczenia zwrotów wprowadziło dla swoich e-klientów 51% badanych firm. Ogólnie, przełożenie tych i innych działań na satysfakcję klientów, pracowników bądź partnerów biznesowych bada już 94% firm w porównaniu do 75% rok temu.
Nie może też dziwić, że firmy wzbogacają własne organizacje w zakresie ochrony środowiska. Cytowany raport pokazuje, że najpopularniejszym działaniem związanym ze zrównoważonym rozwojem w 2022 roku okazała się edukacja ekologiczna pracowników. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych załogi jest ważne w 75% firm, co wiąże się z odpowiedzialnymi relacjami z pracownikami.
Jednak nie sposób nie zauważyć, że żaden z badanych e-commerce nie wypracował stanowiska Rzecznika Etyki. Jest to szczególna, społeczna funkcja. Osoba, która ją wypełnia aktywnie promuje zasady etycznego biznesu w firmie i interweniuje w sposób bezstronny, gdy ludzie wchodzą ze sobą w konflikty. Jest to niezbędne w dynamiczne rozwijającym się środowisku, a e-commerce to obecnie najszybciej rozwijająca się gałąź gospodarki. W warunkach takiego rozwoju zawsze dochodzi do napięć, a rzecznik na pewno pozwala zarządzać konfliktowymi sytuacjami.
Paweł Oksanowicz, Koordynator Grupy Merytorycznej e-Izby - Odpowiedzialny e-commerce

21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)

29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu

18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych

04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?

14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.

07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.

26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.

20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”

15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?

06.11.2023
Zwroty w e-Commerce

13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę

22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych

21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?

13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz

06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.

01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023

31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”

30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”

26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja

26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!

23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!

22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!

15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska

11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii

17.11.2025
Polscy konsumenci na zakupach coraz bardziej świadomi, wymagający i ostrożni

14.11.2025
e-Sencja Branży: Gamifikacja zakupów – zabawa, która sprzedaje

24.10.2025
e-Sencja Branży: Psychologia koloru w e-commerce – co działa na polskich klientów?