Scena z życia firmowego: za pół roku planujemy wypuszczenie dedykowanej platformy B2B łączącej dostawców części samochodowych z mechanikami. Aby wszystko poszło sprawnie, musimy wykonać szereg działań organizacyjnych, promocyjnych, technicznych i prawnych. Trzeba pomyśleć o zgodach RODO, koordynować współpracę z agencją e-commerce, specjalistami od SEO, reklam w Internecie oraz analitykami. Na dodatek trendy ciągle się zmieniają, a konkurencja nie śpi. Kiedy myślisz, że jest tyle zadań do ogarnięcia, których nie ma kto skoordynować, wtedy pojawia się on – B2B E-commerce Manager. Dzięki niemu wiele działań organizacyjnych stanie się dużo prostszych niż na początku mogłoby się wydawać. Dlaczego warto zatrudnić taką osobę i jakie dokładnie powinna mieć kompetencje? Odpowiadamy.
Kim jest B2B e-commerce Manager?
Osoba na tym stanowisku specjalizuje się w bardzo wielu obszarach szeroko rozumianego e-commerce. Doskonale zna się na handlu internetowym i jest jednocześnie łącznikiem między innymi działami firmy. Czy handel w obszarze B2B to zupełnie inny świat niż w B2C? Główne różnice to wielkość zakupów, inaczej zorganizowana dostawa, bardziej rozbudowane warunki handlowe w tym wielość cenników, inny kontrahent i zarządzanie nim. Dlatego potrzebna jest osoba, która doskonale poradzi sobie w tym obszarze. Aby dobrze wykonywać powierzone zdania, B2B E-commerce Manager powinien posiadać szereg kompetencji, dzięki którym będzie odpowiednią osobą na odpowiednim miejscu.
Zestaw 11 kluczowych kompetencji, które są pożądane na stanowisku B2B e-commerce Managera:
Czy B2B E-commerce Manager jest potrzebny w Twojej firmie?
Zastanówmy się, czy warto rozdzielać wyżej wymienione kompetencje na pracowników wielu działów, czy też cedować je w jedno miejsce. Przykładowo, czy handlowiec będzie miał wiedzę o możliwościach systemu do zaimplementowania nowo wymyślonej polityki cenowej? Handlowiec będzie miał na pewno bardzo cenną wiedzę dotyczącą potrzeb klientów, będzie doskonale wiedział, z jakimi bolączkami zgłaszają się klienci. Natomiast za zmianę w systemie, skoordynowanie działań tak aby nowe rozwiązania nie kolidowały z już istniejącymi procesami jest osoba odpowiedzialna za rozwój naszego sklepu. Te obowiązki wykonuje B2B E-commerce Manager.
Niezależnie czy sprzedajemy pojedyncze produkty czy hurtowo pakowane w kartony, boxy, sety, palety - potrzebujemy osoby, która w sposób profesjonalny skoordynuje szereg działań organizacyjnych, prawnych, marketingowych, technicznych.
Dodatkowo zatrudnienie B2B E-commerce Managera ułatwia pracę właścicielom firm czy też prezesom zarządów. Z pozycji takiej osoby dużo łatwiej jest komunikować się w sprawach rozwoju e-commerce z jedną osobą, nie domyślając się kto w firmie jest odpowiedzialny za poszczególne fragmenty działania e-commerce.
Czy zainwestowanie w kompetencje B2B E-commerce Managera jest opłacalne dla firmy?
Tak, zdecydowanie jest to opłacalne dla firmy, która nie musi borykać się z problemami, które pojawiają się na skutek rozpraszania kompetencji, szkoleniu wielu osób z wiedzy o nowych obszarach i szukać później informacji o stanie swojego e-commerce w wielu źródłach.
Autor: Damian Sinior, Członek Grupy Merytorycznej B2B e-commerce w e-Izbie i Dyrektor Sprzedaży w Media4U
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
19.05.2025
Piękny biznes w e-Izbie. Pandora w e-Izbie!
09.05.2025
Patrząc na listę Diamentów 2025 – Laureaci Performance Marketing Diamonds EU
17.04.2025
Otwieramy sejf z nominacjami – Performance Marketing Diamonds EU 2025