Dlaczego warto zatrudnić B2B e-commerce Managera?

...

Scena z życia firmowego: za pół roku planujemy wypuszczenie dedykowanej platformy B2B łączącej dostawców części samochodowych z mechanikami. Aby wszystko poszło sprawnie, musimy wykonać szereg działań organizacyjnych, promocyjnych, technicznych i prawnych. Trzeba pomyśleć o zgodach RODO, koordynować współpracę z agencją e-commerce, specjalistami od SEO, reklam w Internecie oraz analitykami. Na dodatek trendy ciągle się zmieniają, a konkurencja nie śpi. Kiedy myślisz, że jest tyle zadań do ogarnięcia, których nie ma kto skoordynować, wtedy pojawia się on – B2B E-commerce Manager. Dzięki niemu wiele działań organizacyjnych stanie się dużo prostszych niż na początku mogłoby się wydawać. Dlaczego warto zatrudnić taką osobę i jakie dokładnie powinna mieć kompetencje? Odpowiadamy.

 

Kim jest B2B e-commerce Manager?

Osoba na tym stanowisku specjalizuje się w bardzo wielu obszarach szeroko rozumianego e-commerce. Doskonale zna się na handlu internetowym  i jest jednocześnie łącznikiem między innymi działami firmy. Czy handel w obszarze B2B to zupełnie inny świat niż w B2C? Główne różnice to wielkość zakupów, inaczej zorganizowana dostawa, bardziej rozbudowane warunki handlowe w tym wielość cenników, inny kontrahent i zarządzanie nim. Dlatego potrzebna jest osoba, która doskonale poradzi sobie w tym obszarze. Aby dobrze wykonywać powierzone zdania, B2B E-commerce Manager powinien posiadać szereg kompetencji, dzięki którym będzie odpowiednią osobą na odpowiednim miejscu.

Zestaw 11 kluczowych kompetencji, które są pożądane na stanowisku B2B e-commerce Managera:

  • Znajomość technologii i wiedza o kierunkach jej rozwoju, dzięki czemu firmy są na czasie.
  • Doskonała umiejętność tworzenia efektywnej strategii sprzedaży online oraz zarządzanie sklepem internetowym.
  • Komunikatywność. To B2B e-commerce Manager odpowiada za kontakt z działami IT i zleca ewentualne modyfikacje oraz nowe funkcjonalności w sklepie.
  • Doskonała orientacja w bieżących trendach rynkowych. Dotyczy to wszelkich nowinek regularnie pojawiających się na rynku oraz informacji o sprawdzonych w danych branżach rozwiązaniach.
  • Rozumienie współczesnego biznesu, który w obecnych czasach jest coraz bardziej złożony i skomplikowany.
  • Znajomość procesów przebiegających w e-commerce, od rejestracji użytkownika, jego warunków handlowych, zarządzania produktem i jego dostępnością, aż po procesy związane z pakowaniem, wysyłką, fakturowaniem czy reklamacjami.
  • Odnajdywanie się w obszarach związanych z danymi statystycznymi, szeroko rozumianą analityką. Posiadanie umiejętności czytania danych i wyciągania wniosków są jedną z kluczowych kompetencji współczesnego E-Commerce Managera.
  • Śledzenie źródeł ruchu i wiedza o jego pozyskiwaniu. Łączenie wiedzy o efektach działań SEO, wspomaganych płatnymi kampaniami i sposobami na pozyskiwanie nowych klientów, w tym wiedza o rynku social mediów – czyli szeroko rozumiany marketing online.
  • Wiedza na temat ochrony danych osobowych, szeroko rozumianego RODO, współpraca z działem prawnym firmy.
  • Posiadanie wiedzy związanej z ofertą produktową i jej aktualizacja. To tutaj tworzy się koncept prezentacji produktu, wyświetlania konkretnych informacji przy produkcie, które będą potem dostarczane na ekran kupującego.
  • Odpowiedzialność za optymalizację e-commerce pod kątem lepszej konwersji.

 

Czy B2B E-commerce Manager jest potrzebny w Twojej firmie?

Zastanówmy się, czy warto rozdzielać wyżej wymienione kompetencje na pracowników wielu działów, czy też cedować je w jedno miejsce. Przykładowo, czy handlowiec będzie miał wiedzę o możliwościach systemu do zaimplementowania nowo wymyślonej polityki cenowej? Handlowiec będzie miał na pewno bardzo cenną wiedzę dotyczącą potrzeb klientów, będzie doskonale wiedział, z jakimi bolączkami zgłaszają się klienci. Natomiast za zmianę w systemie, skoordynowanie działań tak aby nowe rozwiązania nie kolidowały z już istniejącymi procesami jest osoba odpowiedzialna za rozwój naszego sklepu. Te obowiązki wykonuje B2B E-commerce Manager.

Niezależnie czy sprzedajemy pojedyncze produkty czy hurtowo pakowane w kartony, boxy, sety, palety – potrzebujemy osoby, która w sposób profesjonalny skoordynuje szereg działań organizacyjnych, prawnych, marketingowych, technicznych.

Dodatkowo zatrudnienie B2B E-commerce Managera ułatwia pracę  właścicielom firm czy też prezesom zarządów. Z pozycji takiej osoby dużo łatwiej jest komunikować się w sprawach rozwoju e-commerce z jedną osobą, nie domyślając się kto w firmie jest odpowiedzialny za poszczególne fragmenty działania e-commerce.

Czy zainwestowanie w kompetencje B2B E-commerce Managera jest opłacalne dla firmy?  

Tak, zdecydowanie jest to opłacalne dla firmy, która nie musi borykać się z problemami, które pojawiają się na skutek rozpraszania kompetencji, szkoleniu wielu osób z wiedzy o nowych obszarach i szukać później informacji o stanie swojego e-commerce w wielu źródłach.

 

Autor: Damian Sinior, Członek Grupy Merytorycznej B2B e-commerce w e-Izbie i Dyrektor Sprzedaży w Media4U

Zobacz także:

Wykorzystaj UX w strategii digital marketingowej i odnieś sukces! Zaproszenie na webinar Ideo Force
Wykorzystaj UX w strategii digital marketingowej i odnieś sukces! Zaproszenie na webinar Ideo Force

To już kolejny edukacyjny webinar, którego organizatorem jest agencja e-marketingowa Ideo Force. Tym razem wydarzenie będzie w […]

Czytaj więcej
Porzucony koszyk – czym jest i jak go unikać?
Porzucony koszyk – czym jest i jak go unikać?

Porzucony koszyk – czym jest i jak go unikać? Statystyki mówią, że 7 na 10 kupujących przerywa […]

Czytaj więcej
Commerce Transformation Days 2022
Commerce Transformation Days 2022

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w Commerce Transformation Days (CTD) – jedynej w Polsce międzynarodowej konferencji w […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?