Cyfrowy paszport produktu, Digital Product Passport, DPP – koncepcja i dyrektywa UE oraz sposób prowadzenia biznesu są częścią projektowanego i wdrażanego systemu, czyli gospodarki o obiegu zamkniętym, jako części Zielonego Ładu.
Na paszport można spojrzeć jak na opowieść o firmie i jej produktach, a to stwarza szanse dla biznesu na utrwalenie pozycji rynkowej i znalezienie nowych klientów. Chodzi o cyfrowy zapis historii produkcji i dystrybucji elektrycznej szczotki do zębów, czy telewizora, która zaczyna się od surowców, pokazuje precyzyjnie i rzetelne informacje o składzie, warunkach pracy w fabryce i bezpieczeństwie użytkowania. Ta regulacja prawna ma charakter przyrostowy, bo DPP rozwijając się zmierza do tego, by w przyszłości większość produktów wprowadzanych na rynek UE będzie musiała mieć paszport. Na początek jest to sektor baterii, elektronika i tekstylia.
Wydaje się, że DPP będzie impulsem do poszukiwania nowych możliwości w zakresie modeli biznesowych, aby odpowiadały podejściu w obiegu zamkniętym. Zarówno biznes, ale też klienci B2B i konsumenci będą zgłaszać różne potrzeby w zakresie paszportu. W pracach na regulacjami wykonawczymi należy uwzględnić te różne perspektywy.
Dzięki dokumentowi w formie kodu QR konsumenci będą mogli łatwo sprawdzić informacje tj.: skład, pochodzenie, możliwości naprawy i instrukcje recyklingu. Zadanie dla sektora publicznego w tym zakresie polegać będzie na stosowaniu kryteriów DPP w rozstrzyganiu zamówień publicznych.
KE przy wdrażaniu rozporządzenia DPP wskazała na w/w branże (baterie, elektronika i tekstylia) uwzględniając poziom ich dojrzałości pod względem wykorzystania danych, oraz złożoność łańcuchów dostaw.
KE wyszła przy tym z założenia, że nie ma gospodarki cyrkularnej bez obiegu danych. Każdy biznes musi więc liczyć się z tym, że wprowadzenie paszportów na pełną skalę wymaga nowych usług ułatwiających wymianę danych, tj.: pośrednictwo w ich przekazywaniu, certyfikacja zgodności, bezpieczeństwo informatyczne. Sięgając daleko w łańcuchu wartości biznes w sposób strategiczny powinien określić swoje miejsce, zasoby i możliwości rozwoju nie tylko w gospodarce o obiegu zamkniętym, ale w gospodarce opartej na danych.
Warto wiedzieć o tym, że w tak zaprojektowanej gospodarce:
Zielony Ład to ambitny plan przekształcenia naszej UE w gospodarkę zasobooszczędną, konkurencyjną i neutralną dla klimatu w 26 lat – do połowy wieku, z uwzględnieniem sprawiedliwości społecznej. Należy tu też wskazać postęp technologiczny i przemysłowy, w tym tworzenie miejsc pracy w neutralnych dla klimatu sektorach gospodarki, jako ambitny cel. Cyfrowy paszport produktu ma tu do odegrania bardzo niebagatelną rolę.

21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)

29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu

18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych

04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?

14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.

07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.

26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.

20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”

15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?

06.11.2023
Zwroty w e-Commerce

13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę

22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych

21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?

13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz

06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.

01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023

31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”

30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”

26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja

26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!

23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!

22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!

15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska

11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii

17.11.2025
Polscy konsumenci na zakupach coraz bardziej świadomi, wymagający i ostrożni

14.11.2025
e-Sencja Branży: Gamifikacja zakupów – zabawa, która sprzedaje

24.10.2025
e-Sencja Branży: Psychologia koloru w e-commerce – co działa na polskich klientów?