2 lub 3 lata – tyle czasu dzieli rynek od pierwszych cyfrowych paszportów produktu (Digital Product Passport – DPP). Klient mając smartfon w łatwy sposób sprawdzi informacje o towarze, tzn. odtworzy jego drogę z fabryki do sklepu stacjonarnego. W Internecie odczytanie paszportu zajmie jedno kliknięcie.
Najważniejsze cele wprowadzenia Cyfrowego Paszportu Produktu:
Cyfrowy Paszport Produktu stanowi kluczowy element wynegocjowanego projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego ekoprojektu dla zrównoważonych produktów, które ma zastąpić dyrektywę 2009/125/WE (Ecodesign for Sustainable Products Regulation - ESPR).
Ten innowacyjny system ma na celu zapewnienie, że w przyszłości każdy produkt sprzedawany w UE będzie wyposażony w cyfrowy paszport. Konsumenci i inni użytkownicy będą mogli łatwo uzyskać dostęp do szczegółowych informacji o produkcie, tj.: skład, pochodzenie czy instrukcje recyklingu, poprzez zeskanowanie kodu QR kodu kreskowego lub tagu NFC umieszczonego na opakowaniu. Podstawowe dane będą dostępne offline, czyli bez konieczności połączenia z Internetem, co ułatwi dostęp do danych w każdych warunkach.
Paszport będzie też eksponowany przy ofercie e-commerce.
Oto przykład cyfrowego tagowania produktu w myśl zasad Digital Product Passport – https://www.asket.com/pl/mens/knitwear/merino-sweater-dark-navy
Wprowadzenie wymogu posiadania paszportu produktowego będzie najpierw dotyczyć produktów z sektorów baterii, elektroniki i tekstyliów, rozpoczynając się potencjalnie w 2026, chociaż termin ten może zostać przesunięty na początek 2027 r. To działanie jest częścią europejskiego planu na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego (Circular Economy Action Plan, CEAP), mającego na celu zmniejszenie negatywnego wpływu tych produktów na środowisko oraz wykorzystanie ich potencjału recyklingowego. Następnie, wymóg ten zostanie rozszerzony na sektor budowlany. Ponadto, Komisja Europejska rozważa wprowadzenie regulacji dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych, co sugeruje, że opakowania mogą wkrótce również podlegać systemowi paszportów produktowych.
W paszporcie znajdziemy m.in.:
Dzięki identyfikacji drogi produktu od A do Z na podstawie cyfrowych danych klienci poznają też ślad węglowy rzeczy/usługi. System ten umożliwi również uzyskanie informacji o możliwościach naprawy produktu, zgodnie z założeniami dyrektywy "prawo do naprawy" (right to repair), oraz o jego potencjale recyklingowym. Taka transparentność pozwoli konsumentom na dokonywanie bardziej świadomych wyborów zakupowych, co jest jednym z celów UE. W efekcie, spodziewany jest spadek obrotu podrabianymi towarami i produktami nieoznakowanymi, jak również zmniejszenie praktyk greenwashingu, czyli wprowadzających w błąd działań marketingowych, sugerujących nieprawdziwe lub przesadzone korzyści ekologiczne produktów.

21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)

29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu

18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych

04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?

14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.

07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.

26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.

20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”

15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?

06.11.2023
Zwroty w e-Commerce

13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę

22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych

21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?

13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz

06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.

01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023

31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”

30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”

26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja

26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!

23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!

22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!

15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska

11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii

17.11.2025
Polscy konsumenci na zakupach coraz bardziej świadomi, wymagający i ostrożni

14.11.2025
e-Sencja Branży: Gamifikacja zakupów – zabawa, która sprzedaje

24.10.2025
e-Sencja Branży: Psychologia koloru w e-commerce – co działa na polskich klientów?