Tegoroczny Black Friday może być rekordowy pod względem sprzedaży online. Według prognoz analityków, już ponad 62% Polaków planuje w tym okresie zakupy przez internet. Jak przygotować sklep internetowy na wzmożony ruch i maksymalnie wykorzystać potencjał sprzedażowy? Przedstawiamy przewodnik techniczny.
Niezbędnym punktem wyjścia przy planowaniu strategii na Black Friday są twarde dane z rynku. Przyjrzyjmy się więc bliżej zachowaniom polskich konsumentów w tym okresie. Jak czytamy w jednym z najnowszych raportów e-Izby „Odpowiedzialny e-commerce 2024”, konsumenci wybierając e-sklep, zwracają uwagę przede wszystkim na promocje, niskie ceny, asortyment oraz czas i metody dostawy. Z kolei według badań nt. zwyczajów Polaków na Black Friday przeprowadzonych przez PayPo w 2023 roku, aż 62% Polaków celowo odkłada swoje zakupy na ten wyjątkowy czas. Co więcej, 56% osób oszczędza pieniądze specjalnie z myślą o wydaniu ich właśnie podczas Black Friday. Najczęściej kwoty przeznaczane na ten cel mieszczą się w przedziale do 500 zł.
Jeśli chodzi o profil zakupów, to największą popularnością cieszą się odzież i obuwie - wskazało na nie aż 75% badanych. Równie chętnie Polacy sięgają po upominki świąteczne, akcesoria do domu, elektronikę czy kosmetyki. Rzadziej natomiast dokonują zakupów książek (29%), zabawek (28%) i akcesoriów sportowych (24%).
Powyższe dane jasno pokazują, że ruch w e-sklepach w czasie Black Friday rośnie średnio aż o 36%. To ogromny potencjał, który trzeba umiejętnie wykorzystać. Kluczowe jest jednak nie tylko przyciągnięcie klientów na stronę, ale również sprawne przeprowadzenie ich przez cały proces zakupowy, aby finalnie dokonali transakcji.
Postaw na wydajność i szybkość działania
Kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie podczas Black Friday jest wydajność techniczna sklepu. Badania pokazują, że już 4 sekundy oczekiwania na załadowanie strony powodują, że wielu użytkowników rezygnuje z zakupów. W jaki sposób zoptymalizować sklep pod kątem wydajności?
Dodatkowo, aby zoptymalizować szybkość działania sklepu, warto tymczasowo zrezygnować z niektórych narzędzi analitycznych, takich jak chociażby HotJar, które mogą obciążać przeglądarkę i spowalniać stronę. Ważnym elementem przyspieszenia działania witryny jest także buforowanie – dzięki przechowywaniu kopii plików w pamięci RAM serwer może szybciej dostarczać treści, co redukuje obciążenie. Nie zapomnij także o upewnieniu się, że hosting sklepu jest dostosowany do wysokiego obciążenia, aby uniknąć przestojów podczas największego szczytu sprzedażowego. W Black Friday celem jest sprzedaż, a priorytetem powinna być szybkość.
Nie lekceważ User Experience
Podczas Black Friday kluczowe jest, aby użytkownicy mogli łatwo i bez przeszkód dokonać zakupu. Nawet najskuteczniejsza kampania marketingowa i generowanie ruchu na stronie nie przyniosą rezultatów, jeśli potencjalni klienci napotkają trudności w nawigacji po sklepie. Jednym z częstych problemów jest nieintuicyjny układ elementów, który sprawia, że użytkownicy mają problem z odnalezieniem ważnych informacji czy przycisków niezbędnych do sfinalizowania zakupu. Aby temu zapobiec, należy zadbać o przejrzystość strony oraz uproszczenie procesu zakupowego.
Odpowiednia optymalizacja ścieżki zakupowej, minimalizacja liczby kroków i możliwość dokonania zakupu bez rejestracji mają kluczowe znaczenie. Złożoność procesu checkoutu często prowadzi do porzucenia koszyka, dlatego powinien być jak najprostszy i intuicyjny. Istotnym elementem jest także przejrzysta prezentacja promocji – użytkownik musi wiedzieć, które produkty są objęte zniżkami i jakie są ich warunki.
Warto również pamiętać o rosnącej liczbie zakupów dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych. Właśnie dlatego responsywność strony jest niezbędna – interfejs musi być zoptymalizowany pod kątem smartfonów i tabletów, aby zapewnić wygodne korzystanie ze sklepu bez względu na rodzaj urządzenia. Bez odpowiedniej responsywności nawet najlepsze promocje mogą zostać przeoczone.
Opracuj strategię rabatową i komunikację
Powszechnie wiadomo, że podczas Black Friday kluczowe jest przyciągnięcie uwagi klientów atrakcyjnymi zniżkami, ale równie ważne jest ich odpowiednie zaprezentowanie. Rabaty na poziomie 5-20% mogą nie wystarczyć, aby wyróżnić się w tym wyjątkowym okresie, dlatego warto rozważyć obniżki sięgające nawet 50-60%. Tego typu promocje przyciągną uwagę klientów i mogą znacząco zwiększyć współczynnik konwersji.
Promocje muszą być nie tylko atrakcyjne, ale również odpowiednio wyeksponowane. Najlepiej, aby były widoczne już na pierwszy rzut oka – umieszczenie banerów promocyjnych w centralnych miejscach na stronie głównej pomoże w szybkim dotarciu do informacji o zniżkach. Dodatkowo, warto wykorzystać listing produktowy do komunikowania rabatów, dzięki czemu użytkownik widzi atrakcyjne ceny już na poziomie przeglądania kategorii produktów.
Nie można zapominać również o różnorodnych opcjach płatności. Według badania PayPo, aż 14% klientów korzysta z opcji płatności odroczonych podczas Black Friday. Oferowanie szerokiego wachlarza metod płatności, w tym płatności odroczonych, zwiększa komfort użytkowników i może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe. Im więcej dostępnych opcji płatności, tym większa szansa na dokonanie zakupu.
Ratowanie porzuconych koszyków
Podczas Black Friday wiele osób porzuca swoje koszyki, zanim dokończy zakupy. Aby temu przeciwdziałać, warto wdrożyć różnorodne techniki odzyskiwania tych klientów:
Automatyzacja komunikacji
Automatyzacja komunikacji to potężne narzędzie, które pomaga nie tylko w przyciągnięciu klientów, ale również w budowaniu relacji i zwiększeniu sprzedaży:
Black Friday to czas, który wymaga kompleksowego przygotowania sklepu internetowego. Kluczowe są wydajność techniczna, pozytywne doświadczenia użytkownika oraz odpowiednie wyeksponowanie promocji i różnorodne opcje płatności. Tylko poprzez holistyczne podejście, obejmujące zarówno technologię, UX, jak i strategię komunikacji, można w pełni wykorzystać potencjał sprzedażowy tego wyjątkowego okresu.
Autorką tekstu jest Martyna Miłek, Key Account Manager, E-commerce Team Supervisor w Ideo Force
21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)
29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu
18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych
04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?
14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.
07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.
26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.
20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”
15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?
06.11.2023
Zwroty w e-Commerce
13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę
22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych
21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?
13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz
06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.
01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023
31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”
30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”
26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja
26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!
23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!
22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!
15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska
11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii
11.12.2024
Jak wydawcy technologiczni rewolucjonizują lej sprzedażowy marek?
10.12.2024
Magazyn e-Izby 2024
04.12.2024
e-Commerce w Polsce wydaje miliardy na dostosowanie do unijnych zmian prawnych