listopad 12, 2024
e-Izba blog

Awin Black Friday 2024 – trendy i prognozy

Ewa Kalata-Lewszuk, Client Services Director w Awin, dzieli się dziesięcioma najważniejszymi prognozami na temat złotego kwartału 2024 roku.

W związku ze zbliżającym się najbardziej intensywnym okresem zakupowym 2024 roku kilka kluczowych trendów będzie kształtować krajobraz handlu detalicznego. Rok 2023 upłynął pod znakiem szybko rosnącej inflacji, zagrażającej marżom i budżetom marketingowym. Jednak wraz z wejściem w IV kwartał globalna presja osłabła.

Pozostaje pytanie: czy zaufanie konsumentów wzrosło na tyle, aby uratować ten wielki dzień?

Globalni eksperci Awin zebrali 10 najważniejszych prognoz dotyczących tegorocznego szczytu zakupowego.

Czy obniżki stóp procentowych zwiększą zaufanie konsumentów w czwartym kwartale?

W związku z pierwszą od czterech lat obniżką stóp procentowych przez Fed ogłoszoną we wrześniu i spowolnieniem inflacji z jej szczytu w 2022 r. wydaje się, że bank centralny będzie starał się nadal obniżać stopy procentowe w najbliższym czasie.

Może minąć trochę czasu, zanim te obniżki kosztów pożyczek przełożą się na gospodarkę i pobudzą portfele konsumentów, ale symboliczne znaczenie tej pierwszej obniżki stóp procentowych może okazać się niezbędnym impulsem do zwiększenia zaufania amerykańskich konsumentów, aby wielu z nich skorzystało z kuszących ofert z okazji Black Friday.

Po drugiej stronie oceanu konsumenci (i marketerzy) z niecierpliwością czekają na werdykt Banku Anglii w sprawie stóp procentowych na początku listopada. Po pozytywnej obniżce w sierpniu z 16-letniego maksimum z 5,25% do 5%, jego wpływ na ponad pół miliona właścicieli domów może być znaczący, zapewniając kilka dodatkowych funtów w kieszeni konsumentom korzystającym z kredytów hipotecznych ze zmiennym oprocentowaniem w okresie świątecznym.

Tymczasem na pierwszy ogień poszła Unia Europejska, a Europejski Bank Centralny (ECB) ogłosił w czerwcu obniżkę głównej stopy procentowej z 4 proc. do 3,75 proc., a w zeszłym miesiącu ogłoszono kolejną obniżkę do 3,5 proc., co może również zwiększyć europejskie wydatki w branży cyfrowej.

Black Friday wypada w tym roku bliżej Bożego Narodzenia, co może zmienić motywacje kupujących

    Już wcześniej zauważono, że mimo bliskości Black Friday do Bożego Narodzenia, wydarzenie to utrzymało silny nurt „obdarowywania prezentami” wśród kupujących, którzy kupowali już wcześniej wypatrzone przedmioty, mając nadzieję na uzyskanie lepszej oferty.

    To może się zmienić w tym roku, ponieważ późny Black Friday przybliża go do okresu przedświątecznego. Czy prezenty dla przyjaciół i rodziny będą miały priorytet, jeśli chodzi o potencjalne zmniejszenie liczby „prezentów dla siebie” i częstsze kupowanie prezentów dla innych? A może zobaczymy jedno i drugie, zwiększając sprzedaż i wolumen przychodów, gdy kupujący będą odhaczać swoje prezenty z listy zakupów podczas Cyber Weekendu?

    Próbując zapobiec zbyt dużej kumulacji aktywności w weekend, wiele marek może rozważyć rozciągnięcie swoich kampanii promocyjnych na dłuższy okres. Rozpoczynając promocje wcześniej niż zazwyczaj, aby nie uzależniać wyników sprzedażowych od koncentracji na ostatnim weekendzie miesiąca.

    Sukces Płatności Odroczonych (BNPL, Buy-Now-Pay-Later) w 2023 r. będzie kontynuowany, mimo że wynagrodzenia dotarły na czas przed Black Friday

    W zeszłym roku zauważyliśmy popularność partnerów z kategorii Płatności Odroczonych wśród wydawców Awin. Przychody ze sprzedaży wygenerowane przez tych partnerów na całym świecie podczas Cyber Weekendu wzrosły o ponad 40% w 2023 roku.

    Ale czy sukces tych partnerów będzie kontynuowany w 2024 roku?

    Fakt, że Black Friday wypada w tym roku później, może być istotnym czynnikiem. Późniejsza pora miesiąca oznacza, że większość pracowników wypłaty na czas przed wielką wyprzedażą, w przeciwieństwie do zeszłego roku, kiedy wielu kupujących mogło zamiast tego skorzystać z płatności odroczonych, aby zapłacić za swoje produkty.

    Pomimo tego, jeden z najlepszych partnerów płatności odroczonych Awin, Zilch, nadal jest optymistą. James Cartlidge, Sales & Partnerships Director, oczekuje, że konsumenci będą „nadal szukać płynnych metod zakupów i inteligentniejszych sposobów płatności, dlatego przewidujemy, że sprzedaż w tygodniu Black Friday wzrośnie o 80% w porównaniu z ubiegłym rokiem”.

    Z perspektywy wydawcy warto pamiętać, że znaczna część aktywności afiliacyjnej, którą trackujemy od tych partnerów, jest bardziej związana z ich stronami nagród i ofert niż z ich podstawowymi ofertami kredytowymi. Ponieważ niektórzy partnerzy płatności odroczonych są coraz bardziej cenieni jako „superaplikacje” zakupowe dla konsumentów i miejsce docelowe dla ofert, wyniki tych wydawców mogą nadal rosnąć.

    Partnerzy technologiczni przyspieszą koniec rabatów obejmujących całą witrynę

    Na początku funkcjonowania Black Friday nie było niczym niezwykłym, że strona internetowa sprzedawcy detalicznego lub marki była wszędzie opatrzona komunikatami „30% zniżki na wszystko!”. Postrzegana potrzeba przyciągnięcia klientów atrakcyjną ofertą skłoniła wielu reklamodawców do uciekania się do bezceremonialnych taktyk sprzedaży, które często szkodziły marżom, ale zapewniały generowanie przychodów i pozyskiwanie nowych klientów.

    W dzisiejszych czasach rynek zniżek stał się o wiele bardziej wyrafinowany. Częściowo wynika to z dojrzewającego poczucia, że Black Friday nie jest już jedynym dniem zakupów. Szczyt sprzedażowy wydłużył się na cały miesiąc, a konsumenci mają coraz większe poczucie, że niektóre z ofert nie zawsze odpowiadają ich osobistym potrzebom.

    Mając to na uwadze, możliwość znacznego uproszczenia personalizacji ofert na miejscu przez partnerów technologicznych przekłada się na ich własny rozwój.

    Rozwiązania partnerskie, takie jak intent.ly, UpSellit i SaleCycle, są ekspertami w zakresie personalizacji ofert dla odwiedzających witrynę i można je wdrożyć jednym kliknięciem za pośrednictwem Awin. A stały wzrost liczby wdrożeń tych technologii przez marki Awin w ciągu ostatnich kilku lat jest wyraźnym wskaźnikiem ich wartości.

    Rozwój sztucznej inteligencji i „Big Tech” wstrząsają kanałem afiliacyjnym

    AI zmieniło wiele aspektów marketingu afiliacyjnego zarówno dla reklamodawców, jak i wydawców. Jednak gracze spoza kanału i rozwój samych modeli AI prawdopodobnie będą miały efekt domina w Q4.

    Paul Stewart, Strategic Partnerships Director w Grupie Awin przewiduje: „Google wybierając zniżki jako dopracowaną listę w wynikach wyszukiwania za pośrednictwem Gemini, może doprowadzić do niższych wolumenów od sezonowych wydawców SEO dla adresów URL, które dobrze sobie radzą w tym okresie roku”. Podczas gdy to ogólne podejście Google będzie miało swoje własne negatywne skutki, wpływ AI w domenie afiliacji będzie odgrywał coraz ważniejszą rolę w strategiach marek z bardziej dopracowanym, dojrzałym i dostosowanym podejściem”.

    Jak komentuje Paul: „Więcej sprzedawców detalicznych będzie korzystać ze sztucznej inteligencji, aby oferować wysoce spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Mówiąc dokładniej, spodziewaj się rekomendacji dostosowanych do potrzeb sztucznej inteligencji (ChatGPT lub inne LLM używane jako punkt wyjścia do zbierania rabatów z całej sieci). Dynamiczne rabaty na miejscu obsługiwane przez sztuczną inteligencję, a także więcej chatbotów pomagających w czasie rzeczywistym w zapytaniach klientów również będą bardziej powszechne”.

    Partnerzy technologiczni oferujący rozwiązania do personalizacji (wspomniani w poprzednim trendzie), obok takich firm jak Envolve Tech, która oferuje asystenta zakupowego opartego na sztucznej inteligencji, prawdopodobnie staną się filarami strategii marek.

    Należy również oczekiwać, że sztuczna inteligencja będzie odgrywać większą rolę w interpretowaniu zachowań klientów i dostosowywaniu doświadczeń zakupowych w oparciu o te wnioski. Firmy takie jak Qubit oferują model uczenia maszynowego, który tworzy niestandardowe ścieżki użytkownika przy użyciu danych o klientach w czasie rzeczywistym i historycznych.

    Wzrost znaczenia influencerów jako „graczy promocyjnych”

    Napływ influencerów w ramach kanału afiliacyjnego nie jest nowością. Jednak nasza analiza tego segmentu afiliacyjnego przeprowadzona wcześniej w tym roku ujawniła pewne szczegóły na temat tych partnerów, które mogą mieć znaczenie w tegorocznym szczycie sprzedażowym.

    Co ciekawe, podczas gdy ogólna charakterystyka influencerów i twórców jest taka, że działają oni raczej w fazie budowania marki w leju zakupowym, rzeczywistość ma więcej niuansów. Warto zauważyć zwłaszcza fakt, że rosnąca liczba sprzedaży przypisywana influencerom obejmuje jakiś rodzaj kodu kuponu. I, jak pokazuje poniższy wykres, trend ten jest szczególnie wyraźny w okolicach czwartego kwartału i listopada. W rzeczywistości influencerzy aktywni w Awin generują sprzedaż obejmującą kupon znacznie częściej niż średnia dla innych rodzajów partnerów na platformie.

    Co nam to mówi? Po pierwsze, jest to kolejny wskaźnik pokazujący, że kupujący coraz chętniej kupują bezpośrednio od influencerów za pośrednictwem platform społecznościowych. Te przestrzenie stają się coraz bardziej przyjaznym środowiskiem dla handlu, a kupujący wyraźnie uważają kody publikowane przez influencerów za przydatne.

    Po drugie, przy oszałamiającym wachlarzu ofert dostępnych online w czwartym kwartale, kupujący szukający wskazówek chętnie zdają się na autorytety. W szczególności mniejsi influencerzy są tutaj wartościowi. Dane z Magic Numbers sugerują, że zwrot z inwestycji od osób z ~ 5 tysiącami obserwujących wynosi £18:1. Jednak spada to do zaledwie £6:1 dla tych z ~20 tys. W czwartym kwartale najlepiej postawić na niszowych influencerów z zagorzałymi zwolennikami.

    Odbicie w branży turystycznej będzie kontynuowane dzięki serwisowi TikTok i Travel Tuesday

    Travel Tuesday, czyli dzień zniżek na produkty turystyczne po Święcie Dziękczynienia, zyskuje na popularności od 2017 roku również w całej Europie. Jednak dopiero w ciągu ostatnich kilku lat, kiedy wydarzenie to zostało entuzjastycznie przyjęte na TikToku, zaczęło naprawdę ugruntowywać swoją pozycję jako część szczytu w czwartym kwartale.

    Rynek turystyczny odnotował w tym roku wyraźny powrót do formy po trudnych latach w trakcie i po zamknięciu spowodowanym przez Covid. Awin odnotował w tym roku szybkie odbicie sektora turystycznego, jak zauważyliśmy w naszym artykule Insight of the Month z UK. Ponieważ Travel Tuesday przypada na wtorek 3 grudnia tego roku, spodziewamy się, że ta branża będzie się szybko rozwijać.

    Konsumenci z pokolenia Z i milenialsi są gotowi na „rozrzutność” w tym okresie

    Konsumenci z pokolenia Z i millenialsi są zawsze kluczową grupą demograficzną dla marketerów, ale ta cybernetyczna wyprzedaż może być czynnikiem decydującym o wygranych i przegranych reklamodawców. Dane z USA sugerują, że liczba osób odczuwających „optymizm” co do gospodarki wzrosła z 33% w maju do 41% w sierpniu 2024 roku. Jednak zawężenie do pokolenia Z, Milenialsów, pokolenia X i wreszcie pokolenia Boomersów daje pełniejszy obraz.

    Milenialsi i pokolenie Z są najbardziej skłonni do „rozrzutności” w przypadku kluczowych artykułów wertykalnych, takich jak odzież, kosmetyki, elektronika i buty. W rzeczywistości ogółem pokolenie Z i Millenialsi odnotowali 13% i 18% wzrost intencji rozrzutności od Q2 do Q3 2024, podczas gdy starsze grupy demograficzne odnotowały zaledwie 4% średni wzrost.

    Dotarcie do tych młodszych kupujących będzie miało kluczowe znaczenie dla marek i będzie wymagało strategicznej wiedzy. Konsumenci z pokolenia Z i Milenialsi są najmniej skłonni do tradycyjnego wyszukiwania produktów poprzez porównywarki cen lub strony z rabatami - 22% twierdzi, że wybiera tę opcję w porównaniu z 32% osób z pokolenia Baby Boomers.

    Zamiast tego liczą się media społecznościowe. 44% konsumentów z pokolenia Z korzysta z mediów społecznościowych w celu zapoznania się z produktami, podczas gdy wśród pokolenia Baby Boomers odsetek ten wynosi zaledwie 10%.

    Jednak pomimo różnic istnieją podobieństwa. Własne strony internetowe sprzedawców detalicznych pozostają cennym źródłem informacji o produktach podczas wyszukiwania dla wszystkich pokoleń. Zatem optymalizacja doświadczeń klientów na stronie będzie kluczowa niezależnie od tego, kto odwiedza ją w okresie szczytu zakupowego.

    Zakupy na żywo (live shopping) trafiają na Zachód po latach popularności w Chinach

    Narodziny zakupów live shopping nie są czymś nowym, istniały już przed początkiem marketingu afiliacyjnego. Jednak w ostatnich latach znalazły swoje miejsce w krajobrazie afiliacyjnym.

    Od 2016 r. popularność tej formy zakupów w Chinach szybko rosła, o czym świadczy fakt, że wydarzenia live shopping stanowiły w Dniu Singla 2023 około 20% handlu elektronicznego. Podczas gdy na Wschodzie nastąpił błyskawiczny wzrost popularności tej formy zakupów, na Zachodzie jej wdrożenie przebiegało wolniej. Jako główne powody często podawano koszty technologiczne i inwestycje, a zaraz za nimi wyzwanie szybkiego zbudowania społeczności między marką a konsumentem.

    Dlaczego więc rok 2024 będzie punktem wyjścia dla live shopping?

    W ciągu ostatnich 12 miesięcy partnerzy technologiczni, tacy jak Contester, stali się synonimem innowacyjności i efektywności, wykorzystując gotowe technologie i twórców, aby złagodzić problemy, które wcześniej nękały marketerów w procesie live shopping. Dzięki temu partnerstwa te stają się bardziej wartościowe dla wszystkich zaangażowanych stron.

    W związku z tym zainteresowanie tym medium wzrosło w 2024 r. 46% konsumentów w USA wyraża obecnie aktywne zainteresowanie live shopping, zwłaszcza wśród młodych kupujących (18–34), a 56% wykazuje zainteresowanie transmisjami live shopping, zwłaszcza biorąc pod uwagę ich wyjątkową zdolność do rozrywki, informowania i umożliwiania konsumentom interakcji z ich ulubionymi twórcami. To stale ważny trend, który podkreśliliśmy tutaj.

    Według Hadiego Alavi, CEO Contester, konsumenci w 2024 r. „nie szukają już tylko najtańszej opcji, ale żądają autentyczności w całej ścieżce konsumenta, od edukacji przed zakupem, przez zakup, aż po doświadczenie po zakupie”. Live shopping trafia we wszystkie te punkty jednocześnie, a coraz więcej globalnych marek wykorzystuje streaming, więc trudno sobie wyobrazić, aby ten trend miał wkrótce zniknąć.

    Media detaliczne stają się nowym źródłem dochodu dla marek za pośrednictwem programów partnerskich

    Media detaliczne to gorący temat w reklamie. Niedawny raport opublikowany przez Grupę dentsu wykazał, że media detaliczne zanotowały wzrost o 32% rok do roku, a eMarketer prognozował, że wydatki na reklamę osiągną 153 mld euro do 2027 r.

    Media detaliczne definiuje się jako „reklama strategicznie umieszczona w witrynie e-commerce sprzedawcy detalicznego w celu wywarcia pozytywnego wpływu na klientów dokładnie w punkcie sprzedaży”. W przeszłości tę formę reklamy kupowali głównie reklamodawcy, którzy już sprzedają produkty na stronie sprzedawcy detalicznego, w celu zwiększenia sprzedaży i świadomości.

    Od niedawna te placementy są pozyskiwane w celu kierowania reklam do określonych grup klientów. Według Merkle 63% sprzedawców detalicznych posiada marki wykorzystujące ich sieci w ten sposób. Partnerstwa marek w Awin funkcjonują w podobny sposób. Partnerstwo z inną komplementarną marką pozwala na korzystanie z jej danych klientów, zwiększając zasięg i potencjalną bazę klientów.

    W związku z rosnącą presją na reklamodawców, aby znaleźć nowe źródła przychodów w IV kwartale, spodziewamy się wzrostu liczby kampanii partnerskich marek, ponieważ reklamodawcy szukają podobnie myślących marek, z których mogliby czerpać obopólne korzyści. W poprzednich dwóch latach obserwowaliśmy wzrost aktywnych partnerstw marek w IV kwartale, przy czym w 2023 r. wzrost ten był szczególnie silny. Oprócz znacznie większej liczby partnerstw marek w ciągu roku, spodziewamy się podobnego wzrostu liczby partnerstw marek w miarę zbliżania się czarnego piątku.

    Awin oferuje usługi i plany dostosowane do każdego celu, gwarantując mierzalne i realne wyniki. Dowiedz się więcej na Awin.com/pl.

    Autorem treści jest Ewa Kalata-Lewszuk, która odpowiada za działalność oddziału Awin Eastern Europe, rozwój klientów i budowanie strategii w zakresie performance marketingu.

    pl