Izba Gospodarki Elektronicznej prowadzi kampanię dotyczącą równych ram prawnych i konkurencyjnych dla azjatyckich oraz europejskich przedsiębiorców e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem e-przedsiębiorców działających na terenie Polski. Kampania skierowana jest zarówno do biznesu, jak i konsumentów oraz organów administracji rządowej. Kampania przygotowana jest przez e-Izbę, wspólnie z podmiotami zrzeszonymi.
Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, Ecommerce Europe oraz Federacji Konsumentów
W panelu dyskusyjnym Round Table uczestniczą:
Podczas wydarzenia zostały poruszone tematy takie jak:
1. Czy każdy e-sklep będzie musiał mieć call center? Jaka jest przyszłość indywidualnego dopasowywania cen do konsumentów? Konsekwencje nowych obowiązków informacyjnych, czyli podania numeru telefonu oraz informacji o indywidualnym dopasowywaniu ceny.
2. Opinie konsumentów? Tak, ale tylko zweryfikowanych. Konieczność weryfikowania, czy opinie konsumentów faktycznie pochodzą od osób, które kupiły dany towar lub go używały. Cena promocyjna nie zawsze będzie atrakcyjna dla konsumenta.
3. Rewolucja w prezentowaniu cen promocyjnych, gdzie oprócz ceny wyjściowej i promocyjnej będzie musiała pojawić się najniższa cena towaru z ostatnich 30 dni.
I. WSTO
– Definicja i warunki WSTO
– Wyłączenia z WSTO
– Limit transakcji
– Miejsce dostawy towarów i opodatkowania WSTO
– Uczestnictwo pośrednie Dostawcy w wysyłce/transporcie towarów w WSTO
– Obowiązki Dostawców WSTO
– Sposób rozliczania WSTO – w ramach procedury VAT- OSS i poza procedurą
– WSTO: przykłady
II. Procedura VAT-OSS (procedura unijna i nieunijna)
– Opis procedury VAT -OSS
– Zakres i warunki zastosowania VAT-OSS
– Obowiązek rejestracji w OSS
– Rozliczanie VAT w procedurze VAT-OSS
– Procedura VAT-OSS – Przykłady
III. Obowiązki operatorów IE (platform handlowych, e-sklepów) w zakresie WSTO
– Definicja Operatora IE
– Fikcja prawna uznania dostawy towarów WSTO
– Ułatwianie dokonywania dostaw towarów
– Pojęcie Dostawcy bazowego
– Udział kilku Operatorów IE
– Obowiązki Operatorów IE przy rozliczanie podatku VAT w ramach procedury VAT-OSS
– Obowiązki operatorów IE – przykłady
Prelegentka:
Marta Kasztelan, Koordynatora e-Izby ds. e-podatków, Doradca podatkowy / Partner w
Kancelarii Sowiński i Partnerzy
W agendzie:
1. Wprowadzenie – Ogólne założenia i cele pakietu VAT e-commerce
2. Zmiana zasad rozliczania sprzedaży towarów on-line na rzecz konsumentów z UE
3. Zmiana zasad rozliczania sprzedaży towarów importowanych on-line do konsumentów z UE w małych przesyłkach
4. Obowiązki operatorów IE (platform handlowych, e-sklepów)
5. Wpływ wdrożenia pakietu VAT e-commerce na działalność sklepów internetowych
Prelegentka:
Marta Kasztelan, Koordynatora e-Izby ds. e-podatków, Doradca podatkowy / Partner w
Kancelarii Sowiński i Partnerzy
Podczas e-Izba „Round Table Taki sam start – równe ramy prawne i konkurencyjne dla azjatyckich i polskich e-przedsiębiorców okiem ekspertów. Konkretne rozwiązania’’, eksperci przedstawili propozycje rozwiązań w kwestiach:
W dyskusji udział wzięli:
W ramach akcji ,,Taki sam start”, realizowanej na rzecz wyrównania ram biznesowych dla polskich i azjatyckich e-przedsiębiorców, Izba Gospodarki Elektronicznej wystosowała pismo do Zespołu Roboczego ds. Konkurencji Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Problem nierównych ram prawnych i konkurencyjnych między polskimi a azjatyckimi e-sprzedawcami ze szczególną siłą uderza w MŚP, które nie są w stanie na równych zasadach mierzyć się z azjatyckimi gigantami.
W piśmie przedstawiamy przyczyny, które uniemożliwiają równą konkurencję, a także nasze postulaty. Uważamy, że wspólne podjęcie działań dotyczących tego tematu może przynieść efekty w postaci
zmian legislacyjnych oraz zmian w praktyce egzekwowania obowiązujących przepisów.
Nadzór nad przywozem spoza UE przesyłek pocztowych i kurierskich o niskich wartościach
Nr ewidencyjny: P/19/096
Data publikacji: 2020-11-26 08:00
Dział tematyczny: finanse publiczne
Ecommerce Europe reprezentuje 25 krajowych organizacji zrzeszających podmioty z branży e-commerce. Jest jedynym głosem europejskiego sektora handlu cyfrowego. Działa na szczeblu europejskim, pomagając ustawodawcom w tworzeniu lepszych ram dla sprzedawców internetowych, wspierając ich dalszy rozwój.
W stanowisku sporządzonym przez Ecommerce Europe został poruszony problem nierównych ram konkurencyjnych, z którymi borykają się podmioty w całej Unii Europejskiej.
W ocenie e-Izby podstawowy problem związany z towarami nabywanymi przez Polaków od sprzedawców internetowych spoza Unii Europejskiej, sprowadza się do braku możliwości konkurowania z nimi przez polskich e-sprzedawców. Nie wynika to jednak z lepszego modelu biznesowego, czy jakości produktów oferowanych przez przedsiębiorców spoza Unii Europejskiej, lecz z faktycznego braku równych ram prawnych dla sprzedaży realizowanej przez polskich sprzedawców internetowych oraz tych działających spoza Unii Europejskiej, a zwłaszcza z Chin.
8.06.2020 odbył się e-Izba Round Table z przedstawicielami biznesu oraz organów administracji rządowej. Tematem rozmowy były bariery legislacyjne, które napotykają polscy przedsiębiorcy konkurując z e-sprzedawcami z Chin.
Udział wzięli:
Izba Gospodarki Elektronicznej zwraca uwagę na brak możliwości prowadzenia przez polskich e-sprzedawców równej konkurencji z przedsiębiorcami prowadzącymi sprzedaż do Polski za pomocą azjatyckich, a zwłaszcza chińskich platform sprzedażowych. Wynika to z obowiązujących przepisów prawa, które stawiają polskich przedsiębiorców na przegranej pozycji.
Celem kampanii jest zwrócenie uwagi konsumentów na to, co i gdzie kupują. Dokonując zakupów u azjatyckich e-przedsiębiorców, europejscy konsumenci mają utrudnione dochodzenie swoich podstawowych praw, takich jak rękojmia za wady czy prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Co więcej, produkty oferowane przez azjatyckich e-przedsiębiorców nie są poddawane certyfikacji, przez co nie spełniają europejskich wymogów w zakresie jakości i bezpieczeństwa. Poprzez brak analogicznych wymogów, na rynek europejski trafiają produkty, które stanowią realne zagrożenie dla zdrowia i życia konsumentów.
Autorem artykułu jest Łukasz Sarek, analityk ds. gospodarki Chin w Ośrodku Badań Azji ASzWoj.
Artykuł jest odpowiedzią na problem braku świadomości konsumentów względem ich podstawowych praw przy zakupach na odległość na azjatyckich platformach sprzedażowych.
Izba Gospodarki Elektronicznej przygotowała dokument, opisujący kwestie, na które powinien zwrócić polski konsument dokonując zakupy na odległość u azjatyckich e-sprzedawców.
W kwestiach związanych z kampanią kontakt:
Stanisław Adamiak
Asystent ds. Legislacji
Izba Gospodarki Elektronicznej
Tel.: +48 690 344 218
Mail: stanislaw.adamiak@eizba.pl