3 największe zagrożenia, które mogą spotkać e-biznes

...

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. W 2020 roku 72% internautów robiło zakupy przez Internet – dla porównania, rok wcześniej było ich 60%. W 2020 Polska była jednym z najszybciej roku rosnących rynków e-commerce w Europie. W ciągu ostatnich czterech lat średnioroczny wzrost e-handlu w Polsce przekraczał 20 proc., gdy w Unii Europejskiej było to kilka punktów procentowych mniej.

Jak widać ze statystyk – jesteśmy europejskim liderem wśród rynku e-commers, a jak na liderów przystało musimy dawać przykład i bronić się przed cyberprzestępcami, bo w sieci jest ich coraz więcej i czyhają na każde nasze potknięcie. Przygotujcie się do przedświątecznego zakupowego szaleństwa i nie dajcie się uchwycić hakerom i cyberzagrożeniom. Przedstawiamy 3 największe cyberzagrożenia jakie mogą spotkać e-biznes.

Jednym z najczęstszych zagrożeń dla branży e-commerce są złe boty.

W 2021 roku aż 57% wszystkich ataków zarejestrowanych na stronach detalicznych została przeprowadzona przez złe boty. W porównaniu do innych branż, gdzie złe boty atakowały tylko w 33% – jest to znaczna różnica. Złe boty mogą przejmować konta użytkowników, pobierać ceny i treści strony przez konkurencję i osoby trzecie. Niektóre z najbardziej zaawansowanych botów są w stanie naśladować interakcje ludzi z aplikacjami internetowymi w niezwykle przekonujący sposób. To sprawia, że są trudne do wykrycia i zarządzania. Przestępcy używają botów do przejmowania kont klientów, kradzieży punktów lojalnościowych, popełniania oszustw związanych z kartami podarunkowymi i kredytowymi.

Właściciele sklepów internetowych muszą się chronić przed złymi botami, jeśli tego nie zrobią może czekać ich nieciekawa przyszłość. Przykładem tego jak złe boty mogą negatywnie wpływać na e-biznes są niezgodności z przepisami dotyczącymi prywatności danych osobowych, czarny PR marki, niezadowoleni klienci, zwiększone koszty fraudów i obsługi klienta.

Według raportu “Krajobraz zagrożeń” przeprowadzonego przez ENISA, na liście 15 niebezpieczeństw jakie czyhających w sieci na 6 miejscu znalazły się ataki DDoS.

DDOS to skrót od Distributed Denial of Service, co można rozumieć jako rozproszoną odmowę dostępu. A czym jest atak DDOS? To atakowanie danego serwisu lub konta z kilku(set/tysięcy/dziesiątek tysięcy/…) komputerów jednocześnie w tym samym czasie. Jego konsekwencją jest zablokowanie dostępu do łączy i serwisów internetowych sklepów.

Jak zostaje przeprowadzony taki atak?

Strona internetowa początkowo działa normalnie – prawidłowo przetwarza żądania użytkowników. Atak DDOS rozpoczyna się w momencie, gdy wszystkie zhakowane komputery zaczynają jednocześnie atakować dany system czy usługę WWW. Wtedy dochodzi do przeciążenia zasobów systemu i wysycenia przepustowości łącza. Serwer nie jest w stanie przetwarzać napływających danych – zawiesza się lub zostaje czasowo zdezaktywowany.

Zastanówcie się ile stracilibyście pieniędzy, gdyby Wasza witryna została zablokowana na 15 minut, godzinę, dobę, tydzień…dla przykładu – jedna z największych polskich firm e-commercowych minutę przestoju swojego serwisu szacuje na 1,5 milionów dolarów.

Bez odpowiednich narzędzi nawet Dział IT nie jest w stanie być świadomy, że sklep online został zaatakowany przez DDoSa i nikt nie może się przed tym bronić. Atak na stronę www i aplikacje może zablokować witryny i apki na dłuższy czas – w konsekwencji potencjalny klient nie kupi rzeczy w swoim ulubionym sklepie, ale poszuka produktu w innej witrynie.

Kolejnym, trzecim rodzajem cyberataku jest atak typu ransomware.

Ransomware jest tworzony przez hakerów, którzy specjalizująją się w zaawansowanym programowaniu komputerowym. Może dostać się do komputera przez załącznik w e-mailu lub poprzez przeglądarkę, jeśli odświeży się stronę która jest zainfekowana złośliwym oprogramowaniem. Ransomware może uzyskać dostęp do komputera poprzez sieć.

Najgłośniejszym atakiem ransomware w tym roku był atak przeprowadzony na firmę Monarii. Niestety to przedsiębiorstwo walczy ze skutkami tego ataku do dzisiaj, a została zhakowana w sierpniu 2021r.

Globalne straty światowej gospodarki spowodowane cyberprzestępczością sięgną w tym roku aż 6 bilionów dolarów. To potencjalnie więcej niż straty spowodowane przez wszystkie katastrofy naturalne.  Zyski cyberprzestępców będą porównywalne z dochodami związanymi z handlem narkotykami. Cyberprzestępczość będzie jednym z największych wyzwań z jakimi zmierzy się ludzkość w czasie następnych dwóch dekad. Cyberataki to najszybciej rozwijająca się dziedzina przestępczości. Zwiększa się ich ilość, zasięg, poziom zaawansowania i koszt. Nie możemy tego problemu zamieść pod dywan, ponieważ on z dnia na dzień narasta i trzeba się przed nim bronić.

Zobacz także:

Performance Marketing Diamonds CEE 2022 wystartował!
Performance Marketing Diamonds CEE 2022 wystartował!

Performance Marketing Diamonds CEE 2022 wystartował! Zgłoś swoją kampanię z kraju lub całego regionu CEE do jedynego […]

Czytaj więcej
e-Izba Friday „NEW TRENDS IN PERFORMANCE MARKETING” 04.02.22
e-Izba Friday „NEW TRENDS IN PERFORMANCE MARKETING” 04.02.22

Zapraszamy na E-IZBA FRIDAY PODCZAS KTÓREGO ZAGŁĘBIMY SIĘ DO TEMATU „NEW TRENDS IN PERFORMANCE MARKETING” Podczas spotkania […]

Czytaj więcej
Spotkanie grupy merytorycznej Odpowiedzialny e-commerce
Spotkanie grupy merytorycznej Odpowiedzialny e-commerce

W najbliższy poniedziałek (24.01) o 13:00 odbędzie się spotkanie grupy merytorycznej Odpowiedzialny e-commerce. Przedstawicieli zrzeszonych firm, którzy […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?