Świetne wyniki BLIKA!

...

Ecommerce zdaje właśnie wielki egzamin – o wynikach BLIKA mówi Dariusz Mazurkiewicz, CEO BLIK

 

Minęły ponad dwa miesiące od wprowadzenia społecznej izolacji. Mimo, że wiele aktywności powoli wraca do tradycyjnego modelu działania, dla świata ecommerce oraz płatności bezgotówkowych był to sprawdzian, który zdaliśmy i dzięki któremu w długiej perspektywie zmienią się nawyki zakupowe Polaków.

 

Co kwartał pokazujemy wyniki transakcyjne BLIKA – od dwóch lat robimy to zdalnie na wirtualnych konferencjach prasowych transmitowanych na żywo na Twitterze. Wcześniej byliśmy osamotnieni, ale dziś mamy dużą konkurencję, z której bardzo się cieszymy. Naszą ostatnią konferencję na żywo oglądało ponad 120 osób – to średnio 4 razy więcej niż zwykle. Naszą ostatnią kampanię, w tym spot promujący ideę #Shopsharing, zrealizowaliśmy całkowicie zdalnie. Przez pandemię świat przeszedł szybki kurs cyfryzacji, społeczna izolacja skłoniła Polaków do znaczenie większej aktywności w sieci. Także tej związanej z zakupami.

 

Każdego dnia analizujemy wyniki transakcyjne, patrzymy też, jakie kategorie sklepów internetowych cieszą się w danym momencie największą popularnością. Porównujemy aktywności w czasie, mierząc je liczbą transakcji. BLIK praktycznie od początku istnienia zwiększa swój udział w rynku płatności, jest szczególnie chętnie wybierany w ecommerce. Ponad rok temu wyprzedziliśmy w tej kategorii karty płatnicze, a na koniec ostatniego kwartału ubiegłego roku, według danych Narodowego Banku Polskiego, ten dystans był już ogromny. Polacy zapłacili w tym czasie BLIKIEM w internecie 52 miliony razy – podczas gdy kartami 33 miliony razy. Pierwszy kwartał tego roku był dla BLIKA najlepszy w historii – odnotowaliśmy blisko 78 milionów transakcji, z czego ponad 57 milionów w ecommerce.

 

Jednak to, co zaczęliśmy obserwować w marcu i w kwietniu to prawdziwy sygnał, że ecommerce staje się głównym miejscem zakupów Polaków. Liczba transakcji BLIKIEM w marcu wzrosła w stosunku do lutego o blisko 20 proc. w kwietniu o 40 proc. Rok do roku te wzrosty są oczywiście o wiele większe, ale to wynika z ogólnie rosnącej popularności mobilnego systemu płatności. Dwa ostatnie miesiące to jednak prawdziwa eksplozja internetowego handlu.

 

W całym pierwszym kwartale odnotowaliśmy największe wzrosty liczby transakcji w sklepach z elektroniką oraz na platformach z grami online – były to wzrosty o ponad 200 proc. W marcu, a więc pierwszym miesiącu ogólnopolskiej kwarantanny, najbardziej wzrosła (w porównaniu do lutego br.) liczba zakupów w sklepach z elektroniką (270 proc.) oraz tych sprzedających środki czystości i chemię gospodarstwa domowego (216 proc.). Istotny wzrost liczby transakcji odnotowaliśmy także w księgarniach internetowych (88 proc.). Spadła natomiast liczba transakcji w serwisach bukmacherskich oraz tych oferujących bilety na usługi transportowe.

 

W kwietniu – a więc pierwszym pełnym miesiącu społecznej izolacji – zakupy sprzętu elektronicznego wystrzeliły jeszcze bardziej – tu widać było wzrost o 542 proc. w stosunku do lutego. Zakupy chemii gospodarczej urosły o 345 proc. od lutego, znacznie wzrosły także zakupy ubrań (o 154 proc.), suplementów diety (157 proc.) oraz usługi streamingu gier i wideo. Pogłębiły się spadki w segmencie zakładów bukmacherskich oraz usług transportowych.

 

Zamknięcie stacjonarnych sklepów i przeniesienie aktywności zakupowych Polaków do sieci wpłynie moim zdaniem – w długim terminie – na trwałą zmianę nawyków zakupowych. Wielu z nas po prostu większą cześć zakupów regularnie będzie robić w sieci, nawet po całkowitym otworzeniu sklepów. Dotyczy to także rozrywki, ta realizowana online będzie rosła. Polacy staną się dużo bardziej cyfrowi, zarówno w zakresie kontaktów międzyludzkich jak i zakupów, niż byli przed wybuchem epidemii.

 

Dla branży ecommerce oraz płatności bezgotówkowych to wielki sprawdzian – czy uda utrzymać się na dłużej klientów, dostarczyć im doświadczeń zakupowych, dzięki którym będą odchodzić od tradycyjnych zakupów? Ten test przed nami. Nasze dzisiejsze doświadczenia na pewno będą procentować długo. Przed nami także jeszcze większa odpowiedzialność – w zakresie niezawodności, bezpieczeństwa transakcji, sprawnej i bezproblemowej dostawy oraz całej logistyki jaka się z tym wiąże. Klienci szybko przyzwyczajają się do prostych, szybkich i bezpiecznych zakupów w sieci. Wierzę, że będzie to miało ogromny wpływ na ich nawyki oraz preferencji zakupowe.

 

Zobacz także:

Eversheds Sutherland Wierzbowski: P2B: Nowe wymagania dla pośredników w eCommerce
Eversheds Sutherland Wierzbowski: P2B: Nowe wymagania dla pośredników w eCommerce

Do 12 lipca przedsiębiorcy prowadzący serwisy internetowego pośrednictwa w sprzedaży oraz wyszukiwarki internetowe mają czas na dostosowanie […]

Czytaj więcej
Rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii
Rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii

e-Izba rusza z nowym cyklem publikacji o zagranicznych rynkach e-commerce. Jednym z naszych celów jest wsparcie i […]

Czytaj więcej
SCG: Cyfrowe rewolucje, czyli pierwsze kroki w biznesie online
SCG: Cyfrowe rewolucje, czyli pierwsze kroki w biznesie online

Serdecznie zapraszamy na lipcowe zajęcia Szkoły Gospodarki Cyfrowej Online, których tematem przewodnim będą “Cyfrowe rewolucje, czyli pierwsze […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?