Rola performance marketingu w czasie pandemii Covid-19

...

Zadaliśmy powyższe pytania członkom Jury konkursu Performance Marketing Diamonds CEE 2021.

Czym jest dla nich performance marketing? Jaką rolę odegrał w czasie kryzysu związanego z pandemią COVID-19?

 

Performance marketing jest jednym z filarów każdego biznesu. To na nim opieramy działania reklamowe, które stanowią poduszkę bezpieczeństwa dla rentowności komunikacji marketingowej prowadzonej przez firmy. Podmioty i zespoły, które sprawnie realizują strategię w tym obszarze, szybko uzyskują przewagę nad konkurencją.

Rola performance marketingu podczas pandemii jeszcze bardziej nabrała na sile. Często poruszana jest stara maksyma, która mówi o tym iż połowa pieniędzy wydawanych na reklamę jest wyrzucana w błoto, ale problem w tym, że nie wiemy, która połowa. W performance marketingu wszystko jest klarowne i policzalne. Tutaj dokładnie wiemy jak prowadzane przez nas działania reklamowe spłacają się poprzez uzyskiwanie określonych przychodów dla firmy. Zatem podczas tak trudnego dla wielu biznesów okresu jak pandemia, dobrze prowadzony performance marketing może pomóc w przetrwaniu tego czasu.

 

To ta część działań gdzie bardzo dobrze jesteśmy w stanie powiązać wyniki biznesowe z konkretną akcją marketingową i za to nie sposób nie lubić tej części naszej pracy. Bezpośrednie mierzenie efektywności, dokładne określenie stopy zwrotu z inwestycji to właśnie dla mnie performance marketing. Czasami żałuję, że nie wszystkie działania komunikacyjne mogą być tak dobrze sparametryzowane jak te z obszaru digital performance.
Pandemia bez dwóch zdań zwiększa rolę performance marketingu w całości działań marketingowych. Po pierwsze w związku z zmianą konsumenckich zachowań zakupowych, które mocniej niż kiedykolwiek w historii koncentrują się na online. Po drugie ze względu na dodatkową presję efektywnościową jaką niepewność na rynku nałożyła na działy marketingu.

Performance marketing to dla mnie partnerstwa, które w znaczący sposób pomagają markom łączyć się z konsumentami, a przez to zapewniają jasny i wymierny wynik.

W ciągu ostatnich dwóch lat kanały non-performance poddawane były zwiększonej kontroli, nie tylko dlatego, że specjaliści do marketingu online zdobyli większą wiedzę na temat oceny, jak najlepiej wydawać swoje budżety w tych trudnych czasach, ale także dlatego, że zmianom uległy oczekiwania konsumentów. Kierują się oni w stronę interakcji z markami, które są lekkie, nieinwazyjne oraz tworzą wartość. Performance Marketing wraz z idącymi za nim wydawcami oferuje reklamodawcom wszystkie powyższe elementy, umożliwiając współpracę partnerską z porównywarkami cen, twórcami contentu, partnerami lojalnościowymi i wieloma innymi …

 

Performance Marketing jest dla nas kluczowym modelem działania. Umiejętne skalowanie działalności w ujęciu kosztów pozyskania użytkownika jest niezbędne do odpowiedzialnego prowadzenia organizacji. Dopracowane modele aktywizacji partnerów na zbudowanym wizerunku pozwalają nam racjonalnie budować zasięg działania firmy przy zachowaniu kontroli nad budżetem co jest dla nas kluczowe w rozumieniu Business Development. 

W czasie pandemii rola Performance Marketing wzrosła w działaniach firm. Ograniczona możliwość aktywizacji bezpośredniej wywołała presję na przeniesienie aktywności do digitalu i zmianę podejścia firm w tym obszarze. Spadek przychodów zachęcił organizacje do większej dbałości o koszty co spowodowało większym udziałem Performance Marketingu w działaniach działów marketingu ze względu na mierzalny skutek akcji marketingowych. Myślę, że ten trend będzie kontynuowany w dalszym ciągu.

Gdybym miał wybrać jedyną formę promocji to byłby to Performance marketing. Nastawiony na efekt, w pełni mierzalny i dający precyzyjne możliwości wąskiego targetowania grup docelowych, w połączeniu z dobrą strategią, daje szansę powodzenia niemalże każdemu projektowi internetowemu.

W czasie pandemii performance marketing nabrał jeszcze większego znaczenia. Wiele biznesów przenoszących się do Internetu, może rozpocząć błyskawiczne działania promocyjne, które dadzą bezpośredni, mierzalny impact na sprzedaż, co w tak trudnych czasach może nawet zaważyć o dalszym „być albo nie być”.

 

„Potoczne rozumienie Performance Marketingu jako działań mediowych rozliczanych za efekt jest „so 90’s”. W dzisiejszym świecie to całość działań brandu mających maksymalizować postawione cele. Od analityki po kreacje. Oczywiście nadal silnikiem tego „perfomobilu” są działania digital, a paliwem – “dane.”

”Coronamarketing” jeszcze mocniej docenia rolę performance’u. Wobec rewizji wysokości budżetów marketingowych, często bolesnych decyzji z tym związanych, marketerzy coraz częściej patrzą na miary performancowe (ROI, ERS, GMV i inne) kampanii niż tylko na dane zasięgowe.”

 

Performance marketing to „jazda obowiązkowa” dla każdego e-commerce’u. W marketingu nic nie jest czarno-białe i widzę także słabości tej gałęzi marketingowej, ale na pewno bardzo mocno doceniam jej dynamiczny rozwój, stałe innowacje i wciąż nowe narzędzia, możliwość niemalże natychmiastowego i dużego zwrotu z inwestycji oraz dogłębną analitykę, co jest jedną z największych bolączek klasycznego marketingu.
Pandemia mocno zintensyfikowała rozwój branży e-commerce, a reklama internetowa, w tym reklama performance’owa, co naturalne, kolejny raz zyskała na ważności. Ponieważ zawsze staram się patrzeć przynajmniej na 2 strony medalu, zaznaczę, że to co dobre dla agencji reklamowych lub firm trudniących się rozwojem platform i narzędzi performance, niekoniecznie jest dobre także dla samych sklepów. Zwiększona liczba konkurentów i zwiększone zapotrzebowanie na reklamę online przy jednoczesnym utrzymaniu podaży powierzchni i użytkowników oznacza jedno – wyższe ceny.

 

Przede wszystkim performance marketing, w wielu formach, które przyjmuje, daje markom możliwość realizacji stawianych przed nimi celów w sposób efektywny kosztowo. Dzięki współpracy z doświadczonymi specjalistami oraz przy wsparciu nowoczesnych rozwiązań technologicznych takich jak inteligentne algorytmy czy machine learning, marketerzy są w stanie skutecznie identyfikować i wykorzystywać nadarzające się możliwości. Dotyczy to zarówno działań na dole jak i na wyższych poziomach lejka. 

W dobie pandemii wielu marketerów musi mierzyć się nie tylko z cięciami budżetów reklamowych ale również ze słabnącą skutecznością prowadzonych przez nich działań ponieważ konsumenci w obawie przed dalszym pogłębianiem się kryzysu ograniczają swoje wydatki. W tak trudnej sytuacji niezwykle istotne jest dogłębne przyjrzenie się customer journey naszych klientów oraz zrewidowanie swojego podejścia do ich akwizycji. Dobrze zaprojektowane i przeprowadzone kampanie performance’owe pozwalają osiągać krótko i długofalowe cele danej organizacji przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów pod kontrolą.

 

Performance Marketing, to złożony ekosystem, w którym reklamodawca płaci za uzgodnione KPI danych działań, a obejmujący m.in. marketing afiliacyjny, influencer marketing, email marketing, brand marketing, search marketing i wiele innych. Kluczem jest sposób rozliczania się tzn. za konkretne efekty. To model win-win dla uczestników tego ekosystemu, z wysokim ROI, generowanym w oparciu o efekty.

Rola performance marketingu w czasie pandemii stała się jeszcze ważniejsza i w niektórych branżach krytyczna. To szereg rozwiązań będących realnym, efektywnym wsparciem dla biznesów online. Performance marketing to przede wszystkim optymalizacja i konkretne efekty, czyli to wszystko, czego poszukują reklamodawcy w tak trudnych czasach jak pandemia. Fakt, że wartość zamówień (order value) jaką Tradedoubler Polska wygenerował dla swoich klientów  w 2020 roku (2,5 mld PLN, wzrost o 66% YoY) wskazuje na wielkie znaczenie performance marketingu w biznesach online.

 

Performance marketing dał nam nie tylko możliwość precyzyjnego zaadresowania potrzeb klienta i dotarcia do niego ze spersonalizowaną ofertą, ale także pozwolił na mierzenie efektów działań. To z kolei umożliwiło optymalizację, która jest kluczowa dla osiągnięcia założonych KPI’s. Działania performance marketingowe są dla mnie  jednym z najlepszych sposobów na wsparcie sprzedaży, dostarczenie kupującemu dedykowanej oferty i optymalizację budżetu marketingowego.

W tym trudnym dla wielu biznesów czasie optymalizacja działań marketingowych i lokowanie budżetu wyłącznie w rentownych obszarach traktuje się priorytetowo. Specyfika performance marketingu umożliwia precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, co w niebagatelny sposób może wpłynąć na efektywność działań prosprzedażowych.  Dlatego performance marketing wydaje się być optymalnym filarem strategii promocji. 



Performance marketing to efektywnościowy obszar marketingu wspierający realizację strategicznych celów szeroko pojętej komunikacji marketingowej prowadzonej przez marki. W świecie dużych marek zawsze jest kawałkiem większego tortu.

Rok 2020 zapisał się na kartach historii jako czas rewolucji – wyjątkowej – dotyczącej absolutnie każdego aspektu funkcjonowania dzisiejszego świata. Usłyszeliśmy głośne “Sprawdzam!” pod każdym względem. Świat marketingu także. Uważam, że nie każdy obszar komunikacji marketingowej zdał ten egzamin, często wręcz rozczarował. Stojący zawsze w cieniu kreatywnej reklamy performance marketing ostatnich lat mocno się zmienił. Wspierany i napędzany technologią, AI, danymi i bardzo mocnym podejściem efektywnościowym, jako jeden z niewielu zdał egzamin w czasie kryzysu.

Dlatego wato startować w tym konkursie i pokazać realną wartość dla biznesu!

 

Zobacz także:

e-Izba Digital Talk: Premiera poradnika “Zrównoważony e-commerce”
e-Izba Digital Talk: Premiera poradnika “Zrównoważony e-commerce”

E-commerce znajduje się na ścieżce szybkiego wzrostu. Według analizy PwC [1] wartość polskiego e-commerce w 2026 r. […]

Czytaj więcej
SGC: W pogoni za klientem: IG Tracking, nowe narzędzie do targetowania i segmentowania klientów e-commerce
SGC: W pogoni za klientem: IG Tracking, nowe narzędzie do targetowania i segmentowania klientów e-commerce

Zapraszamy na najbliższe zajęcia Szkoły Gospodarki Cyfrowej, które odbędą się już w piątek 23.04.2021 o godz. 11:00. […]

Czytaj więcej
SGC: Nowe zasady opodatkowania VAT w e-commerce
SGC: Nowe zasady opodatkowania VAT w e-commerce

Zapraszamy na najbliższe zajęcia Szkoły Gospodarki Cyfrowej, które odbędą się już w środę 21.04.2021 o godz. 11:00. […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?