Profesjonalny e-sklep. Regulamin i klauzule abuzywne
W trosce o przedsiębiorców oraz sklepy internetowe, Izba Gospodarki Elektronicznej rozpoczęła nową inicjatywę edukacyjną, mającą na celu podniesienie kompetencji w zakresie konstruowania zgodnych z przepisami prawa regulaminów e-sklepów oraz problematyki klauzul abuzywnych. W ramach inicjatywy odbędą się cykle szkoleń, które poprowadzą eksperci z kancelarii partnerskich e-Izby. Pierwszy cykl odbył się w terminie 16-20.11. Relacje z webinarów oraz materiały edukacyjne dostępne są poniżej.
Poprzez szkolenia e-Izba chce dostarczyć praktycznej wiedzy oraz cennych wskazówek, które realnie przełożą się na pomoc e-biznesom.
Inicjatywa dedykowana jest przedsiębiorcom stawiającym pierwsze kroki w e-commerce, jak i tym, którzy prowadzą działalność w Internecie już od kilku lat, ponieważ poprawnie sporządzony regulamin e-sklepu jest podstawą jego działania i gwarantuje bezpieczeństwo konsumentom.
Partnerami szkoleń “Profesjonalny e-sklep. Regulamin i klauzule abuzywne” są:
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów objął patronatem cykl szkoleń pt. „Profesjonalny e-sklep. Regulamin i klauzule abuzywne”
„Kiedy przedsiębiorca będzie konsumentem?”
Prelegentka: Magdalena Golonka, Kancelaria Chabasiewicz, Kowalska i Partnerzy
- treść zmian w prawie – które przepisy dotyczące konsumentów będą dotyczyły przedsiębiorców?
- wyzwania związane z interpretacją – kiedy przedsiębiorcę należy traktować jak konsumenta, a kiedy nie?
- konieczność dostosowania regulaminów w celu uniknięcia klauzul abuzywnych
- inne przepisy wpływające na relacje pomiędzy przedsiębiorcami – ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i status dużego przedsiębiorcy
- przykładowe klauzule abuzywne: „Uprawnienie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje Klientowi, który nie jest konsumentem.”
,,Prawidłowe formułowanie postanowień dotyczących odstąpienia od umowy (zwrotów)”
Prelegentka: Agnieszka Witońska-Pakulska, Pakulski, Kilarski i Wspólnicy Kancelaria Prawna
- kiedy i kto może dokonać zwrotu – odstąpić od umowy
- jakich formalności musi dokonać sprzedawca a jakich klient
- przypadki, w których klientowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy
- przykłady postanowień niedozwolonych dotyczących odstąpienia od umowy
- zwrot kosztów wysyłki przy odstąpieniu
- pomniejszenie wartości zwracanego towaru
- kto oprócz konsumenta będzie mógł odstąpić od umowy od 1 stycznia 2021r.
„Meandry procedury reklamacyjnej – zakres, terminy i podstawy rozstrzygnięcia.”
Prelegentka: Magdalena Golonka, Kancelaria Chabasiewicz, Kowalska i Partnerzy
- opis procedury w regulaminie: co powinna zawierać
- czego może dotyczyć reklamacja: funkcjonalności sklepu, towaru na podstawie rękojmi, towaru na podstawie gwarancji
- terminy rozstrzygania reklamacji: przewidziane ustawą o prawach konsumenta, kodeksem cywilnym, regulaminem
- kiedy można zgłaszać reklamacje: granice ustawowe i regulaminowe
- czy jest sens dzielić klientów: inne zasady dla konsumentów, inne dla (części) przedsiębiorców
- podstawa rozstrzygnięcia reklamacji
- sposób udzielenia odpowiedzi
- przykładowe klauzule abuzywne
,,Obowiązki sklepu internetowego wobec konsumentów”
Prelegenci: Paulina Maślak-Stępnikowska, Aleksandra Dziurkowska, Emanuel Wanat, Kancelaria WKB
- UOKiK jako strażnik praw konsumentów – najnowsze trendy ochrony konsumentów w praktyce działalności UOKiK
- podstawowe obowiązki sklepu internetowego względem konsumenta (case studies)
- wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności sprzedawcy wobec konsumentów (case studies)
- zasady odpowiedzialności sprzedawcy za podmioty trzecie: kuriera, producenta, importera, pośrednika płatności (case studies)
- jednostronne zmiany regulaminu sklepu internetowego (case studies)
,,Klauzule niedozwolone w regulaminach e-sklepów”
Prelegent: Witold Chomiczewski, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych
- pojęcie i ocena klauzul niedozwolonych
- wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialność względem konsumenta za szkody na osobie
- wyłączenie lub istotne ograniczenie odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania
- wyłączenie jurysdykcji sądów polskich lub poddanie sprawy pod rozstrzygnięcie sądu polubownego polskiego lub zagranicznego albo innego organu, a także narzucenie rozpoznania sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy.

Meandry procedury reklamacyjnej – zakres, terminy i podstawy rozstrzygnięcia - Q&A
- opis procedury w regulaminie e-sklepu: co powinna zawierać
- czego może dotyczyć reklamacja: funkcjonalności sklepu, towaru na podstawie rękojmi, towaru na podstawie gwarancji
- terminy rozstrzygania reklamacji: przewidziane ustawą o prawach konsumenta, kodeksem cywilnym, regulaminem
- kiedy można zgłaszać reklamacje: granice ustawowe i regulaminowe
- czy jest sens dzielić klientów: inne zasady dla konsumentów, inne dla (części) przedsiębiorców
- podstawa rozstrzygnięcia reklamacji
- sposób udzielenia odpowiedzi
- przykładowe klauzule abuzywne
Pobierz plik
Prawidłowe formułowanie postanowień dotyczących odstąpienia od umowy (zwrotów) - Q&A
- kiedy i kto może dokonać zwrotu – odstąpić od umowy
- jakich formalności musi dokonać sprzedawca a jakich klient
- przypadki, w których klientowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy
- przykłady postanowień niedozwolonych dotyczących odstąpienia od umowy
- zwrot kosztów wysyłki przy odstąpieniu
- pomniejszenie wartości zwracanego towaru
- kto oprócz konsumenta będzie mógł odstąpić od umowy od 1 stycznia 2021r.
Pobierz plik
Prawidłowe formułowanie postanowień dotyczących odstąpienia od umowy (zwrotów)
- kiedy i kto może dokonać zwrotu – odstąpić od umowy
- jakich formalności musi dokonać sprzedawca a jakich klient
- przypadki, w których klientowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy
- przykłady postanowień niedozwolonych dotyczących odstąpienia od umowy
- zwrot kosztów wysyłki przy odstąpieniu
- pomniejszenie wartości zwracanego towaru
- kto oprócz konsumenta będzie mógł odstąpić od umowy od 1 stycznia 2021r.
Pobierz plik
Meandry procedury reklamacyjnej – zakres, terminy i podstawy rozstrzygnięcia
- opis procedury w regulaminie: co powinna zawierać
- czego może dotyczyć reklamacja: funkcjonalności sklepu, towaru na podstawie rękojmi, towaru na podstawie gwarancji
- terminy rozstrzygania reklamacji: przewidziane ustawą o prawach konsumenta, kodeksem cywilnym, regulaminem
- kiedy można zgłaszać reklamacje: granice ustawowe i regulaminowe
- czy jest sens dzielić klientów: inne zasady dla konsumentów, inne dla (części) przedsiębiorców
- podstawa rozstrzygnięcia reklamacji
- sposób udzielenia odpowiedzi
- przykładowe klauzule abuzywne
Pobierz plik
Obowiązki sklepu internetowego wobec konsumentów
- UOKiK jako strażnik praw konsumentów – najnowsze trendy ochrony konsumentów w praktyce działalności UOKiK
- podstawowe obowiązki sklepu internetowego względem konsumenta (case studies)
- wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności sprzedawcy wobec konsumentów (case studies)
- zasady odpowiedzialności sprzedawcy za podmioty trzecie: kuriera, producenta, importera, pośrednika płatności (case studies)
- jednostronne zmiany regulaminu sklepu internetowego (case studies)
Pobierz plik
Kiedy przedsiębiorca będzie konsumentem - opracowanie webinaru
- treść zmian w prawie – które przepisy dotyczące konsumentów będą dotyczyły przedsiębiorców?
- wyzwania związane z interpretacją – kiedy przedsiębiorcę należy traktować jak konsumenta, a kiedy nie?
- konieczność dostosowania regulaminów w celu uniknięcia klauzul abuzywnych
- inne przepisy wpływające na relacje pomiędzy przedsiębiorcami – ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych i status dużego przedsiębiorcy
- przykładowe klauzule abuzywne: „Uprawnienie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje Klientowi, który nie jest konsumentem.”
Pobierz plik
Kiedy przedsiębiorca będzie konsumentem - Q&A
Opracowanie zawiera odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania w przypadku, kiedy przedsiębiorca jest traktowany jako konsument.
Pobierz plik
W przypadku jakichkolwiek pytań związanych ze szkoleniami:

Anastasiya Buryanova
Event Specialist
Mail: wspolpraca@eizba.pl
Phone: +48 510075730