Premiera raportu „Porzucony e-koszyk”.

Raport „Porzucony e-koszyk”. Premiera.
Raport „Porzucony e-koszyk. Dlaczego konsymenci porzucają zakupy w Internecie?”, przygotowany przez firmę Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, sprawdza jak często e-konsumenci przerywają s woje zakupy i jakie czynniki wpływają na te decyzja, obniżające efekty sprzedażowe wielu firm. Na bazie raportu działy e-commerce mogą poznać problemy oraz intencje Polaków porzucających zakupy i opracować działania skutecznie zachęcające ich do powrotu i finalizacji zamównienia.
Przucanie koszyków zakupowych to zjawisko, które przybiera na sile. Dane pozyskane w badaniu „Porzucony e-koszyk” na grupie 1130 interneutów pokazują, że co trzeci konsument przerywa swoje zakupy. Dzieje się tak niezależnie od kategorii kazupowej, wykorzystywanego zakupowo urządzenia, czy rozmiaru wirtualnego koszyka. Można wręcz powiedzieć, że jest to zjawisko naturalne dla rozwijającej się gospodarki cyfrowej, związane z rosnącą świadomością i wymaganiami konsumentów, ale też z ich zwyczajami zakupowymi. Ścieżka zakupowa coraz bardziej się wydłuża i wiedzie przez różne kanały sprzedażowe. Patrząc tylko na kanały cyfrowe, ostatni zakup dokonał się w jednym kanale – online lub mobilnym – w 66% przypadków. Oznacza to, że 1/3 zakupów wiązała się z przechodzeniem z jednego kanału do drugiego. Stwarza to nowe możliwości dotarcia do konsumenta, a z drugiej strony, także zwiększa ryzyko utracenia go na którymś z etapów i w którymś z kanałów.
Cały raport można pobrać tutaj: RAPORT – Porzucony E-koszyk
Partnerami raportu są: SalesTube, VISA.
Porzucanie koszyków to zjawisko powszechne, co trzeci Polak przerywa swoje zakupy w Internecie.
Tylko co 3. internetowy koszyk zakupowy jest opłacany od razu. Pozostałe, albo pozostają nieopłacone, albo konsument wraca do nich po jakimś czasie, żeby dokończyć zakup. 40% internautów deklaruje, że opłacenie koszyka zależy od okoloczności, a 23% generalnie nie opłaca go za pierwszym razem. Skłonność do pozostawiania koszyka bez opłacenia jest bardzo podobna wśród kobiet i mężczyzn, nie zależy też od wieku e-klientów, ani ich stylu zakupowego, tzn. tego, czy uznają się za „shopperów” analitycznych czy impulsywnych. Widać natomiast wyraźnie, że najczęściej koszyk bez opłacenia pozostawiają mieszkańcy wsi, osoby o najmniejszych dochodach i kupujący w sieci dość rzadko (raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy). Zjawisko nieopłacania koszyka zakupowego od razu występuje także podczas zakupów na urządzeniach mobilnych, a nawet jest w ich przypadku nieco silniejsze. Na urządzeniu mobilnym zawsze płaci za produkty dodane do koszyka 32% badanych. W przypadku e-zakupów jest to 37%.
W e-commerce zachowujemy się podobnie jak w tradycyjnym sklepie, wchodząc do niego nie zawsze chcemy coś kupić.
Jak Polacy zachowują się w e-commerce? Okazuje się, że wchodząc na stronę e-sklepu konsumenci nie zawsze mają zamiar faktycznie coś kupić, a często przyjemność sprawia im samo dodanie produktów do koszyka. 32% polskich internautów wchodzi na strony sklepów bez zamiaru zakupów. Powodów nieopłacenia koszyka jest wiele, m.in. konsumenci sprawdzają stan konta, poszuukują dodatkowych informacji i opinii na temat produktów, konsultują potencjalny zakup, ale też szukają możliwości rabatowych, a 14% wręcz takich rabatów oczekuje. Jedną z okoliczności powodujących porzucenie koszyka zakupowego w sieci, której obawiają się zarządzający e-sklepami, jest chęć dokonania zakupu w sklepie stacjonarnym. Badanie pokazuje jednak, że nie jest to powód dominujący. Do takiego zachowania przyznaje się 26% badanych, a pozostali zadeklarowali, że jeśli zdarza im się porzucić koszyk z tego powodu, to dziecie się to rzadko lub bardzo rzadko.
Stajemy się coraz bardziej świadomi i wymagający, dlatego chcemy kupować na naszych warunkach.
Nawet, jeśli konsumenci mają zamiar dokończyć zakupy, jest wiele okoliczności, które mogą im w tym przeszkodzić i spowodować porzucenie koszyka. Czynnik, którego najczęściej obawiają się właściciele e-sklepów, czyli znalezienie produktów gdzie indziej taniej, znalazło się dopiero na 6. miejscu jeśli chodzi o wskazywanie przyczyny porzucenie e-koszyka. Najważniejsze z czynników to bark określonej metody płatności, której używają kupujący, a także nieatrakcyjne warunki dostaw o zwrotów. Oczekiwane metody płatności, to przede wszystkim szybkie przelewy i BLIK, oczekiwany czas dostawy – maksymalnie 4 dni, a warunki zwrotu – bezpłatny. 40% osób, które deklarują, że zdarza im się porzucić koszyk zakupowy, deklaruje, że opłaca zamówienie od razu po dodaniu produktów do koszyka. Idąc dalej, wśród osób, które deklarują, że nie porzucjaą koszyków, tylko 35% opłaca od razu zamówienie. Wygląda zatem na to, że porzucenie koszyka to zjawisko inne niż nieopłacenie zamówienie i e-sklepy powinny się nauczyć je odróżniać.
Ważna jest znajomość potrzeb konsumenta oraz rozumienie jego intencji zakupowych.
Jak pokazują wyniki badania, klienci, który porzucili koszyk, nie zawsze oczekują od marki rabatów. Najczęściej skłonni się dokończyć zakup w zamian za korzystaniejsze warunki dostawy i zwrotu. Nie wiedziąc tego, a próbując odzyskać klientów, marki często obniżają marże i niepotrzebnie narażają swój biznes. Tymczasem, często wystaczy wręcz tylko utrzymać historię zakupową i produkty w koszyku konsumenta, gdy on powróci. Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste, ponieważ 20% e-klientów deklaruje, że po powrocie na stronę sklepu zastali pusty koszyk i byli zmuszeni zapełniać go od nowa. Ponad 60% zarezygnowało z zakupu. Co przede wszytskim przekona konsumente do powrotu do sklepu i dokończenia zakupów? Okazuje się, że na pierwszym miejscu badani wcale nie wskazali zniżej, ale przede wszytski produkt gratis, a dalej- darmową lub szybszą dostawę i darmowy zwrot. Rabat na niedokończone zakupy znalazł się na 5. miejsu, a zniżka na następne zakupy na 6. Co ważne, w przypadku osób e- i m-kupujących, jak i porzucających koszyki zakupowe, przewaga produktu gratisowego oraz elementów związanych z kosztami dostawy jest jeszcze większa. Warto o tym pamiętać kierując komunikaty do „utraconych” klientów.
Zobacz także:

InPost to kolejna firma, która dołączyła do grona partnerów inicjatyw e-Izby w 2023 roku!
InPost – Paczkomat, Kurier to kolejna firma, która dołączyła do grona partnerów inicjatyw e-Izby w 2023 roku! […]
Czytaj więcej
TAKI SAM START – przez dialog do rozwiązań
Izba Gospodarki Elektronicznej kontynuuje kampanię, której celem jest zrównanie szans konkurencyjnych europejskich przedsiębiorców e-commerce z podmiotami kierującymi […]
Czytaj więcej
mBank dołączył do grona partnerów inicjatywy e-Izby
Mamy przyjemność przedstawić kolejną firmę, która dołączyła do grona partnerów inicjatyw e-Izby. mBank Polska od lat jest […]
Czytaj więcej