Uruchomienie w Polsce AI Overview (AIO) przez Google wywołało w internecie prawdziwe trzęsienie ziemi. Funkcja, która generuje odpowiedzi na zapytania użytkowników bezpośrednio na stronie wyników, wykorzystując do tego sztuczną inteligencję, powoduje spadki ruchu na stronach www. Jak więc przeciwdziałać zagrożeniu i przekuć go w atut marki, która odpowiada na precyzyjne pytania klientów?
Daniel Holuk, pozycjoner w Ideo Froce z 18-letnim doświadczeniem w prowadzeniu strategii SEO dla największych marek, stwierdza jednoznacznie: to fundamentalna zmiana. Według eksperta, AI Overview nie jest zagrożeniem, które należy przeczekać, ale ogromną szansą dla tych, którzy zrozumieją jego mechanizmy i dostosują swoje działania. To szansa, by wyprzedzić konkurencję, która wciąż myśli w kategoriach „TOP 10”.
W tym artykule zaprezentujemy, jak działa AIO, jakie niesie ze sobą realne zagrożenia i – co ważniejsze – jak przekuć je w strategiczną przewagę.
Spis treści:
Czym jest AI Overview i dlaczego zmienia wszystko?
Trzy filary skutecznego SEO w erze AI
Kluczowe działania strategiczne na start
AI Overview to, w dużym uproszczeniu, inteligentne podsumowanie generowane przez model Gemini, które pojawia się nad tradycyjnymi wynikami wyszukiwania. Jego celem jest jak najszybsze zaspokojenie intencji użytkownika. W praktyce oznacza to, że użytkownik otrzymuje odpowiedź na swoje pytanie bez konieczności klikania w jakikolwiek link i przechodzenia na zewnętrzną stronę.
To właśnie tu leży sedno rewolucji: walka nie toczy się już tylko o bycie na pierwszej pozycji, ale o to, by stać się zaufanym źródłem dla samej sztucznej inteligencji.
Budowa sekcji AI Overview:

Użytkownik, który otrzyma satysfakcjonującą odpowiedź, może nie poczuć potrzeby dalszej eksploracji. To realne zagrożenie spadku ruchu organicznego. Ale co, jeśli strona będzie nie tylko jednym ze źródeł, ale zostanie wyróżniona bezpośrednio w treści odpowiedzi? To szansa na zdobycie kliknięcia od najbardziej zaangażowanego użytkownika, który szuka pogłębienia tematu.
Tradycyjne SEO nie umiera, ale ewoluuje. Działania prowadzone do tej pory, wciąż mają znaczenie, ponieważ AI w dużej mierze czerpie ze stron o ugruntowanej pozycji. Jednak aby wygrać w nowej rzeczywistości, trzeba położyć nacisk na trzy fundamentalne filary, które stanowią fundament widoczności w AI Overview.
Filar I: Autorytet
AI, aby zaufać treści, musi najpierw zaufać jej źródłu. Autorytet witryny nigdy nie był tak ważny. To już nie tylko kwestia linków zwrotnych, ale holistycznego postrzegania marki jako eksperta i lidera w danej dziedzinie.
Filar II: Struktura techniczna
Sztuczna inteligencja musi bezbłędnie zrozumieć kontekst strony. Im łatwiej jej to umożliwisz, tym chętniej skorzysta z Twoich treści. Strona musi stać się dla niej uporządkowaną, logiczną bazą wiedzy.
Filar III: Treść – odpowiadanie na pytania, zanim zostaną zadane
Choć treść od dawna stanowi fundament skutecznego SEO, rola, jaką odgrywa, ulega obecnie redefinicji. W erze AIO kluczowe staje się tworzenie contentu, który jest nie tylko wartościowy i angażujący dla człowieka, ale również w pełni zrozumiały i strukturalnie zoptymalizowany pod kątem maszynowej interpretacji przez algorytmy AI.
Skala zmian może wydawać się znacząca, jednak kluczem do skutecznej adaptacji jest metodyczne działanie. To m.in.:
Powyższe rekomendacje stanowią strategiczny fundament, jednak każda z nich kryje w sobie dziesiątki szczegółowych działań i technicznych niuansów. Aby poznać zaawansowane, praktyczne techniki i w pełni wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą AI Overview, warto sięgnąć po pogłębioną wiedzę. W tym celu Daniel Holuk przygotował kompleksowy e-book, w którym zebrał 50 sprawdzonych porad.

AI Overview to nie chwilowa moda, ale ewolucyjny krok w rozwoju wyszukiwarek. Ignorowanie go jest prostą drogą do utraty widoczności i ruchu. Jednak świadome i strategiczne podejście otwiera drzwi do zupełnie nowych możliwości.
Najważniejsze wnioski:
Autorem tekstu jest Daniel Holuk, Senior SEO Specialist, Team Leader w Ideo Force.

21.06.2024
Automatyzacja procesów oceny weryfikacji klientów (KYC/KYB) i naliczania limitów kupieckich (ocena ryzyka)

29.05.2024
Prawo do naprawy i cyfrowy paszport produktu

18.04.2024
Skuteczny rozwój e-commerce wymaga wysokiej jakości danych

04.04.2024
Co idzie za zmianą koncepcji?

14.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii SaaS.

07.02.2024
DQM oczami laureatów – wywiady z najlepszymi w kategorii AI.

26.01.2024
DQM w oczach laureatów – wywiady z najlepszymi Agencjami.

20.12.2023
Nie ma sukcesu e-commerce bez tych płatności. Raport Comfino „Płatności ratalne i odroczone w Polsce 2023/24”

15.11.2023
Co prezentowaliśmy podczas Dnia z Odpowiedzialnym e-Commerce, 26 października 2023?

06.11.2023
Zwroty w e-Commerce

13.07.2023
E-commerce na najwyższych obrotach. Zadbaj o infrastrukturę IT, by zyskać przewagę

22.06.2023
Architektura jako klucz do skalowania kampanii promocyjnych i programów lojalnościowych

21.06.2023
12 wspaniałych e-Commerce – czy ich znacie?

13.06.2023
Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz

06.06.2023
„TRENDY I WYZWANIA W CROSS-BORDER. BUSINESS CASE. Zbiór wywiadów”.

01.06.2023
Lista Nominowanych w konkursie Dyrektor e-Commerce Roku 2023

31.05.2023
„RÓŻA, A CO CHCESZ WIEDZIEĆ O E-COMMERCE?”

30.05.2023
Szkoła Gospodarki Cyfrowej w Poznaniu „Cross-border e-commerce: Co musisz wiedzieć o prawie i podatkach sprzedając za granicę?”

26.05.2023
Gala konkursu Performance Marketing Diamonds EU 2023 – fotorelacja

26.05.2023
Konkurs Performance Marketing Diamonds EU 2023 rozstrzygnięty!

23.05.2023
e-commerce Ratuje Sytuację!

22.05.2023
Kapituła konkursu wybrała Dyrektora e-Commerce Roku 2023!

15.05.2023
Darmowy poradnik o marketingu afiliacyjnym dla MŚP od ekspertów Admitad Polska

11.05.2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż w Wielkiej Brytanii

24.10.2025
e-Sencja Branży: Psychologia koloru w e-commerce – co działa na polskich klientów?

24.10.2025
Dostawa to kluczowy element budujący zadowolenie i zachęcający do e-zakupów

01.10.2025
Visa w e-Izbie