Omni-commerce. Kupuję wygodnie – nowy raport e-Izby

...

73 proc. internautów kupuje produkty z tej samej kategorii w wie?cej niz? jednym kanale zakupowym. Tak wynika z nowego raportu e-Izby, który jest pierwszym na rynku opracowaniem poświęconym zjawisku omnicommerce czyli zakupo?w wielokanałowych. Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez agencję Mobile Institute. Partnerem merytorycznym raportu jest Visa, zaś Partnerem Przelewy 24.

Zakupy to obecnie wielokanałowy  proces. Sklepy stacjonarne już nie są numerem jeden na liście ulubionych miejsc zakupowych Polaków. Współcześni konsumenci migrują między różnymi kanałami sprzedaży, kierując się przede wszystkim wygodą. Retailerzy powinni być jak ich klienci: smart, social i przede wszystkim omnicommerce – podkreśla Patrycja Sass – Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

 

Zakupy smartfonem w górę

41 proc. internautów dokonało ostatniego zakupu wielokanałowo, a 43 proc. wskazało, że kupuje produkty konkretnej marki w więcej niż jednym kanale sprzedażowym. Porównując wyniki obecnego badania do wyników w raporcie – ?M-Commerce. Kupuję mobilnie? z 2016 roku – widać wyraz?ny wzrost wykorzystania w procesie zakupowym smartfono?w (56 proc., +6p.p.), kosztem tableto?w (21 proc., -4p.p.), co może być podyktowane rozszerzeniem linii smartfono?w wioda?cych marek o modele z duz?ym ekranem. Co ciekawe, wzrostowi zainteresowania urza?dzeniami mobilnymi, w szczego?lnos?ci smartfonem, nie towarzyszy spadek wykorzystania urza?dzen? pełnowymiarowych, jak laptop czy komputer stacjonarny.  Konsumenci po prostu w ro?z?nych okolicznos?ciach wykorzystuja? najwygodniejsze dla siebie urza?dzenia.

 

Detaliści muszą sprostać oczekiwaniom dzisiejszych konsumentów, którzy chcą dokonywać zakupów na urządzeniach mobilnych (np. poprzez aplikacje), przy pomocy urządzeń ubieralnych, na komputerach, a także osobiście w ?fizycznym? sklepie. Oczekują też, że sprzedawcy będą rozpoznawać ich w miarę, jak oni sami przemieszczają się między urządzeniami, w internecie i w fizycznym sklepie. Sprostanie temu jest trudne dla akceptantów każdej wielkości, a szczególnie wiele problemów może przysparzać małym przedsiębiorstwom, które generują dwie trzecie zatrudnienia i ponad połowę aktywności gospodarczej w Europie. Z drugiej strony, e-commerce otwiera rynki i możliwości niewyobrażalne w świecie off-line. 25 lat temu baza klientów drobnego detalisty była ograniczona do osób znajdujących się w fizycznym sąsiedztwie; dziś obszar, na jakim sprzedawca może znaleźć klienta, nie ma praktycznie granic ? mówi Jakub Kiwior, dyrektor generalny Visa na Polskę i Węgry.

 

W miejscu sprzedaży używamy smartfona

Urza?dzenia mobilne wykorzystywane sa? s?rednio w ponad dwóch miejscach. Najcze?s?ciej Polacy wcia?z? korzystaja? z nich w domu (60 proc., +9p.p.), a naste?pnie w podro?z?y (39 proc.). Dos?c? mocno w stosunku do 2016 roku wzrosło wykorzystanie urza?dzen? mobilnych w miejscach zakupowych (34 proc., +7p.p.), Dziś w punkcie sprzedaży korzysta z nich co 3 ich posiadacz. Natomiast wsro?d e-kupuja?cych wykorzystanie urza?dzen? mobilnych w punktach sprzedaz?y jest obecnie az? o 7.p.p. wyz?sze niz? w 2016 roku i wynosi 43 proc., zaś wśród m-kupujących o 2 p.p. i wynosi 39 proc.

 

Ulubione miejsca zakupowe Polaków

Polscy konsumenci maja? ro?z?ne typy jes?li chodzi o ulubione miejsce zakupowe, a sklepy stacjonarne nie maja? juz? monopolu w tym zakresie. Wśro?d badanych, zapytanych o ulubione miejsce, 32 proc. wskazało sklepy stacjonarne, a 41 proc. wskazało jakies? miejsce wirtualne, w tym 14 proc. oddało swo?j głos na platformy zakupowe, 12 proc. na e-sklepy, a 8 proc. na media społecznos?ciowe. Dla 7 proc. internautów ulubionym miejscem zakupowym są aplikacje mobilne.

Link do raportu TUTAJ.

Zobacz także:

Szkoła Gospodarki Cyfrowej 2020 – 1 Blok – Warszawa
Szkoła Gospodarki Cyfrowej 2020 – 1 Blok – Warszawa

SZKOŁA GOSPODARKI CYFROWEJ 2020 – WARSZAWA BLOK 1 Stratega performance marketingu dla e-commerce w ujęciu praktycznym i […]

Czytaj więcej
Raport ,,Płatności Cyfrowe 2019”
Raport ,,Płatności Cyfrowe 2019”

Płatności Cyfrowe 2019 Raport ,,Płatności Cyfrowe 2019” Izby Gospodarki Elektronicznej przygotowywany przez serwis GoMobi.pl, na podstawie badania […]

Czytaj więcej
Bezpieczne zakupy w Internecie
Bezpieczne zakupy w Internecie

Bezpieczne zakupy w Internecie ,,Bezpieczne zakupy w Internecie” to projekt edukacyjny skierowany do konsumentów, zainicjowany przez branżowy […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?