Kogo szuka branża e-commerce? TOP 5 najczęściej poszukiwanych specjalistów w obszarze Digital Marketingu

...

Przez ostatni rok to pandemia dyktowała rytm biznesu. Wymuszone przez nią zawieszenie działalności wielu branż odbiło się na kondycji lokalnych gospodarek, stawiając jednocześnie  pytanie o postpandemiczny krajobraz, jaki nas zastanie gdy wrócimy do normalności. Firmy szukają możliwości, które pomogą im przetrwać ten trudny czas i wrócić do gry z jak najmniejszymi stratami. Są też takie sektory biznesu, których sytuacja nie tyle, że potraktowała łagodniej, to zapoczątkowała niezwykły wzrost rozwojowy. Jednym z wielkich wygranych jest branża e-commerce.

 

Odporny na pandemię e-commerce w rozkwicie

Zamykanie firm i związana z tym utrata pracy to tło ostatnich kilku miesięcy. Odwrotny trend można zaobserwować w branży e-commerce, która już na początku pandemii informowała o dużym wzroście wpływów i rosnącym zapotrzebowaniu na specjalistów dziedzin ściśle związanych ze sprzedażą online. Mamy tu na myśli szeroką siatkę profesjonalistów zajmujących się marketingiem digital po logistykę. Przyjrzyjmy się tym zmianom bliżej.

Izolacja społeczna była punktem, który zapoczątkował przyspieszony proces ogromnych zmian w e-commerce. Ludzie przerzucili się na zakupy online równie szybko, jak szybko zostały zamknięte sklepy stacjonarne. Do od dawna kupujących w sieci dołączyły osoby, które nigdy wcześniej tego nie robiły, dostrzegając komfort, łatwość i bezpieczeństwo internetowych zakupów. Klienci nie musieli rezygnować ze swoich potrzeb, po prostu zaczęli je realizować w inny sposób. Badania pokazują, że wystarczy 66 dni na wyrobienie nowego nawyku.

U osób, które już od roku regularnie kupują w sieci, nawyk ten został wielokrotnie utrwalony, a co za tym idzie, nawet powrót do wyczekiwanej przez nas normalności prawdopodobnie nie wpłynie znacząco na sposób, w jaki obecnie dokonują zakupów. Sklepy internetowe już w początkach pandemii przeżywały oblężenie klientów i nie mogły pozostać obojętne na ten ruch. Plany rozwoju rozpisane na miesiące w przyszłość zostały szybko zweryfikowane i wdrażane praktycznie od zaraz, bo takie było zapotrzebowanie rynku, a co za tym idzie, wzrosło zatrudnienie specjalistów w biznesie e-commerce.

Zatrudnienie rośnie

Największe firmy z branży e-commerce jak Allegro, Ceneo, OLX zatrudniają i mówimy tu o rekrutacjach na naprawdę dużą skalę. 700 nowych pracowników w 2020 r. przejęło do pracy Allegro, a plany ma jeszcze ambitniejsze, gdyż w 2021 r. ma zamiar zatrudnić ponad 1000 osób, w większości specjalistów z branży technologicznej. W OLX w 2020 r. pracę znalazło 187 nowych osób, a Ceneo realizuje z sukcesem swój plan rekrutacyjny, który zakłada zatrudnienie co roku około 40 nowych pracowników. Pojawiają się też szanse na podwyżki.

Zintensyfikowane rekrutacje prowadzą sektory technologiczne, farmaceutyczne oraz związane z logistyką, co nie powinno dziwić. W przypadku tego ostatniego zmienia się też społeczna optyka na wymagającą pracę kuriera, na co zwraca uwagę HR Manager z GLS Poland, Anna Franke: „Myślę, że te trudne okoliczności spowodowały również docenienie pracy kuriera, a nawet pewien rodzaj wdzięczności ze strony klientów”. Dodaje również, że firma planuje rozszerzenie terytorialne o kolejne filie i infrastrukturę bazową na terenie Polski. W DPD zatrudnienie znalazło 1000 nowych osób, a oprócz tego firma planuje otwarcie kolejnych DPD Pickup Oddziałów Miejskich, a to będzie wiązało się z kolejną falą zatrudnienia.

Jakie branże poszukują specjalistów?

Obecna wartość rynku e-commerce w Polsce wynosi 100 mld złotych, gdzie przed pandemią szacowano go na 70 mld zł. Wśród branż, które cieszą się dużym udziałem w sprzedaży online, są: retail ze szczególnym uwzględnieniem sektora spożywczego, artykułów budowalnych i elektroniki, na kolejnych pozycjach znajdują się FMCG, farmacja, bankowość i ubezpieczenia.

Pracuj.pl przyjrzało się trendom zatrudnienia w 2020 r. i w swoim raporcie dotyczącym rynku pracy wymienia specjalistów z zakresu obsługi klienta, IT i logistyki jako tych najbardziej pożądanych. Wskazane obszary to właśnie te, które w e-commerce w trakcie pandemii rozwijają się najszybciej. Napływ ogromnej liczby klientów do strefy online wymusza usprawnienie działania sekcji odpowiedzialnych za obsługę klienta, by zapewnić ciągłość, szybkość i wysoką jakość kontaktu z konsumentem.

Specjaliści ds. IT nigdy nie narzekali na deficyt ofert pracy, ale teraz rynek otworzył się na nich jeszcze bardziej. Zatrudnienie w logistyce też przyspieszyło, gdyż zwiększyła się liczba paczek wysyłanych za pośrednictwem kurierów. Według danych OLX wzrost ogłoszeń dedykowanych pod branżę logistyczną, w porównaniu miesięcy lipiec do sierpnia 2020 r., wynosił 29,1%. W tym samym okresie ogólna kategoria e-commerce wzrosła o 16%. Profesjonaliści związani z e-commerce mogą liczyć też na atrakcyjne wynagrodzenie. Przewiduje się wzrost płac nawet o 15%.

 

TOP5 najczęściej poszukiwanych kandydatów

E-commerce był przed pewien czas traktowany jako zagrożenie dla tradycyjnych punktów sprzedaży, jakimi są sklepy stacjonarne. Ostatnie miesiące pozwoliły złapać inny punkt widzenia i pomogły dostrzec benefity, jakie płyną z łączonej formy oferty, skupiającej w sobie obydwa kanały sprzedaży: offline i online.

W efekcie pandemii pracodawcy masowo poszukują specjalistów od e-commerce i digital marketingu. Analizując dynamikę zmian oraz kierunki jego rozwoju – z danych firmy rekrutacyjnej Digitalx.pl wynika, że wśród najczęściej poszukiwanych kandydatów są:

  1. Digital Manager
  2. Traffic Manager
  3. Specjalista SEO
  4. Specjalista SEM
  5. Specjalista ds. Social Media


Pandemia przyspieszyła rozwój e-commercu. Użytkownicy Internetu szybko i bezproblemowo zaczęli kupować online. Firmy musiały więc w trybie pilnym dostosować wszelkie procesy związane ze sprzedażą w sieci, do zmieniającego się stylu życia. Wymagało to ogromnych nakładów pracy, modyfikacji systemów, wdrożenia innowacji, które były na razie odłożone na bok, a z dnia na dzień stały się priorytetem. Potrzebni byli ludzie, specjaliści z łatwością poruszający się w cyfrowym świecie i rozumiejący zachodzące w nim zależności.

Sukces sprzedaży w sieci zależy od pracy wielu osób o różnych kompetencjach. Dlatego obok Digital Managera, osoby nadzorującej dział marketingu digital, czy Traffic Managera, odpowiedzialnego za monitorowanie ruchu na stronie internetowej, rośnie zapotrzebowanie na Specjalistów ds. SEM i SEO. Ich zadaniem jest odpowiednie skonfigurowanie sklepu w przeglądarkach internetowych tak, aby zapewnić mu dobrą widoczność, wysoką pozycję i napływ organicznego ruchu. Na znaczeniu zyskuje stanowisko Specjalisty ds. Social Media, czyli osoby, która w dodatkowym kanale komunikacji informuje m.in. o ofercie sklepu. To właśnie w serwisach społecznościowych coraz częściej tworzy się potrzebę nabycia konkretnego produktu.

Nie da się ukryć, że profesjonaliści z branży digital będą w najbliższych miesiącach wielce pożądanymi pracownikami, a ich pozycja w strukturach organizacji będzie znacząco rosła.

Zobacz także:

e-Izba Digital Talk: Premiera poradnika “Zrównoważony e-commerce”
e-Izba Digital Talk: Premiera poradnika “Zrównoważony e-commerce”

E-commerce znajduje się na ścieżce szybkiego wzrostu. Według analizy PwC [1] wartość polskiego e-commerce w 2026 r. […]

Czytaj więcej
SGC: W pogoni za klientem: IG Tracking, nowe narzędzie do targetowania i segmentowania klientów e-commerce
SGC: W pogoni za klientem: IG Tracking, nowe narzędzie do targetowania i segmentowania klientów e-commerce

Zapraszamy na najbliższe zajęcia Szkoły Gospodarki Cyfrowej, które odbędą się już w piątek 23.04.2021 o godz. 11:00. […]

Czytaj więcej
SGC: Nowe zasady opodatkowania VAT w e-commerce
SGC: Nowe zasady opodatkowania VAT w e-commerce

Zapraszamy na najbliższe zajęcia Szkoły Gospodarki Cyfrowej, które odbędą się już w środę 21.04.2021 o godz. 11:00. […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?