Jak sprostać wyzwaniom współczesnego e-commerce, czyli słów kilka o nowoczesnej technologii. Case study

...

W dobie pandemii koronawirusa, kiedy biznes prowadzony w sieci wyjątkowo szybko wysuwa się na prowadzenie, szybkie reagowanie na reguły nim rządzące, oczekiwania klientów i zmieniające się trendy powinny zajmować czołowe miejsca na liście priorytetów każdego przedsiębiorcy. Niezależnie od wielkości prowadzonego sklepu internetowego, generowanego ruchu i stopnia rozpoznawalności marki, pole do usprawnień nigdy nie zostaje w pełni wykorzystane. Tym bardziej, kiedy rynek podsuwa nowe, zaawansowane technologicznie narzędzia, które nie tylko podnoszą wyniki Twojego e-commerce, ale także oszczędzają Twój czas, opierając swoje działanie na automatyzacji procesów i inteligentnych, samouczących się systemach.

DUKA, która na polskim rynku jest od 1999 roku i obecnie otwartych ma już ponad 60 sklepów w najlepszych centrach handlowych, w swoim przywiązaniu do tradycji pozostała otwarta na najnowsze technologie, stawiając przed nimi następujące wyzwania: zwiększenie konwersji, zaangażowania użytkowników na stronie sklepu i efektywności komunikacji z klientami, a także rozwiązanie problemu związanego z blokowaniem cookies i skryptów 3rd party nowoczesnych narzędzi przez programy typu AdBlock.

Rozwiązania

1. Personalizacja oferty produktowej to pierwszy i najważniejszy krok do dłuższego zatrzymania klienta na stronie sklepu, a następnie zwiększenia jego zaangażowania w działania na etapie procesu zakupowego. Jak wynika z badań firmy AgilOne, blisko 70% osób robiących zakupy w sklepach internetowych oczekuje indywidualnego traktowania – jeśli zatem Ty, jako właściciel sklepu, nie jesteś przekonany do tego trendu, Twoi klienci zapewne są. Personalizowanie przestrzeni sklepu internetowego opiera się na zebranych informacjach – o potrzebach, aktywnościach i zainteresowaniach odbiorców, często za pomocą inteligentnych  algorytmów, które rejestrują dane behawioralne każdego klienta, tworzą dla niego odrębny profil zakupowy, a następnie dopasowują produkty do jego oczekiwań. Produkty wyświetlane są w specjalnych ramkach, które, umieszczone w strategicznych miejscach na stronie sklepu, przejmują rolę niewidzialnego doradcy, wywołują dodatkowy impuls zakupowy i zachęcają do dalszego eksplorowania oferty.

ramka z logiką Produkty podobne i Cross-selling na stronie produktu

 

2. Usprawnienie procesu wyszukiwania produktów na stronie sklepu. Mimo generowania nawet do 30% wszystkich przychodów, wewnętrzna wyszukiwarka nadal jest tematem dość często niedocenianym. Aby przyczyniała się ona do wzrostu konwersji i satysfakcji klientów z dokonywanych zakupów, warto zadbać o to, by:

  • była łatwa do znalezienia z poziomu różnych urządzeń,
  • posiadała funkcję autouzupełniania autouzupełnianie haseł niezwykle przyspiesza proces wyszukiwania, minimalizuje ryzyko błędu i daje klientowi poczucie zrozumienia jego potrzeb, szczególnie wtedy, kiedy nie zna on pełnej nazwy produktu lub konkretnego modelu;
  • potrafiła obsługiwać zapytania z błędami e-konsumenci w poszukiwaniu produktu z reguły szybko wpisują nazwę, nie do końca zwracając uwagę na polskie znaki czy literówki. Korekta błędów i tym samym brak oporu w postaci wymuszenia jedynie poprawnych form wpisywanych haseł gwarantuje klientowi same pozytywne doświadczenia zakupowe; jest to także kolejny z czynników, który ma realny wpływ na ROI i budowanie długofalowych relacji z e-konsumentami;
  • rozumiała synonimy inwencja osób odwiedzających sklepy internetowe w zakresie tworzenia nazw dla produktów jest naprawdę duża. Jeśli Twoja  wyszukiwarka będzie w stanie rozpoznać synonimy, wówczas każde wyszukiwanie będzie generowało wyniki, a Ty odnotujesz większy dochód z prowadzonego biznesu możesz łatwo zyskać przewagę, ponieważ blisko 70% wyszukiwarek Twoich konkurentów nie zwraca wyników adekwatnych do wpisanych synonimów;
  • potrafiła sortować i filtrować wyniki w oparciu o dostępny asortyment sklepu

 

inteligentna wyszukiwarka, która wyposażona jest m.in. w opcję rozpoznawania błędów we wpisywanych hasłach i wyświetlania podpowiedzi obrazkowych

 

3. Automatyzacja marketingu pozwala na kierowanie treści bannerów, pop-upów, kampanii e-mailowych i newsletterów do wybranych grup odbiorców przy minimalnym udziale e-commerce managera. Dzięki tej funkcjonalności, odbiorcy wiadomości otrzymują treści zgodne z wcześniejszą historią zakupową, zainteresowaniami bądź działaniami na stronie sklepu. Warto pamiętać także o tym, że automatyzacja może wspierać każde ogniwo w procesie zakupowym zaczynając od wejścia użytkownika na stronę sklepu, dodania produktu do koszyka, ratowanie porzuconego koszyka i informowanie o nowościach. Wybierz to, co najlepiej wpisuje się w profil Twojego biznesu i sposób prowadzenia przez Ciebie  komunikacji z klientami.

pop-up z produktami podobnymi, który pojawia się po dodaniu produktu do koszyka

 

4. Zmiana domeny na 1st party cookie. 99% narzędzi do automatyzacji marketingu i personalizacji oferty dostępnych na rynku działa w oparciu o skrypty i cookie third-party, które są blokowane przez użytkowników, programy typu AdBlock, programy antywirusowe i przeglądarki, w tym już wkrótce Chrome. Uniemożliwia to poznanie preferencji klientów na podstawie historii wyborów i interakcji, a co za tym idzie optymalizację oferty i zwiększenie konwersji w Twoim sklepie. W efekcie, tracą one swoją skuteczność i doprowadzają do spadku Twoich przychodów. Dzięki zmianie domeny na 1st party zachowasz zarówno swoje pieniądze, jak i wiedzę o użytkownikach.

Efekty

Wszystkie opisane wyżej rozwiązania, które śmiało można także nazwać trendami współczesnego e-biznesu, wdrożone zostały u DUKI przez QuarticOn. W pierwszym miesiącu po wprowadzeniu systemu rekomendacji QON sprzedaż wzrosła o 11%, zaś po wdrożeniu inteligentnej wyszukiwarki Smart Search o kolejne 14%. Ogółem, odpowiada ona za 25% sprzedaży w sklepie. DUKA odnotowała także 40% wzrost ogólnej liczby użytkowników, którzy korzystają z zastosowanych na stronie nowoczesnych narzędzi – to efekt zmiany domeny na 1st party, wszystko bez skomplikowanych prac deweloperskich. Dzięki, między innymi, konfiguracji UTM i analizy statystyk kliknięć w linki z wiadomości e-mail za pomocą heat mapy, poprawie uległa także komunikacja z klientami: dostarczalność e-maili wynosi 99,9%, średni CTR wyniósł 19,4%, konwersja z e-mail marketingu zaś 1,58%. Pełny wgląd w case study i wyniki wdrożenia narzędzi QuarticOn znajdziesz pod tym linkiem: https://hubs.ly/H0Dww130.

Zobacz także:

e-Izba Digital Talk: Premiera poradnika “Zrównoważony e-commerce”
e-Izba Digital Talk: Premiera poradnika “Zrównoważony e-commerce”

E-commerce znajduje się na ścieżce szybkiego wzrostu. Według analizy PwC [1] wartość polskiego e-commerce w 2026 r. […]

Czytaj więcej
SGC: W pogoni za klientem: IG Tracking, nowe narzędzie do targetowania i segmentowania klientów e-commerce
SGC: W pogoni za klientem: IG Tracking, nowe narzędzie do targetowania i segmentowania klientów e-commerce

Zapraszamy na najbliższe zajęcia Szkoły Gospodarki Cyfrowej, które odbędą się już w piątek 23.04.2021 o godz. 11:00. […]

Czytaj więcej
SGC: Nowe zasady opodatkowania VAT w e-commerce
SGC: Nowe zasady opodatkowania VAT w e-commerce

Zapraszamy na najbliższe zajęcia Szkoły Gospodarki Cyfrowej, które odbędą się już w środę 21.04.2021 o godz. 11:00. […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?