Jak nie dać się oszukać na Black Friday?

...

Już 27 listopada rozpocznie się międzynarodowe święto promocji. Jak trafić na prawdziwe okazje, a nie te sztucznie zaniżone? Wskazówek udziela UOKiK, Izba Gospodarki Elektronicznej i Ceneo.pl – największa porównywarka cen w Europie. 

W związku z obostrzeniami związanymi z pandemią i zamknięciem większości sklepów w galeriach handlowych, w tym roku zakupy na Black Friday zrobimy głównie za pośrednictwem internetu. Dzięki prostym działaniom weryfikującym, zakupy online pozwolą nam wiele zaoszczędzić – pieniędzy, czasu i nerwów. – Z naszego doświadczenia wynika, że super okazje i specjalne oferty, powinny wśród konsumentów wywołać zwiększoną ostrożność. Co roku notujemy średnio 10% różnego rodzaju nieprawidłowości związanych z promocjami, wyprzedażami i specjalnymi okazjami. Jeśli chodzi o Black Friday, to tego dnia odnotowujemy sporadyczne sygnały od konsumentów – wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK 

Sprawdź historię cen 

Na co szczególnie zwrócić uwagę podczas akcji Black Friday? Często omawianym tematem jest tzw. żonglerka cenami, czyli sytuacja, w której ceny są podnoszone klika dni wcześniej, by tuż przed świętem zakupowym „atrakcyjnie” je obniżyć. Liderzy handlu internetowego, którzy zrzeszają większość sklepów online, wyznaczają nowe trendy technologiczne, aby zapobiec takim sytuacjom. Na przykład porównywarka Ceneo.pl umożliwia w swoim serwisie sprawdzenie historii cen dowolnego produktu na polskim rynku. Dzięki tej opcji klienci mogą zobaczyć na diagramie jak wyglądały ceny przedmiotu w perspektywie całego roku. Z tą pomocą, klientom łatwo ocenić, czy proponowana przez sklep zniżka jest atrakcyjna, czy sztucznie napompowana. Tuż pod diagramem pojawi się lista wszystkich sklepów sprzedających ten produkt, więc nie trzeba przeklikiwać dziesiątek innych stron w poszukiwaniu przedmiotu w najlepszej cenie. – Ceneo.pl bezpłatnie udostępnia internautom wiele funkcji, które pozwolą im błyskawicznie sprawdzić ofertę polskich sklepów internetowych i znaleźć produkty w najlepszych cenach, u wiarygodnych sprzedawców oraz z ulubioną formą dostawy – wyjaśnia Dariusz Grabowski, Dyrektor Departamentu Rozwoju Produktu w Ceneo.pl. 

Poznaj opinie klientów 

Często obawiamy się zakupów internetowych w nieznanych, małych sklepach. Właśnie takie sklepy zazwyczaj mają konkurencyjne ceny. Jak zweryfikować autentyczność danej witryny? Za wiarygodną opinię w sieci możemy uznać ocenę wystawioną wyłącznie przez klienta, który już dokonał zakupu w konkretnym sklepie. Jak wynika z analizy serwisu Ceneo.pl, który posiada największą w Polsce liczbę opinii o sklepach i produktach, małe sklepy są często dobrze oceniane przez internautów. – Wiarygodność i jakość usług to indywidualna kwestia, więc za każdym razem przed zakupem warto spojrzeć na ilość oddanych opinii, liczbę negatywnych i pozytywnych komentarzy oraz ich treść. Warto zwrócić uwagę, czy sklep odpowiada na komentarze – oznacza to, że dba o jakość obsługi. Opinie i komentarze można szybko znaleźć na stronie sklepu w Ceneo.pl – doradza Anna Raby, Security Department Lead Ceneo.pl. 

Formy płatności   

W przypadku, gdy nie dokonujesz zakupu przez marketplace’y typu Ceneo.pl lub Allegro.pl, gdzie wiarygodność sklepów jest sprawdzana przez sztab specjalistów, warto zachować dodatkowe formy ostrożności: – Gdy nie mamy 100% pewności co do wiarygodności sklepu, lepiej płacić kartą, ułatwi to odzyskanie pieniędzy, jeśli coś pójdzie nie tak. W przypadku, gdy konsument nie otrzymał towaru ani zwrotu środków, a płacił kartą, może odzyskać pieniądze dzięki tzw. procedurze chargeback. W tym celu musi złożyć reklamację do banku. Następnie dokumenty są przekazywane do odpowiedniego centrum rozliczeniowego, które kontaktuje się w tej sprawie ze sprzedawcą. Cała procedura przebiega bez konieczności czynnego udziału konsumenta. Jeśli żądanie klienta jest zasadne, otrzymuje zwrot wszystkich utraconych środków na konto – doradza Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. 

Do czego masz prawo korzystając z promocji online? 

Zakupy przez Internet pod względem prawnym, mają też dodatkowe przywileje, które dają im przewagę nad zakupami w sklepach tradycyjnych: – Niewątpliwie należy do nich prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, które upoważnia konsumenta do zwrotu zakupionego produktu bez podania przyczyny, przy jednoczesnym zwrocie należytej kwoty. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić również koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy sposób dostarczenia, jaki oferuje. Możemy dokonać zwrotu w ciągu 14 dni od momentu otrzymania przesyłki.  Co więcej, kupującemu przysługuje także prawo rękojmi za wady, które wynosi 2 lata od wydania rzeczy – podpowiada Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.   

 

Kontakt dla mediów: 
Nina Ewa Mrożek 
PR Manager Ceneo.pl 
nina.mrozek@ceneo.pl 
516 293 410

 

Grafika: Markus Spiske on Unsplash

Zobacz także:

Mobile Gap – jak wrocławski software-house zwiększa sprzedaż online swoim klientom?
Mobile Gap – jak wrocławski software-house zwiększa sprzedaż online swoim klientom?

Przed branżą e-Commerce ciężki okres, na który trzeba się przygotować. Przedsiębiorcom szczyt sezonu zakupowego – Black Friday, […]

Czytaj więcej
Mazars nową firmą zrzeszoną w e-Izbie
Mazars nową firmą zrzeszoną w e-Izbie

Mazars to międzynarodowa, zintegrowana firma specjalizująca się w audycie, księgowości, doradztwie, usługach podatkowych i prawnych*. Działając w […]

Czytaj więcej
SalesTube wypuszcza unikalny na skalę światową ebook – przewodnik po Google Marketing Platform
SalesTube wypuszcza unikalny na skalę światową ebook – przewodnik po Google Marketing Platform

SalesTube, należąca do Group One agencja one-stop-shop dla e-commerce, stworzyła pierwsze na świecie opracowanie z zakresu Google […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?