Czy logistyka skorzystała na pandemii?

...

Rok 2020 z pewnością był rokiem zmian niemal na każdej płaszczyźnie naszego życia. Pandemia Covid-19 skutecznie ograniczyła możliwości rozwoju tradycyjnych kanałów sprzedaży i trzeba przyznać, że zniechęciła do zakładania nowych biznesów stacjonarnych. To z kolei pozytywnie wpłynęło na całą branżę e-commerce, co możemy zauważyć, chociażby po wzroście liczby osób deklarujących robienie zakupów online. Co jeszcze dał nam 2020 rok i czego możemy się spodziewać w 2021?

Boom w e-commerce w 2020 roku

W 2020 roku liczba osób kupujących online znacznie wzrosła. Wg raportu „E-commerce w Polsce 2020” przygotowanego przez Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej, aż 73% ogółu internautów zadeklarowało w ubiegłym roku robienie zakupów w internecie. Nasze życie przeniosło się w dużej mierze do sieci, co wywołało m.in. zmiany w przyzwyczajeniach. Jeśli jeszcze kilka lat temu nie byliśmy przekonani do robienia zakupów spożywczych przez internet czy wizyty u lekarza przed ekranem komputera, teraz ciężko wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez tego rodzaju udogodnień.

Zachodzące zmiany były bodźcem do przekształceń w e-commerce. Pojawiła się konieczność zoptymalizowania procesów, a na rynku wzrosła konkurencja i powstało mnóstwo nowych sklepów internetowych. Zamknięcie stacjonarnych lokali poniekąd wymusiło na przedsiębiorcach transformację modeli biznesowych. Ci, którzy do tej pory bronili się przed działaniami prowadzonymi w sieci, teraz musieli przyspieszyć ich wdrożenie.

Jak wygląda sektor e-commerce podczas pandemii w liczbach? W wyniku pandemii 27% internautów i ponad 50% e-kupujących zaczęło robić zakupy w sieci. Najbardziej widoczne jest to w dużych miastach i aglomeracjach, gdzie odpowiednio 42% i 32% konsumentów przeniosło swoje zakupy do sieci.

Wyzwania dla e-commerce w 2020 roku

Przede wszystkim na rynku pojawiła się większa konkurencja. Podczas pandemii ilość chętnych do otwarcia sklepu internetowego radykalnie wzrosła. Jeśli chodzi o najpopularniejsze sektory, to zdecydowanie dominowała branża spożywcza, multimedialna, zdrowie i uroda oraz dom i ogród.

Nieustanny szczyt paczkowy w dobie pandemii spowodował, że szczególnego znaczenia nabrała optymalizacja procesu dostaw. Przedsiębiorcy docenili możliwość korzystania z kilku kanałów sprzedaży, a jednocześnie mogli zauważyć, jak ważna jest szybka wysyłka i sprawne dostarczenie paczki do odbiorcy. Wielu z nich zdecydowało się na dywersyfikację wysyłek poprzez dodanie większej ilości opcji wysyłki towaru ze sklepu internetowego. Zdaniem CEO Globkurier.pl Mateusza Pycia jest to kluczowe posunięcie nie tylko w przypadku nieprzewidzianych sytuacji, jak pandemia, ale również podczas dni, które na stałe goszczą w naszych kalendarzach, a jednak czasem potrafią zaskoczyć. Mowa tutaj m.in. o okresach świątecznych, Black Friday czy Cyber Monday.

Wraz z rozwojem sklepów internetowych kluczowa stała się logistyka skutecznej i wygodnej dostawy. Szczególne znaczenie miały tutaj możliwości bezpiecznej płatności oraz łatwości potencjalnego zwrotu. Klienci docenili możliwość wyboru firm kurierskich, które nie tylko sprawnie dostarczają przesyłki, ale również dbają o bezpieczeństwo odbiorców. To z kolei wymusiło na branży kurierskiej konieczność szybszego wprowadzania udogodnień takich jak m.in. usługa odbioru paczki bez konieczności podpisu, płatności bezgotówkowe czy rezygnacja z płatności pobraniowych. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się także opcje dodatkowe, wśród których możemy znaleźć m.in. usługę dostawy paczki w weekend. Warto również zaznaczyć, że firmy, które wprowadziły bezpieczne udogodnienia, zyskały w ten sposób zaufanie i lojalność klientów.

Czy logistyka skorzystała na pandemii?

Można powiedzieć, że logistyka skorzystała nie tyle na pandemii, co na spektakularnym rozwoju usług z sektora e-commerce. Wartość rynku logistyki dla sektora e-commerce wyniosła w 2020 roku 368,1 mld euro, co oznacza wzrost o niespełna 79 mld euro w porównaniu z rokiem 2019. Jak łatwo się domyślić, skok ten był spowodowany znacznym wzrostem zakupów dokonywanych w sklepach internetowych. Wzrosty można było zaobserwować we wszystkich regionach świata – nie tylko w krajach rozwijających się, ale również w tych rozwiniętych, jak np. Stany Zjednoczone.

Według raportu Transport Intelligence w ciągu następnych pięciu lat wzrosty będą nieco skromniejsze. Globalnie wzrost rynku logistyki powiązanej z zakupami online powinien rosnąć średniorocznie o 8,6 proc. do 2025 r. Dlaczego? Eksperci przewidują, że po osłabieniu pandemii Covid-19 powrócimy do względnej normalności, co nieco osłabi tendencję wzrostową w branży e-commerce i powiązanej z nią logistyce.

Co dalej?

Konsumenci w ciągu ostatniego roku zdecydowanie zmienili swoje przyzwyczajeni i trudno będzie je porzucić z dnia na dzień. Oznacza to, że klientów online będzie coraz więcej a tym samym zaufanie do e-handlu będzie rosło. Przewidywania te warto brać pod uwagę planując strategię działania na najbliższe lata. Rozwijanie usług w sklepach internetowych, poszerzanie dostępności produktów czy dywersyfikacja wysyłek o niewątpliwie aspekty, które znacznie wspomogą działania biznesu online zarówno podczas pandemii, jak i już po jej wyciszeniu.

 

Źródła:

  1. Trzupek J.: Covid-19 – czy to rewolucja na rynku usług kurierskich?, „E-commerce&digital marketing:, 17, 2020/2021, 9-14.
  2. Raport „E-commerce w Polsce 2020” przygotowanego przez Gemius wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej
  3. Logistyka skorzystała na boomie e-commerce w 2020 r. Jak będzie w najbliższych latach? (trans.info) [dostęp: 8.04.2021r.]
  4. Webinar Globkurier.pl – Czego nauczył nas 2020?, https://www.globkurier.pl/aktualnosci/podsumowanie-globwebinaru-czego-nauczyl-nas-2020/ [dostęp: 8.04.2021r.]

 

Autor:

GlobKurier.pl

Lubimy dzielić się wiedzą, a mamy jej dość sporo, ponieważ zapewniamy kompleksową obsługę rynku KEP i TSL. Realizujemy wysyłki do 192 krajów na świecie. Współpracujemy z ponad 50 firmami kurierskimi i transportowymi. Dysponujemy własną siecią ponad 1000 punktów paczkowych Click&Collect w Polsce GlobBox.net.

 

Zobacz także:

Izba Gospodarki Elektronicznej z kolejną uczelnią –  Państwową Szkołą Wyższą im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Izba Gospodarki Elektronicznej z kolejną uczelnią – Państwową Szkołą Wyższą im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej

W czerwcu br. Izba Gospodarki Elektronicznej weszła we współpracę z Państwową Szkołą Wyższą w Białej Podlaskiej, w […]

Czytaj więcej
Webinar „A może Rosja? Skuteczna e-sprzedaż na rynku wschodnim”
Webinar „A może Rosja? Skuteczna e-sprzedaż na rynku wschodnim”

Sprzedaż on-line w Rosji odnotowała dynamiczny rozwój, ponieważ pandemia zmusiła rodzime firmy do wejścia w świat internetu. […]

Czytaj więcej
Jak dzisiaj budować spójną markę osobistą w przestrzeni online?
Jak dzisiaj budować spójną markę osobistą w przestrzeni online?

Jakie działania przynoszą korzyści w obszarze budowania spójnej marki, wyróżniającej się na rynku?  W jakim kierunku ewoluowały […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?