kwiecień 08, 2024
e-Izba blog

Cyfrowy paszport produktu

2 lub 3 lata – tyle czasu dzieli rynek od pierwszych cyfrowych paszportów produktu (Digital Product Passport – DPP). Klient mając smartfon w łatwy sposób sprawdzi informacje o towarze, tzn. odtworzy jego drogę z fabryki do sklepu stacjonarnego. W Internecie odczytanie paszportu zajmie jedno kliknięcie.

Najważniejsze cele wprowadzenia Cyfrowego Paszportu Produktu:

  • wiedza o produkcie i jego łańcuchu dostaw w jednym miejscu;
  • udostępnianie informacji dla wszystkich;
  • możliwość zarządzania łańcuchem dostaw, w tym usprawnianie go pod względem oddziaływania na środowisko i rynek  (pracownicy + dostawcy + klienci);
  • promowanie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym.
  • ułatwienie przeprowadzania kontroli produktu.

Cyfrowy Paszport Produktu stanowi kluczowy element  wynegocjowanego projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego ekoprojektu dla zrównoważonych produktów, które ma zastąpić dyrektywę 2009/125/WE (Ecodesign for Sustainable Products Regulation - ESPR).

Ten innowacyjny system ma na celu zapewnienie, że w przyszłości każdy produkt sprzedawany w UE będzie wyposażony w cyfrowy paszport. Konsumenci i inni użytkownicy będą mogli łatwo uzyskać dostęp do szczegółowych informacji o produkcie, tj.:  skład, pochodzenie czy instrukcje recyklingu, poprzez zeskanowanie kodu QR kodu kreskowego lub tagu NFC umieszczonego na opakowaniu. Podstawowe dane będą dostępne offline, czyli bez konieczności połączenia z Internetem, co ułatwi dostęp do danych w każdych warunkach.

Paszport będzie też eksponowany przy ofercie e-commerce.

Oto przykład cyfrowego tagowania produktu w myśl zasad Digital Product Passport – https://www.asket.com/pl/mens/knitwear/merino-sweater-dark-navy

Wprowadzenie wymogu posiadania paszportu produktowego będzie najpierw dotyczyć produktów z sektorów baterii, elektroniki i tekstyliów, rozpoczynając się potencjalnie w 2026, chociaż termin ten może zostać przesunięty na początek 2027 r. To działanie jest częścią europejskiego planu na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego (Circular Economy Action Plan, CEAP), mającego na celu zmniejszenie negatywnego wpływu tych produktów na środowisko oraz wykorzystanie ich potencjału recyklingowego. Następnie, wymóg ten zostanie rozszerzony na sektor budowlany. Ponadto, Komisja Europejska rozważa wprowadzenie regulacji dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych, co sugeruje, że opakowania mogą wkrótce również podlegać systemowi paszportów produktowych.

W paszporcie znajdziemy m.in.:

  • skład/pochodzenie elementów danej rzeczy w całym cyklu życia;
  • informacje o komponentach i półproduktach;
  • kraj pochodzenia – UE lub kraj importu;
  • informacje związane ze zrównoważonym rozwojem, obiegiem zamkniętym, zachowaniem wartości w celu ponownego użycia, regeneracji i recyklingu.

Dzięki identyfikacji drogi produktu od A do Z na podstawie cyfrowych danych klienci poznają też ślad węglowy rzeczy/usługi. System ten umożliwi również uzyskanie informacji o możliwościach naprawy produktu, zgodnie z założeniami dyrektywy "prawo do naprawy" (right to repair), oraz o jego potencjale recyklingowym. Taka transparentność pozwoli konsumentom na dokonywanie bardziej świadomych wyborów zakupowych, co jest jednym z celów UE. W efekcie, spodziewany jest spadek obrotu podrabianymi towarami i produktami nieoznakowanymi, jak również zmniejszenie praktyk greenwashingu, czyli wprowadzających w błąd działań marketingowych, sugerujących nieprawdziwe lub przesadzone korzyści ekologiczne produktów.