6-godzinny dzień pracy w Tradedoubler – wywiad z Łukaszem Szymulą

...

W ostatnich tygodniach Tradedoubler Polska pochwalił się efektami 6-godzinnego dnia pracy. Cofając się nieco – jak narodził się ten pomysł? Była to inspiracja zagraniczna czy raczej inwencja własna? 

Pomysł był naturalnym wynikiem wcześniej wdrożonego, ponad 2-letniego, autorskiego programu budowania zaangażowanego zespołu – Zaangażowanie 3.0. Program ten pozwolił nam na zbudowanie zespołu w pełni gotowego do tak dużej zmiany. Zespołu otwartego, efektywnego, empatycznego, ale przede wszystkim biorącego odpowiedzialność za swoją pracę i realizację zadań. Do wdrożenia zainspirował mnie nasz zespół, a w szczególności jedna z matek – Asia, która wróciła po urlopie macierzyńskim i pracowała 7h dziennie, będąc dalej  tak samo efektywna w codziennej pracy.

Tak, była to inwencja własna, choć oczywiście wymagała konsultacji i uzyskania zgody z poziomu całej grupy Tradedoubler.

Łukasz Szymula, Country Manager CEE & Poland, Tradedoubler

 Ile czasu zajęło wdrożenie zmiany i przygotowanie do niej zespołu?

Samo przygotowanie zespołu zajęło mi 2 lata, choć to przygotowanie w ogóle nie miało na celu dojścia do 6h czasu pracy, tylko po prostu do dobrze funkcjonującego zespołu. 6h czas pracy jest niejako przedłużeniem projektu, jego niezaplanowanym efektem.

Sam projekt wdrożony jest w modelu „evidence based”, czyli dokładnie mierzymy różne parametry, aby mieć twarde dowody na działanie lub nie działanie tej zmiany. Projekt realizowany jest od 10 miesięcy – w etapie przejściowym (2 -miesięcznym) pracowaliśmy w modelu 7h, aby uchwycić wszystkie zjawiska nie sprzyjające skróconemu czasu pracy i je niwelować.

Co stanowiło największą trudność w całym przedsięwzięciu? W końcu realizujecie dużo projektów.

Z mojej perspektywy, jako lidera i menadżera, obawa czy trochę nie idę za daleko :-). Taki strach, czy mi wystarczy odwagi na ten projekt. No i obawa przed tym czy to ma sens, co się wydarzy. Nie sprzyjał temu sam fakt, że mimo wszystko jest to bardzo innowacyjny projekt na skalę światową – wszystkie dostępne mi case study albo dotyczyły startupów, albo nie były dobrze udokumentowane.

Z punktu widzenia zespołu to była duża zmiana, wymuszająca niejako zmianę paradygmatów związanych z codzienną pracą. Zespół przeszedł wszystkie klasyczne etapy podejścia do zmiany.

Obecnie największym naszym wyzwaniem jest zadbanie o życie socjalne – zbadaliśmy naszą kulturę organizacyjną i wg modelu OCAI nasza kultura to „Klan”, czyli bliskie relacje w zespole są dla nas bardzo ważne. Przy skróconym czasie pracy tych interakcji międzyludzkich jest mniej – pracujemy obecnie nad wdrożeniem rozwiązań niwelujących ten problem.

Zespół Tradedoubler Polska

Zmiana na 6-godzinny tryb pracy to bardzo odważny ruch, który pokazuje jednocześnie duże zaufanie względem pracowników. Czy nie obawiał się Pan o wynik finansowy?

Tak, miałem takie obawy… Ale jeszcze większą ciekawość :-).  Projekt wdrożony jest w modelu „evidence based”, wiec mieliśmy pełną kontrolę nad tym co się dzieje, również w obszarze finansowym. Wszystkie KPIs tego projektu zostały zrealizowane, a wyniki finansowe są fantastyczne. Zwracam uwagę, że pomimo skróconego czasu pracy Pracownicy nie mieli zredukowanego wynagrodzenia, wszystkie benefity zostały zachowane.

Sam projekt to nie tylko 6h czas pracy, ale w pełni elastyczny czas pracy i nie uregulowany home office. Dla nas konieczność przejścia w pełną pracę zdalną w związku z koronawirusem był jak „bułka z masłem”.

A co na to wszystko centrala? Czy zmiany zapoczątkowane w Polsce zostaną wprowadzone w pozostałych filiach?

Zarząd Tradedoubler, mając duże zaufanie do naszego zespołu i do mnie jako menadżera w pełni wspiera ten projekt. Na teraz projekt jest rozwijany lokalnie w Polsce – centrala rozważa wprowadzenie go w pozostałych biurach Tradedoubler na świecie. Polska w takim przypadku będzie liderem tej zmiany.

Co z perspektywy czasu oraz doświadczenia doradziłby Pan managerowi rozważającemu wprowadzenie 6-godzinnego dnia pracy?

Gdybym miał zebrać takie kluczowe rzeczy to:

  • Odpowiedź sobie po co w ogóle chcesz wdrożyć taki projekt? Jaki jest autentyczny cel tego projektu z punktu widzenia Twojego zespołu, organizacji i Ciebie jako menadżera?
  • Sprawdź czy Twój zespół jest wystarczająca zaangażowany, aby aktywnie uczestniczyć w takiej zmianie. Jeżeli nie masz zespołu zaangażowanego – najpierw popracuj nad tym aspektem.
  • Zbadaj jaka jest kultura organizacyjna a jaka jest oczekiwania kultura organizacyjna. Jeżeli jest różnica pomiędzy aktualną a oczekiwaną popracuj nad tym z zespołem. Sprawdź, czy obecna kultura organizacyjna sprzyja skróconemu czasu pracy.
  • Naucz się motywować pracowników poprzez indywidualne podejście – może Ci w tym pomóc wdrożenie różnych narzędzi psychometrycznych, pracy warsztatowej etc.
  • Wprowadź politykę otwartości, empatii, innowacji i zrozumienia. Bądź gotowy na słuchanie ludzi i gotowość wprowadzenia różnego rodzaju zmian, wspierających większą efektywność i produktywność.
  • Zacznij od siebie – nie marnuj czasu pracy innych
  • Przygotuj dokładne KPIs dla tego projektu, aby badać efekty zmiany. Informuj na bieżąco o postępach cały zespół. Badaj i analizuj. Badaj i analizuj.
  • Bądź transparentny i komunikatywny – taka zmiana wymaga pełnej otwartości.
  • Pracuj warsztatowo i coachingowo ze swoim zespołem i menadżerami. Jeżeli nie masz w tym zakresie doświadczenia – wspieraj się doświadczonymi trenerami biznesu i coachami.
  • Znajdź w zespole liderów tej zmiany, którzy pokochają taki projekt – oni pomogą Ci w realizacji takie projektu. Pamiętaj, że to nie może być Twój projekt. To musi być projekt całego zespołu.
  • Bądź odważny Bądź gotowy na trudności. Bądź przygotowany na trudności.
  • I miej świadomość, ze nawet jakby Ci się nie udał ten projekt to Twoja organizacja na pewno nie będzie już taka sama. I mam przekonanie, że będzie lepsza.

Zobacz także:

Brand Active również na  E-commerce Berlin Expo z szansą na prezentację, zagłosuj!
Brand Active również na E-commerce Berlin Expo z szansą na prezentację, zagłosuj!

E-commerce Berlin Expo jedno z najważniejszych i największych wydarzeń e-commerce organizowanych w stolicy Niemiec. Świadczy o tym, […]

Czytaj więcej
„Siła Kobiet. Jakie są współczesne Polki?”
„Siła Kobiet. Jakie są współczesne Polki?”

Premiera wyników badania „Siła Kobiet”, które we współpracy z Ambasadorkami, ekspertami i internautkami zrealizowała agencja badawcza Mobile […]

Czytaj więcej
Weź udział w 17. Badaniu wykorzystania poczty elektronicznej i zgarnij nagrodę
Weź udział w 17. Badaniu wykorzystania poczty elektronicznej i zgarnij nagrodę

Rozpoczęła się 17. edycja Ogólnopolskiego Badania Poczty Elektronicznej. Badanie Poczty przeprowadzane co roku przez SARE w okresie […]

Czytaj więcej
Dołącz do e-Izby
Widzisz błąd na stronie?